$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מכירות ענף האופנה חזרו לצמוח במאי

הפדיונות בחנויות הזהות בקניונים, לפי נתוני ריס, עלו במאי ב־2.5%, זאת לאחר שבתחילת השנה ירדו בשיעור דו־ספרתי. בפאוור סנטרים ירדו ב־0.8%

אורנה יפת 06:5425.06.18

אחרי תחילת השנה האיומה בענף האופנה וירידות דרסטיות בפדיונות החנויות הזהות בינואר ובפברואר, נראה כי במחצית השנה מצבו של ענף האופנה מתחיל להתייצב. הפדיונות בחנויות הזהות של האופנה וההנעלה בחודש מאי עלו ב־1.4% בממוצע ארצי, כשבקניונים הם עלו ב־2.5% ובפאוור סנטרים ירדו ב־0.8%, כך עולה מנתוני חברת ריס שהגיעו לידי “כלכליסט”.

 

כך, בין ינואר למאי נרשמה ירידה של 1.2% בפדיונות הכלל ארציים ביחס לתקופה מקבילה. הנתונים, שמבוססים על מדגם של 2,845 חנויות זהות, מלמדים כי בעוד שהפדיונות בקניונים האזוריים ירדו ב־1.3%, הפאוור סנטרים ומרכזי הקניות הפתוחים שמרו על רמת הפדיונות וירדו ב־0.6% ביחס לתקופה המקבילה.

 

עלייה בפדיונות החנויות עלייה בפדיונות החנויות צילום: שאטרסטוק

 

קטגוריית האופנה וההנעלה, על פי ריס, ירדה בחודשים ינואר עד מאי 2018 ב־1.7% בממוצע ארצי, כאשר הפדיונות בחנויות האופנה בקניונים האזוריים רשמו ירידה ממוצעת של 2.14% וחנויות האופנה וההנעלה במרכזי הקניות הפתוחים רשמו ירידה ממוצעת של 1.4%. הפדיונות ביתר החנויות, כל מה שאינו אופנה והנעלה, ירדו בינואר עד מאי ב־0.2% בלבד.

 

חנויות האופנה מהוות את התמהיל הגדול ביותר בקניונים והן אלו שהובילו את מגמת הירידה בפדיונות, שגררה את כל השוק למטה בחודשי החורף. הנבואות השחורות על הקניות באינטרנט וטיסות הלואו־קוסט שחיסלו את החנויות הפיזיות, התבררו כקיצוניות מדי וההשפעה על מכירות ינואר ופברואר נבעה בעיקרה מהחורף השחון שהיה דל בממטרים.

 

 

 

לפי נתוני ריס, בינואר הפדיונות בחנויות הזהות בתחום האופנה וההנעלה ירדו בממוצע ארצי ב־7.8%, כאשר נרשמה ירידה של 9% בקניונים אזוריים, ושל כ־6% בפאוור סנטרים, בהשוואה לינואר 2017. הפדיון היומי למ"ר בחנויות האופנה בקניונים עמד על 54 שקל ובפאוור סנטרים על 35 שקל. בפברואר התחזקה מגמת הירידות, והפדיונות בחנויות אופנה והנעלה בקניונים ירדו ב־10% ובפאוור סנטרים ב־6.6%. אבל במרץ עד מאי נרשם התיקון בשוק האופנה.

 

 

 

במרץ נרשם זינוק של 26.7% בממוצע במכירות האופנה הכלל ארציות, אך הוא נבע ממכירות הפסח, שחל השנה בחודש מרץ. באפריל נרשמה שוב ירידה כלל ארצית של 18% במכירות האופנה וההנעלה שאיזנה את העלייה במכירות במרץ. "על אף הירידות של ינואר ופברואר, החודשים מרץ עד מאי הצליחו לכפות על חלק נכבד מהירידות של תחילת השנה", אמר ל"כלכליסט" בכיר בענף הקניונים. “נכון שבסוף זה לא אידיליה כי זו מדינה שצומחת, ושכר המינימום עולה ותשלומי הארנונה והחשמל מכבידים. אבל הירידות הן קלות וזו לא כזו קטסטרופה”.

 

 

יחד עם זאת, בכירים בענף הקמעונאות מתקשים להתעלם מהעובדה שטיסות הלואו־קוסט במסגרתן טסים ישראלים רבים בחו"ל, פוגעות בעיקר בענף האופנה, והנפגעות הישירות הן חנויות המותגים הבינלאומיים בהן זארה ו־H&M, רשתות שהישראלים פוגשים באירופה במחירים הרבה יותר זולים. רשת זארה בישראל, טוענים בכירי הקניונים, ספגה בחודשי החורף ירידות בפדיונות של בין 5% ל־10%, שאינה מה בכך עבור הרשת שנחשבת לאחת מרשתות הקמעונאות החזקות והמצליחות בישראל. "בחישוב של חמישה חודשים מתחילת השנה, רואים שהירידה בפדיונות היא בשוליים, והשוק מתקן את עצמו", אומר גורם בענף הקמעונאות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x