$
פרסום ושיווק

המנצחת הגדולה של המונדיאל: האפליקציה של כאן

אף ששידורי המונדיאל לא היו חפים מטעויות, התאגיד יכול להיות מרוצה מהישגי האפליקציה שלו: 400 אלף הורדות בשבועיים, 30% גידול בתעבורת אינטרנט ושליטה במובייל. עכשיו האתגר של כאן הוא להשאיר את הצופים

יואב סטולר 08:3415.07.18
אחת לארבע שנים זוכה השידור הציבורי להזדמנות למשוך אליו קהלים רחבים מהאוכלוסייה. הפעם, אמנם, גביע העולם בכדורגל קיבל משמעות גדולה עוד הרבה יותר עבור קברניטי תאגיד השידור הישראלי כאן, כתאגיד צעיר יחסית ולא מנוסה שרק עתה סיים את כל מאבקיו הפוליטיים.

 

לתקופה בת כחודש ידעו אנשי כאן ומנהליה שכל העיניים יהיו נשואות אליהם. היום, כמה שעות לפני משחק גמר המונדיאל, ניתן להתחיל ולסכם, שאף שהשידורים לא היו חפים מתקלות וטעויות, יש תחום אחד שהתאגיד יכול לרשום בו ניצחון - והוא הטיפול בפלטפורמות הדיגיטליות. מי שאחראי לכך הוא מנהל אגף המוצרים בחטיבת הדיגיטל של כאן, אסא ארבל, שמטפל בשידורים בפלטפורמות השונות - אתר, מובייל וטלוויזיות חכמות - וחברת אפליקאסטר, שהפכה את האפליקציה של כאן לייחודית. “שברנו את השיאים שלנו גם בטלוויזיה וגם באפליקציה וגם באתר”, אומר ארבל ל”לכלכליסט”, “אבל אתה יודע שאתה צריך להיערך ולהכין את הכל, כך שהצופים יישארו איתך גם חודש אחרי הגמר”.

 

 

מנכ"ל אפליקסטאר, יוני לאור מנכ"ל אפליקסטאר, יוני לאור צילום: יח"צ

 

16 זוויות צילום

 

לדברי ארבל, המטרה היתה קודם כל להנגיש את המונדיאל לכמה שיותר אנשים בכל מקום. “שני הנושאים בדיגיטל שמבחינתנו היו להיות או לחדול הם שהשידור יעבוד לכולם באופן רציף ובאיכות גבוהה, ושהתקצירים של המשחק יהיו טובים ויעלו כמה שיותר מהר כדי שכולם יבואו ויצרכו את זה אצלנו. בזה אני חושב שהצלחנו”. לפי נתוני כאן, בתוך שבועיים וחצי מאז שריקת הפתיחה של הטורניר באצטדיון לוז’ניקי ברוסיה הצטרפו לאפליקציית כאן 400 אלף משתמשים חדשים. “אנחנו מאמינים שאנחנו נראה עלייה ממש עד הגמר ועוד זינוק במהלך הגמר עצמו, זו דחיפה חשובה שאיתה נעבור את מיליון ההורדות”, אומר ארבל.

 

 

ההיערכות של תחום הדיגיטל בכאן החלה חודשים רבים לפני המונדיאל, אך בחודש לפני הם הרגישו כמו לפני מלחמה. “חודש לפני המונדיאל היינו במרתון של גרסאות דמו ובמרוץ לתקן ולשפץ הכל עד כמה שניתן, תוך שאנחנו נערכים בכל פעם עם גיבוי לנורא מכל”. הנורא מכל, מבחינתו של ארבל, הוא נפילת השידור באינטרנט — כשהוא מגדיר את זה כתרחיש שאם אכן יתממש, לא יעבור רגע ויהיו מי שיעוטו עליו עם סכינים שלופות.

 

כדי להצליח במשימה שכרו בכאן כאמור את שירותיה של חברת אפליקאסטר הישראלית, מעין Wix של עולם האפליקציות. אפליקאסטר שגייסה כ־10.5 מיליון דולר מציעה כלים לשידורי וידיאו ואודיו עבור חברות מדיה ברחבי העולם. כלים אלו אפשרו לכאן “להפוך בן לילה” לאפליקציית מונדיאל עם שידור יציב, אפשרות תמרון בין 16 מצלמות בזוויות שונות וממשק ייחודי שבו גם שודרו שני משחקים במקביל.

