$
פרסום ושיווק

ניתוח כלכליסט

מחירי מוצרי המזון עולים בזמן שיתר השוק בירידה

ניתוח נתוני סטורנקסט לרבעון הראשון של השנה מראה כי מחירי מוצרי המזון עלו ב־0.9%, בעוד מחירי יתר המוצרים בקיפאון או בירידה

נורית קדוש 08:2216.04.18

עליות המחירים בשוק המזון, כפי שבוטאו בדו”חות רשתות השיווק הגדולות ל־2017, מתעצמות ברבעון הראשון של 2018. כך עולה מניתוח נתוני סטורנקסט לרבעון הראשון. מכירות שוק מוצרי הצריכה עלו ברבעון ב־4.9% ביחס לשנה שעברה, אלא שהעלייה הושגה לא רק בשל עיתוי חג הפסח שחל השנה מוקדם, בשונה מהשנה שעברה, אלא גם בגלל עליות מחירים. מדד המחירים של סטורנקסט בשוק המזון עלה ב־0.9% ביחס לתקופה המקבילה ב־2017. בכלל שוק מוצרי הצריכה עלה מדד סטורנקסט ב־0.6%, נוכח ירידות מחירים של מוצרי הטיפוח לפרט ולבית. המגמה דומה לזו המופיעה בסעיף המזון (ללא ירקות ופירות) במדד המחירים לצרכן של הלמ"ס, אך חדה יותר.

 

 

 

מנתוני סטורנקסט עולה כי מכירות המזון רשמו ברבעון עלייה כספית של 4%, כש־0.9% מתוכה הושגו מהעלאות מחירים. את עליות המחירים, יש להניח, נראה בקרוב גם בדו”חות רשתות המזון לרבעון הראשון של השנה. שוק המשקאות, שנפגע לאחרונה מטרנד הבריאות והמעבר לצריכת מים על חשבון משקאות קלים, שימר את רמות המחיר עם עלייה קלה של 0.1% במדד המחירים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד אך נהנה מצמיחה של 9.6%, בשל עיתוי החג ומזג האוויר החם בחודשי החורף. השמירה על רמת התמחור בשוק המשקאות הושגה, בין היתר, כתוצאה מכניסת שופרסל עם המותג הפרטי לתחום המשקאות המוגזים תואמי הקולה, אשר יצרו אלטרנטיבה מוזלת למותג המוביל.

 

 

בשוק המוצרים לבית נרשמה ירידה במדד המחירים בשיעור 0.8%, בעיקר על רקע מבצעי ההוזלות על חומרי הניקוי והכלים החד־פעמיים לקראת פסח. העמקת פעילות שופרסל בתחום הפארם בתוך סניפי המזון של הרשת, כמו גם מהלכים רגולטוריים שחייבו את הרשתות לציין מחירי מוצרים מובילים בחו"ל, בניסיון לאלץ את הרשתות להוריד מחירים, תרמו לירידה.

 

המכירות המיוחסות לחג הפסח מתחלקות לשתי תקופות: תקופת טרום החג הכוללת את השבועיים הראשונים בחודש מרץ, ותקופת החג הכוללת את השבועיים האחרונים של מרץ, שבסופו חל החג. מכירות שוק מוצרי הצריכה עלו במהלך מרץ ב־0.6%, בעוד מכירות המזון עלו רק ב־0.1%.

 

מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן. המותג הפרטי שמר על המחירים בשוק המשקאות מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן. המותג הפרטי שמר על המחירים בשוק המשקאות צילום: צביקה טישלר

 

 

בעוד בשבועיים הראשונים של חודש מרץ מכירות השוק עלו בכ־4%, הרי ששבועיים לפני ערב החג נרשמה ירידה של 1.3% ובשבוע שלפני החג הירידה התעצמה ל־2.7%. עיקר הירידה במכירות לפני החג נובעת מהעובדה שהחג חל השנה בשבת, בעוד שאשתקד הוא חל ביום שני והדבר הוסיף עד יום קנייה לקניות הגדולות לסוף השבוע. בנוסף, בשבועיים הראשונים של מרץ נרשמה עלייה במכירות רשתות הדיסקאונט ונתח המכירות שלהן עלה בשיא ל־68.4%, בעוד בחול המועד צנחו המכירות ברשתות אלו ל־58.6% והקונים עברו לחנויות השכונתיות, שמכירותיהן צמחו ל־36.7% לעומת 29.7% בשבוע שלפני ערב החג. מכירות חנויות הנוחות נהנו אף הן מצמיחה בזכות המטיילים בחול המועד ונתח מכירותיהן עלה בימים אלו ל־4.7% לעומת כ־2.4% במהלך השנה. מכירות הכלים החד־פעמיים צמחו במרץ שבו חל החג ב־37.3%, וברבעון ב־17.3%, ביחס לתקופות המקבילות אשתקד.

 

נתח השוק של 10 הספקים הגדולים ברבעון המשיך להתכווץ. נתח השוק המצטבר שלהם ירד ב־0.2% ביחס ל־2017 והסתכם ב־55%. הירידה בנתח השוק של נגרמה בעיקר בעקבות אובדן 0.5% בנתח השוק של תנובה שהסתכם ב־13.3%.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x