$
פרסום ושיווק

הממונה על ההגבלים הטילה קנסות של 100 אלף שקל על חצי חינם ופרש מרקט

מיכל הלפרין קנסה את הרשתות עקב אי דיווח על היקף המכירות שלהן, למרות החובה בעניין שנקבעה בחוק המזון. עיצום כספי זהה עשוי להיות מוטל על ספקים ורשתות נוספות, בהם אנג'ל, סוגת, סופר דוש וקואופ ישראל

נורית קדוש 19:5616.04.18

הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין קונסת רשתות וספקים שלא עמדו בחובת הדיווח שבחוק המזון. הממונה הודיעה לרשתות חצי חינם, פרש מרקט וקשת טעמים על קנס בגובה 100 אלף שקל לכל רשת, כיוון שלא דיווחו לה על היקף המכירות שלהן.

 

מדובר בהפרת חובת דיווח, החלה על החברות בהתאם להוראות חוק המזון המטיל מגבלות על קמעונאים וספקים, המגיעים להיקף מכירות מסוים שנקבע כרף. לטענת הרשות, זו השנה השלישית ברציפות שחברות אלה מפרות את חובת הדיווח המוטלת עליהן, ועושות כן רק לאחר פניות והתראות מצד הרשות.

 

 

עוד הודיעה הממונה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסכום זהה על שישה ספקים גדולים – עוף ירושלים, אנג'ל, ביכורי שדה דרום, סוגת תעשיות, מילואות ועוף שאן, ושישה קמעונאים גדולים – סופר דוש, שוק העיר, קינגסטור, בר כל, זול ובגדול וקואופ ישראל, שהפרו את חובת הדיווח המוטלת עליהם השנה, וזאת אם לא יקיימו את חובת הדיווח החלה עליהם עד ליום רביעי השבוע.

 

סניף חצי חינם בחולון סניף חצי חינם בחולון צילום: שאול גולן

 

ספק גדול מוגדר על פי החוק כספק שמחזור המכירות שלו עולה על 300 מיליון שקל בשנה או כספק "שהוכרז כבעל מונופולין הנחשב לספק גדול לגבי המוצר שבשלו הוכרז מונופולין". ספק גדול מאוד מוגדר כספק שמחזור המכירות שלו לקמעונאים או באמצעות קמעונאים בישראל עולה על מיליארד שקל בשנה.

 

 

בין האיסורים החלים על ספקים גדולים על פי חוק המזון: איסור על סידור מצרכים על מדפים והתערבות במיקומם בחנויות של קמעונאי גדול. זאת כדי למנוע מספקים גדולים לדחוק ספקים אחרים מהמדפים. בנוסף, איסור על התערבות או המלצה של מחיר המצרך לצרכן הסופי. זאת כדי למנוע מצב שספקים גדולים פוגעים בתחרות בין הקמעונאים לבין עצמם. עוד אסורים הסדרי תמחור במסגרתם הספק הגדול מדרבן קמעונאים לא לרכוש מספקים מתחרים או התניה של מכירת מוצר של ספק גדול ברכישה של מוצר אחר של אותו ספק גדול.

 

קמעונאי גדול מוגדר כמי שמחזיק בשלוש חנויות לפחות (או חנות מקוונת) ומחזור המכירות של חנויותיו עולה על 250 מיליון שקל. על מי שהוגדר קמעונאי גדול חלות מגבלות גאוגרפיות, שנועדו למנוע התרחבות שלא תאפשר תחרות ענפית. על רקע מגבלה זו, לא יכולה היתה שופרסל לרכוש חלק מסניפי מגה.

 

מרשות ההגבלים נמסר כי ״פרסום רשימות של קמעונאים גדולים וספקים גדולים הוא, בין היתר, הבסיס להחלת האיסורים הנוגעים ליחסי הסחר בין הקמעונאים והספקים הגדולים הקבועים בחוק המזון, ולפיכך הוא תנאי הכרחי לקיום הוראות החוק ולקידום תכליותיו״.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x