$
פרסום ושיווק

התחרות בפארם קורסת? בעלי סמארט פארם מחפשים קונה

לכלכליסט נודע כי שרון ואיציק ניסנוב מחפשים רוכש לרשת הפארם שרכשו משופרסל רק בנובמבר האחרון. האחים פנו לרמי לוי אך המגעים לא הבשילו

נורית קדוש 07:1024.07.18

חודשים ספורים לאחר רכישתה, מנסים האחים שרון ואיציק ניסנוב למכור את רשת סמארט פארם. ל"כלכליסט" נודע כי במסגרת נסיונות למצוא קונה לרשת הפארם, נפגש שרון ניסנוב עם רמי לוי, שרכש בחודש מרץ את רשת גוד פארם. הפגישה שהתקיימה לפני כחודשיים, לא הובילה לפריצת דרך ולא נרשמו מגעים נוספים בין השניים.

הערכות בענף הן כי רצונם של ניסנוב למכור את הרשת שקנו רק לפני כחצי שנה, נובע מהקושי ליצר פעילות רווחית, במתכונת של רשת פארם קטנה. הפניה ללוי נעשתה ככל הנראה על רקע כניסתו בחודש מרץ כשותף (50%) ברשת גוד פארם בתמורה ל־17 מיליון שקל. עם ביצוע העסקה, הצהיר לוי שבכוונתו להרחיב את גוד פארם לכ־100 סניפים ברחבי הארץ, כך שרכישת מיקומי סמארט פארם, עשויה היתה לעניין אותו. מרמי לוי לא נמסרה תגובה. שרון ניסנוב מסר: "נפגשתי וזה לא הסתדר".

 

בעלי שיווק השקמה רמי לוי ואיציק ניסנוב, מבעלי סמארט פארם. "לא הסתדר" בעלי שיווק השקמה רמי לוי ואיציק ניסנוב, מבעלי סמארט פארם. "לא הסתדר" צילום: אוראל כהן, צביקה טישלר

 

בנובמבר האחרון קנו ניסנוב 11 סניפי ניו־פארם משופרסל בתמורה ל־26 מיליון שקל. ניסנוב מיתגו את הסניפים בשם סמארט פארם, מתוך כוונה לפתח את רשת הפארם לכיוונים נוספים, כך שתציע גם מוצרים מתחום הדיגיטל ולא רק תרופות וטואלטיקה. אלא שהחריקות נשמעו תוך זמן קצר. שלושה חודשים בלבד לאחר שמונתה, התפטרה ורד ברעם שמונתה על ידי ניסנוב למנכ"לית הרשת. ההחלטה להתפטר, כך על פי מקורביה, נבעה ממחלוקות עם האחים ניסנוב. במקביל, גילו האחים ניסנוב כי שופרסל, שמכרה להם את הסניפים, חתמה עם קופת חולים מכבי על הסכמים קצרי מועד לכיבוד מרשמים בסניפים. ההסכמים שאורכם שנה בלבד, יסתיימו בקרוב ויותירו את ניסנוב עם בתי מרקחת שלא בטוח שיש הצדקה כלכלית להפעלתם. הסכמי רשתות הפארם עם קופות החולים, מהווים העוגן לקיומו של סניף הפארם. זאת כיוון שהם מייצרים תנועה של מבוטחים המגיעים עם מרשמים לבית המרקחת שבסניף הפארם.

 

האחים ניסנוב התלוננו על כך בחודש מאי בפגישה עם רשות ההגבלים העסקיים. בסביבת ההגבלים הדפו אז את הטענות וראו בכך ניסיון של הרוכשים לגלגל מעצמם את האחריות הן על בדיקת העסק בטרם רכישתו והן להארכת ההסכמים עם קופות החולים. הפניה לרשות ההגבלים לא היתה מקרית. מי שאחראית להיווצרות הלא טבעית של רשת סמארט פארם, היא הממונה על הגבלים, מיכל הלפרין. הקמת סמארט פארם היתה חלק מתנאי המיזוג בין רשת שופרסל לניו־פארם שאושרה על ידי הלפרין בספטמבר האחרון. אישור העסקה הותנה בכך שהרשת תמכור 9 סניפים לגורם אחד וזה יחויב להפעיל לפחות שנה וחצי את הסניפים כרשת פארם. בכדי להפוך את העסקה לכלכלית עבור הגורם שירכוש את הסניפים, הוסיפה שופרסל 2 חנויות נוספות וקיבלה 11 מיליון שקל עבור 11 סניפים, כשיתרת הסכום, כ־15 מיליון שקל, שולמה עבור המלאי.

 

סניף סמארט פארם סניף סמארט פארם צילום: עמית שעל

 

התנאי של רשות ההגבלים שנדרשה "להכשיר", את האישור שנתנה להתעצמות נוספת של שופרסל, הוליד רשת חדשה, שסביר שלא היתה קמה בדרך אחרת. הרצון של ההגבלים ליצור תחרות בענף הנשלט על ידי סופר־פארם מבורך, אולם במציאות העסקית היה קשה לקיימה. משלא קיבלו מרשות ההגבלים את העזרה לה ציפו, האחים ניסנוב פנו באמצעות עורכי דינם לשופרסל בטענה שנגרם להם נזק כלכלי מהתנהלותה. בסביבת שופרסל דחו את הטענות של ניסנוב וטענו שההסכמים עם קופות החולים קצרי מועד בשל דרישת קופות החולים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x