$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

בגלל עלויות התפעול הגבוהות: פול אנד בר נוטשת שישה קניונים

קבוצת זארה סוגרת בימים אלה שש חנויות שביצועיהן לא מצדיקים את דמי השכירות. בקניונים חזקים יותר היא מרחיבה את שטחי המסחר של המותג

אורנה יפת 06:5325.01.18

רשת פול אנד בר, בבעלות קבוצת זארה (גוטקס מותגים) של ג'ואי שוובל, תסגור בחודשים הקרובים שש חנויות בקניונים, כך נודע ל"כלכליסט". הרשת, בת 27 הסניפים, תצא מקניונים שבהם רווחיות החנויות אינה מספקת ודמי השכירות אינם מצדיקים את הפעלתן. הקניונים שבהם ייסגרו החנויות הם עזריאלי מודיעין, קניון רוטשילד בראשון לציון, סטאר סנטר באשדוד, קניון ערים בכפר סבא וקניון מבנה בבאר שבע. החנות בקניון רמת אביב נסגרה בשבועות האחרונים, לאחר שקבוצת האופנה סירבה לשלם שכירות של כ־750 שקל למ"ר, בפרט שהקהל הפוקד את הקניון אינו קהל היעד הצעיר של המותג.

 

המהלך של שוובל מתווסף לזה של קבוצת האופנה קסטרו, שאף היא צפויה לסגור בקרוב תשע חנויות בקניונים, החלפת מיקומים וביצוע מהלכי התייעלות שיחסכו לה הוצאות תפעול של החנויות.

 

מתחילת השנה פתחה קבוצת זארה שש חנויות חדשות לפול אנד בר: בקניון רננים ברעננה, בעיר ימים בנתניה, בקניון מול החוף בחדרה, בקניון הדר בירושלים, בעזריאלי ראשונים בראשון לציון ובקניון TLV פאשן בתל אביב. באשדוד שוובל מחזיק במניות קניון סי מול, לצד קבוצת JTLV, בניהולו של עמיר בירם, ואנשי עסקים נוספים. קבוצת זארה העדיפה לסגור את הסניף של פול אנד בר בקניון המתחרה סטאר סנטר, ולהגדיל את החנות בסי מול ב־380 מ"ר נוספים. גם בראשון לציון בה תיסגר החנות בקניון רוטשילד אך לאחרונה נפתחה חנות חדשה בעיר בקניון החדש של עזריאלי.

 

קבוצת זארה, כמו קבוצות האופנה קסטרו ופוקס, מקטינה את עלויות התפעול של החנויות על ידי הרחבת שטחי המסחר בקניונים חזקים וצמצום שטחים ועובדים בחנויות החלשות ומפסידות. בקניון עזריאלי אילון הגדילה הקבוצה את שטח החנות ב־400 מ"ר על חשבון מסעדת שיפודי התקווה שפעלה במקום. בבאר שבע סוגרת הקבוצה חנות של פול אנד בר בקניון מבנה, והרחיבה ב־400 מ”ר את שטח החנות בקניון הנגב המתחרה. בביג כרמיאל מגדילה הקבוצה את חנות פול אנד בר ל־600 מ"ר ומשפצת אותה בהתאם לקונספט החדש של החנויות הבינלאומיות: שטחי מסחר נרחבים, ריהוט ייחודי ומסכי טלוויזיה שבהם מוקרנים קמפיינים ותצוגות אופנה של המותג. גם בגרנד קניון בחיפה גדלה החנות ל־550 מ"ר, ובעזריאלי תל אביב היא הורחבה מ־500 מ"ר ל־640 מ"ר. לדברי הקבוצה, בסיום כל מהלכי ההתרחבות והסגירה יגדל השטח הכולל של המותג.

 

ג'ואי שוובל, הבעלים של קבוצת זארה. מנסה לשפר את תנאי הסחר ג'ואי שוובל, הבעלים של קבוצת זארה. מנסה לשפר את תנאי הסחר צילום: סיון פרג'

 

 

קבוצת זארה מגלה בשנים האחרונות נוקשות אל מול הקניונים במטרה לשפר לעצמה את תנאי הסחר ולהנמיך את דמי השכירות. לדברי בכירים בענף הקניונים: "מי שלא משלם לג'ואי בינוי של 7,000 שקל למ"ר וגובה ממנו רק 7% מהמחזור למשך שבע שנים — הוא לא עושה איתו עסקה".

 

מדיניות זו של רשתות האופנה מוסברת על רקע ירידות מתמשכות בפדיונות. את 2017 סגר ענף האופנה עם ירידה של 3% בפדיונות. על פי נתוני ריס, דצמבר היה אחד החודשים הקשים שידע הענף בשנים האחרונות, ורשתות האופנה סיכמו אותו עם צניחה של 18% במכירות. גם בינואר נמשכת המגמה השלילית, וקמעונאי האופנה מעריכים כי החודש הם ירשמו ירידה של כ־10% בפדיונות בהשוואה לינואר 2017.

 

חלפו ימי החזירות

 

היציאה של פול אנד בר משישה קניונים מסמנת להם שחלפו ימי החזירות שבהם הם היו יכולים לגבות כל מחיר עבור הזכות לחסות בצלם. בניגוד לרשתות ישראליות, המותגים של תאגיד אינדיטקס הספרדי מעולם לא מיהרו לפתוח חנויות בישראל ולהיות נוכחים בכל קניון חדש שנפתח, ההפך - כל לוקיישן נבחן בקפידה. על כן הסגירה של חנויות הקבוצה אינה בגדר תיקון טבעי לפתיחה מופרזת של סניפים. היא הכרחית בתנאים של שחיקה ברווחיות ענף האופנה מחד ודמי שכירות גבוהים, שעליהם ניתן ללמוד מהרווחיות הגבוהה של קבוצות הקניונים הציבוריות, מאידך.

 

2017 היתה אחת השנים הגרועות של ענף האופנה. תרמו לכך שני גורמים: ראשית, התעצמות התחרות מצד אתרי הסחר הבינלאומיים; שנית, מדיניות השמים הפתוחים הובילה ישראלים רבים לטוס לחו"ל יותר מבעבר ולקנות במחירים נמוכים יותר בגדי מותגים בינלאומיים (זארה ופול אנד בר זולים יותר בברצלונה או בוורשה). התוצאה הבלתי נמנעת היתה פגיעה ברורה בפדיונות של הרשתות. אפשר לנבא שגם 2018 תירשם כשנת התייעלות של קמעונאי האופנה.

 

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x