• תפריט
פרסום ושיווק

ביהמ"ש קבע: YOLO תנובה לא יוגן בפטנט

המחוזי דחה את ערעורה של תנובה על החלטת רשם הפטנטים שלא לאפשר לה לרשום פטנט על הליך ייצורו של המעדן. תנובה: “החלטה שגויה, נערער לעליון”

נורית קדוש 07:5011.02.18

הניסיון של תנובה לרשום את תהליך ייצורו של מעדן החלב YOLO כפטנט מסחרי נכשל. רפאל יעקובי, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים, דחה את בקשת תנובה להגיש ערעור על שתי ההחלטות של רשם הפטנטים, שלפיהן לא יירשם התהליך כפטנט. ההחלטות ניתנו לאחר שהמתחרה שטראוס, שמובילה את שוק המעדנים עם מילקי, התנגדה לבקשה בטענה כי קיימים מוצרים שמיוצרים דומה. אם תנובה תבקש להמשיך במאבק, היא תידרש לבצע שוב תהליך רישום פטנט מחדש, שבמסגרתו תידרש לאפיין את המוצר בצורה שונה.

 

 

 

מותג המעדנים YOLO של תנובה הושק בינואר 2015. מדובר בהשקה המשמעותית הראשונה שביצעה תנובה מאז המחאה החברתית בקיץ 2011, שבה היא השקיעה 60 מיליון שקל. ההשקעה התחלקה בין הקמת קו ייצור למהלכים שיווקיים נרחבים שליוו את המותג בראשיתו.

 

עוד במרץ 2014, כשנה לפני השקת המעדן, פנתה תנובה לרשם הפטנטים בבקשה לרישום פטנט על "שיטה להכנת מוצר עתיר שוקולד". רישום הפטנט נועד לאפשר לתנובה למנוע ממתחרותיה בשוק החלב לייצר מוצר דומה ולהקנות לה בלעדיות על תת־הקטגוריה. בקשת הפטנט נסבה על שיטת הייצור של YOLO - הכנת מוצר עתיר שוקולד על ידי המסת שוקולד בחלב והמסת חומר מייצב אכיל עם חלב, וערבוב שתי התמיסות יחד. התמיסה שנוצרת עוברת תהליכי המגון, פסטור וצינון עד שמתקבל מוצר סופי בעל המאפיינים הרצויים. בתנובה הסבירו כי אחד המאפיינים האלו הוא מרקם הבא לידי ביטוי בחוזק הג’ל ובדביקות.

 

כשנה לאחר הגשת הבקשה לרישום הפטנט, הבקשה פורסמה על ידי רשם הפטנטים להערות. אז המתחרה הגדולה של תנובה, שטראוס, הגישה התנגדות לרישום הפטנט, שבה טענה, בין היתר, כי הגדרת אפיון המרקם של המוצר שגויה. תנובה אישרה את טענת שטראוס בפני הרשם כי יש שגיאה בהגדרת המרקם, וביקשה לתקן את הליקוי. חצי שנה לאחר מכן הגישה תנובה את התיקון, אולם שטראוס התנגדה שוב, הפעם גם לתיקון, ובהמשך הגישה ראיות שתומכות בהתנגדותה. בדיון שהתקיים במשרדי רשם הפטנטים בנוכחות שני הצדדים קיבלה סגנית רשם הפטנטים ז’קלין ברכה החלטה לדחות את בקשת תנובה לתקן את רישום הפטנט וחייבה אותה בהוצאות של 15 אלף שקל.

 

תנובה לא ויתרה וערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי, אך ערעורה כאמור כעת נדחה. השופט יעקובי מתח ביקורת על התנהלות תנובה וקבע כי "האופן שבו פעלה תנובה הוא מלאכותי, וטענותיה בניסיון להכשירו ולזכות במבוקשה אינן מצדיקות תוצאה שונה מזו שנקבעה". השופט קבע עוד כי על תנובה לשלם לשטראוס עבור הוצאות הערעור ושכר טרחה לעורכי דינה סכום כולל של 15 אלף שקל, ועל מזכירות בית המשפט להעביר לשטראוס את העירבון שהפקידה תנובה לסילוק החיוב האמור. כעת אם תבקש תנובה להמשיך במאבק, היא תצטרך כעת לבצע שוב תהליך רישום פטנט מחדש שכולל אפיון מוצר חדש, אך כלל לא בטוח כי היקפי הפעילות של YOLO מצדיקים את זה. עוד בתקופה שקדמה להשקת YOLO העידו בתנובה כי מדובר עבורה במותג דגל, שינסה לנגוס נתח משמעותי בקטגוריית מעדני החלב.

 

 

 

שטראוס שולטת בתחום עם המותג מילקי, שלפי נתוני סטורנקסט ב־2017 תפס נתח שוק של 40%. מתוך חמשת המעדנים המובילים בקטגוריה, שלושה מיוצרים על ידי שטראוס - מילקי, דניאלה ודני. שניים בלבד של תנובה, קרלו ו־YOLO, והם תפסו ב־2017 נתח שוק של 8% ו־7% בהתאמה בלבד. נתח השוק של YOLO ירד משמעותית מ־2015, אז הגיע לשיא של 11%, בשל תקלות חוזרות ונשנות בקו הייצור.

 

מתנובה נמסר בתגובה: "קיבלנו את פסק דינו של המחוזי. תנובה סבורה, עם כל הכבוד, שהחלטת סגנית רשם הפטנטים והחלטת בית המשפט המחוזי הנן שגויות, ולפיכך הגישה עליהן בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x