 

שחקני קרואטיה חוגגים נגד בלגיה שחקני קרואטיה חוגגים נגד בלגיה צילום: איי אף פי

 

מנכ”ל אפליקאסטר יוני לאור סיפר ל”כלכליסט” כי גופי השידור הפנימו את זה שהתפקיד שלהם נמשך הרבה אחרי המשחק החי, גם במדינות שבהן היה השוק מסורתי יותר עד כה. “אנחנו מציעים בקלות לשנות, להוסיף ולהסיר פיצ’רים מתקדמים לתוך חוויית השידור והאפליקציה מסביבה. המשדרים רוצים להיראות כמה שיותר עדכניים ודינמיים, וזה מחייב אותם לעיתים להשקעה מטורפת, גם אם זה למשחק של 90 דקות”. לדברי לאור, יכולת הניתוב העצמאי בין 16 המצלמות היא דוגמה לחידושים שעוד ילוו אותנו. “היום, כשאתה צורך תוכן, אתה רוצה לקבל את החוויה השלמה עם ההתאמה האישית, וזו היא שמייצרת את הערך המוסף”. בכאן ובאפליקאסטר לא ידעו לענות כמה מהציבור השתמשו באפשרות הזו, אבל ארבל הסביר שלפי התגובות והשיח על כך, היה לזה ביקוש. “אף שזו עבודה בפני עצמה, אנשים רוצים להרגיש מעורבים בחוויה הזו ולראות את השחקנים שלהם מבקיעים מכל מקום שרק אפשר”.

 

אפליקאסטר חתמה כבר על שיתוף פעולה עם הוועד האולימפי במסגרת המשחקים האולימפיים ב־2020 שייערכו בטוקיו. לדברי לאור, המאמצים מתמקדים גם בהטמעת יכולות של צפייה במציאות מדומה (VR) ובמציאות רבודה (AR) באולימפיאדה הבאה בעוד כשנתיים לצד שדרוגים נוספים. “אלו תחומים חמים שיכולים לשנות ולהעשיר את החוויה ואף להגביר את הפופולריות של גופי השידור, והשידורים שלהם”.

 

אסא ארבל אסא ארבל צילום: עמית שעל

להקים אפליקציה לחודש

 

לצד השידור השוטף, האפליקציה לבסוף זכתה לאהדה בציבור בעיקר בזכות אותם פיצ’רים שהתווספו לה. היום ארבל מודה שלא הכל הלך חלק. “אתה בודק את הכל כמה שאפשר ותמיד מוצא את עצמך שוב עם תקלות. מדובר באינסוף פלטפורמות כשכל אחד רוצה לקבל את השידור הטוב ביותר, לא משנה איזה מכשיר יש לו. באירוע שכזה — מדובר בלהקים אפליקציה חדשה בערך לאורך חיים של כחודש, אז אתה לומד ללכת תוך כדי ריצה”. אחד הדברים שלא הלכו חלק הוא בכל הקשור לזווית הצילום, שנתנה למרבית הצופים ללא טלוויזיות 4K הסתכלות ממעוף הציפור על המתרחש אי שם במגרש. “קיבלנו אינסוף פניות, וכל אחת קיבלה מענה. עניין הזווית הוא דוגמה למשהו שטופל מהר”, אומר ארבל.

 

ארבל מסביר שכדי לנצל את המומנטום והחשיפה שהם קיבלו גם באמצעות מתן היכולת לכלי התקשורת המתחרים להטמיע את תקצירי המשחקים אצלם, כאן הפיקו תכנים משלימים למשחק כמו סדרת הסרטונים בהגשתה של לוסי איוב שדנה בכל משחק איזו מדינה מבין שתי המתמודדות עדיפה במונחים שהם מחוץ לעולם הכדורגל. “אם אני צריך לבחור דבר אחד שאני מצטער שלא עשינו, זה לתת יותר תוכן דיגיטלי סביב האירוע העצום הזה, שלא בהכרח קשור לספורט. זו הזדמנות שפספסנו”, מודה ארבל. “זה היה מקפיץ אותנו ולא ענינו על הביקוש הזה”.  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x