• תפריט
פרסום ושיווק

תנובה תיאלץ להסתפק בשחיטת עגלים מקומיים

ועדת השרים לחקיקה תומכת בעצירת המשלוחים מחו”ל של עגלים חיים בשל הסבל העז שנגרם להם במשא הימי. המהלך צפוי לצמצם את פעילות המשחטות של תנובה ודבאח

נורית קדוש 08:2909.07.18

ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק להפסקה מדורגת של משלוחי עגלים וכבשים חיים מאוסטרליה ומאירופה לפיטום ושחיטה בישראל בעקבות הסבל העז שנגרם לבעלי החיים במשא הימי הזה. יישום המהלך, המבורך מבחינה הומנית, צפוי לפגוע ביבואניות העגלים והכבשים, ובראשן תנובה, דאבח ובקרנה, שיצטרכו להקטין את פעילות בתי המטבחיים ולהסתפק בשחיטת בקר מגידול מקומי.

 

על פי הערכות, בתי המטבחיים שחטו בשנה שעברה 145 אלף ראשי בקר, וענף השחיטה מגלגל כמיליארד שקל בשנה. משקלו הממוצע של ראש בקר מוערך ב־500 ק”ג, והמחיר לק”ג עומד על כ־12.5 שקל. מי שעוד צפויים להיפגע מהמהלך הם הגופים המפטמים את העגלים עד הגיעם למשקל שבו הם נשלחים לשחיטה. מדובר הן בחברות הגדולות והן במושבים קטנים העוסקים בתחום זה. על רקע כל אלה הדיונים בהכנת החוק צפויים להיות מורכבים ולערב אינטרסים רבים.

 

עגל לאחר פריקה בישראל. רבים מהם מתים כבר באונייה עגל לאחר פריקה בישראל. רבים מהם מתים כבר באונייה צילום: ישראל נגד משלוחים חיים, ים בלום

 

 

המשך החקיקה ייעשה בתיאום בין משרדי הממשלה, ובהם משרד החקלאות ומשרד החינוך. הצעת החוק, שהגיש ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), מבקשת לקבוע מכסות מוגבלות ליבוא עגלים וכבשים במשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה. על פי הצעת החוק, ב־2019 המכסה לא תעלה על 75% ממספר בעלי החיים שיובאו ב־2017, ובשנתיים הבאות תצטמצם בשיעור ניכר שייקבע על ידי שר החקלאות בהתאם להתפתחויות בשוק. "בעלי החיים מיובאים מאוסטרליה ומאירופה במסעות ימיים ממושכים, שעשויים להימשך שבועות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "במהלך המסע בעלי החיים מוחזקים בצפיפות קשה, מתבוססים בצואתם ובצואת חבריהם, וסובלים מעומסי חום, מטלטלות הדרך ומפגיעות קשות נוספות. רבים מהם חולים ורבים אינם שורדים. מומחים וגופים מקצועיים בארץ ובעולם שותפים כולם לעמדה שיש להימנע ככל הניתן מהובלת בעלי חיים חיים, לקצר את משכי ההובלה ככל הניתן ולהמיר משלוחים חיים בסחר בבשר".

 

במסגרת הדיונים בהכנת החוק להצבעה במליאה תידרש הוועדה לקבוע לפי מה תחולק המכסה ליבוא בעלי חיים, וכן אם תהיה התייחסות שונה ליבוא מאירופה ומאוסטרליה, הנבדלות במרחק שלהם מישראל.

 

המהלך לאסור את המשלוחים החיים זוכה לתמיכה מסיעות הימין והשמאל. כדי להכשיר את צמצום היבוא, שינו משרד החקלאות והבריאות את התקנות, כדי לפתוח יבוא ימי של בשר מצונן (לא קפוא) ממדינות כמו ארצות הברית, ברזיל, ארגנטינה, אוסטרליה ודרום אפריקה, אשר עד היום התאפשר לייבא מהן בהובלה ימית רק בשר קפוא בשל מגבלות התוקף המקסימלי של חיי המדף, מכיוון שתוקף של 45 יום לא אפשר הובלת בשר מיעדים מרוחקים. לפני כחודש וחצי הגיעו משלוחים ראשונים של בשר מצונן, ובמשרד החקלאות העריכו כי כניסת הרפורמה לפועל תחסוך לצרכנים ב־2019 כ־200 מיליון שקל. ב־2020 ייחסכו לצרכן כבר יותר מ־400 מיליון שקל. עוד מעריכים במשרד כי בעקבות המהלך יוזל הבשר הטרי ב־10% עד 30% במחיר לצרכן, והיקפי המשלוח של בעלי חיים מחוץ לארץ יפחת כיוון שתגדל האספקה של יבוא בשר טרי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x