$
פרסום ושיווק

רגע ההכרעה: האם יוטל פיקדון על בקבוקי 1.5 ל'

נתוני המיחזור שיציג היום השר להגנת הסביבה צפויים להוביל להחלה אוטומטית של חוק הפקדון על הבקבוקים הגדולים. לכלכליסט נודע שתאגיד המיחזור אסופתא כבר מכין את מכונות האיסוף

נורית קדוש 08:0528.05.18

השר להגנת הסביבה זאב אלקין צפוי להציג היום, בתום סחבת ממושכת שנבלמה רק בפסיקת בג"ץ, את הנתונים הסופיים של היקף מיחזור בקבוקי המשקה הגדולים ב־2016. בענף המיחזור סוברים כי היקף מיחזור נמוך אמור להוביל להרחבה אוטומטית של חוק הפיקדון, אולם ניסוח ההודעה של המשרד, שלפיו השר רק יציג נתונים, מעורר את החשש כי השר לא יכריע בנושא, ושארגוני הסביבה יידרשו לפנות לבג"ץ בדרישה שירחיב את תחולת החוק.

 

 

 

עם זאת, בתאגיד המיחזור אסופתא כבר נערכים להרחבת החוק ופרסמו מודעות שכותרתן "ישראל מוכנה להרחבת חוק הפיקדון על בקבוקים גדולים". ל"כלכליסט" נודע כי אסופתא נערכת ליישומו המיידי של החוק המורחב עם הצבת 2,000 מכונות אוטומטיות ברחבי הארץ להשבת מיכלי משקה משפחתיים בהשקעה של 100 מיליון שקל. לדברי ירון ברדוגו, מנכ"ל אסופתא: "לקראת הודעתו הצפויה של השר אלקין על הרחבת חוק הפיקדון גם על בקבוקי משקה משפחתיים, לאור נתוני האיסוף והמיחזור הנמוכים שלהם, נציב כ־2,000 מכונות מיחזור אוטמטיות ברחבי הארץ. המכונות מאפשרות להחזיר בקבוקים במהירות, 24 שעות ביממה, ולקבל מיידית את דמי הפיקדון".

 

מיחזורית לאיסוף בקבוקים גדולים מיחזורית לאיסוף בקבוקים גדולים צילום: אוראל כהן

 

ברדוגו העריך כי השר יחליט להרחיב את תחולת החוק: "אנו מאמינים כי השר לא ייכנע ללחצים העצומים המופעלים עליו על ידי טייקוני המשקאות ויפעל לטובת הסביבה והציבור הרחב. ההחלטה אם חוק הפיקדון יורחב היא טייס אוטומטי: לפי חוק, אם היקף האיסוף והמיחזור הוולונטרי של הבקבוקים המשפחתיים לא עלה על 47% בשנת 2016, לשר אין למעשה שיקול דעת והחוק יורחב. לפי דו"ח ביניים שבוצע בהזמנת המשרד להגנת הסביבה, האיסוף הוולונטרי של בקבוקים אלו נכשל והיקפו עומד על כ־30% בלבד".

 

לצד האפשרות שהשר יכריז על הרחבת חוק הפיקדון, קיימת האפשרות שהוא יבחר לקנוס את חברות המשקאות על אי עמידה ביעדי המיחזור וידחה את ההחלטה לשנה הבאה, אולם אז צפויים אסופתא וארגוני סביבה לעתור לבג"ץ נגד החלטה זאת.

 

ברקע הדברים מאבק מתמשך בתוכנית המקורית להחיל את חוק הפיקדון על כלל מכלי המשקה. חברות המשקאות, החוששות כי הרחבת החוק תפגע בהיקפי המכירות, התנגדו ליוזמה, ומנגד ארגוני הסביבה פועלים להרחבת החוק.

 

באפריל 1999 עבר בכנסת חוק הפיקדון על כלי משקה, שמטרותיו העיקריות הן שיפור רמת הניקיון ברשות הרבים והקטנת כמות הפסולת המוטמנת באתרי סילוק פסולת. מסע לחצים של חברות המשקאות, בגיבוי חברי כנסת מהסיעות החרדיות, שחששו מכך שמכלי המשקה יתייקרו בגלל הפיקדון, הוביל לכך שהחוק חל רק על מיכלי משקה בנפח של עד 1.5 ליטר, לא כולל. לאורך השנים שולבו בו מספר תיקונים ותוספות, וב־2010 נקבע תיקון שלפיו ייכללו בחוק המכלים הגדולים, אך הדבר נדחה ל־2014 בתנאי שהיקף המיחזור שלהם באותה שנה לא יפחת מ־50%. ב־2014 חברות המשקאות קיבלו דחייה נוספת ל־2016 ויעד המיחזור של המיכלים הגדולים עלה ל־55. אולם כשתאגיד המיחזור אל"ה, הנשלט על ידי יצרניות המשקה הגדולות, הציג נתונים כי ב־2016 עמד שיעור מיחזור הבקבוקים המשפחתיים על 60.4%, משרד רו"ח ששכר המשרד להגנת הסביבה הטיל ספק באמיתות הנתונים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x