$
פרסום ושיווק

שינוי במאזן הכוחות: המכולות צומחות על חשבון הרשתות

לפי נתוני סטורנקסט, נתח השוק של חנויות הנוחות והמכולות צמח ב-2017 זו השנה הרביעית ברציפות - לרמה של 27.4%

נורית קדוש 13:4321.03.18

המינימרקטים, המכולות וחנויות הנוחות התחזקו ב־2017 על חשבון רשתות השיווק, הן הגדולות והן הקטנות. מגמת התחזקות המכולות נמשכת זאת השנה הרביעית ברציפות, כך עולה מניתוח ערוצי המכירה של שוק המזון לפי נתוני סטורנקסט שהוצגו בדו"חות שטראוס.

 

 

 

כך, ב־2017 ירד נתח השוק של רשתות השיווק הגדולות ל־61.4% לעומת 61.9% ב־2016. גם הרשתות הפרטיות שאינן בפריסה ארצית ירדו בכוחן ל־11.2% לעומת 11.5% בשנת 2016. ירידות אלו נרשמו בשעה שחנויות הנוחות והמכולות צמחו ל־27.4% מהשוק לעומת 26.6% בשנת 2016, בהמשך ל־25.5% ב־2015 ו־24.9% ב־2014.

 

המגמה המתמשכת של התחזקות המכולות לא נעלמת מעיניהם של השחקנים החזקים בשוק המזון. כך, נראה ששופרסל מבקשת לנצל את המגמה באמצעות הזרוע למכירה סיטונאית בשם Cash and Carry שהקימה בשנה החולפת, שפונה למכולות שנדרשות לשלם לספקים מחירי קנייה גבוהים. רמי לוי ויינות ביתן צפויים לצעוד בשנה הקרובה בעקבות שופרסל ולפתוח גם הן זרוע פעילות למכירה דומה.

 

גם ספקית המזון הבינלאומית יוניליוור זיהתה את הפוטנציאל הכלכלי במכולות, ולפני כשנה הקימה את המיזם שופו, המציע לבעלי המכולות פלטפורמה לאתר מכירות, דרכו יוכלו הלקוחות לרכוש מוצרים ולקבלם עד הבית. האתר של יוניליוור מאפשר ללקוח להזין את מיקומו ומציע לו מכולות שכונתיות הקרובות אליו, שמהן יוכל להזמין משלוח.

 

מינימרקט בחולון (ארכיון) מינימרקט בחולון (ארכיון) צילום: תומי הרפז

 

המכולות והסופרמרקטים השכונתיים המבקשים להצטרף לפלטפורמה משלמים עבור השירות ומקבלים ליווי של אנשי החברה. המיזם של יוניליוור אינו מכוון להתחרות בשירות המשלוחים המקוון של הרשתות הגדולות הנותנות מענה בעיקר קנייה מרוכזת, אלא לרכישות קטנות של פריטים אחדים שחסרים בבית.

 

גם הנתונים שבידי יוניליוור תומכים במגמת התחזקות המכולות, ולפיהם העלות הממוצעת של סל הקנייה במכולות הקטנות היא 80–90 שקל, וב־2016 צמחה ב־4% לעומת 2015. עלות הסל ברשתות הדיסקאונט העומד על 184 שקל בממוצע, וירד ב-3% ב־2016 לעומת 2015.

 

הצרכנים מחפשים בריא

 

לצד התחזקות אתרי המכירות המקוונת בתחום הקמעונאות והצטרפות קמעונאים נוספים לערוץ מכירות זה, מזהה שטראוס כי המגמות הצרכניות העיקריות בשוק המזון והמשקאות לשנת 2017 מתאפיינות בחיפוש אחר מוצרי פרימיום לעומת מוצרי הבייסיק, וכן חיפוש אחר מוצרים בעלי רכיבים הנחשבים בריאים יותר הכוללים תוויות נקיות, כלומר המתאפיינים במיעוט רכיבים וחומרים משמרים. זאת לעומת ירידה בצריכת מוצרי הדיאט, בעיקר מוצרים עם ממתיקים מלאכותיים, וכן בחיפוש אחר מוצרים הפונים לצרכן הצמחוני והטבעוני.

 

מגמה נוספת היא חיפוש אחר מוצרים פונקציונלים ומוצרים בעלי אריזה ידידותית לסביבה. בתחום בריאות ואיכות חיים המגמות הצרכניות מתבססות על מוצרים ללא לקטוז, ללא גלוטן, ללא סוכר, ללא חומרים משמרים, המכילים פחות קלוריות ופחות נתרן, וכן מוצרים עשירים בחלבון ורכיבים שנחשבים טובים כמו פרוביוטי וויטמינים. בתחום תענוג והנאה המגמות הצרכניות הבולטות הינן של כיף וטעם: רכיבים מענגים, טקסטורות קרמיות, שכבות, טעמים משתנים. בתחום זה מתפתחת מגמת ה- snacking (ארוחה קטנה ומדודה מראש) ועליה עולמית בביקוש למוצרי פרימיום.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x