$
פרסום ושיווק

"הנזק שנגרם ליצירה הישראלית מצפייה פיראטית - 250-450 מיליון שקל בשנה"

מנכ"לית HOT, טל גרנות-גולדשטיין: "מדי שנה, ישנן עשרות מיליוני צפיות פיראטיות בסדרות ישראליות. חיפוש של זגורי אימפריה בגוגל מביא 150 אלף תוצאות. מה שנדמה לצופה ה"תמים" כחיסכון של כמה שקלים בחודש, הוא למעשה גניבה ונזק ליצירה הישראלית"

אביב גוטר 09:3722.01.18
"הנזק שנגרם ליצירה הישראלית מצפייה פיראטית - 250-450 מיליון שקל בשנה" , כך אמרה טל גרנות-גולדשטיין, מנכ"לית HOT, באירוע השקה אמש, לאחת מסדרות המקור שמפיקה החברה.

 

 

 

 

"מדי שנה, ישנן עשרות מיליוני צפיות פיראטיות בסדרות ישראליות. אם תחפשו למשל בגוגל את זגורי אימפריה לצפייה ישירה, תקבלו כ- 150 אלף תוצאות. אז ניתן היה לחשוב שזה מחמיא ש-80% ממי שאינו לקוח HOT צופה בצורה פיראטית בתכנים שלנו, אבל מה שנדמה לצופה ה"תמים" כחיסכון של כמה שקלים בחודש, הוא למעשה גניבה ונזק ליצירה הישראלית. הגניבה הזו מביאה להפחתה דרסטית בסכומים שמושקעים בהפקות מקור ישראליות. בלי התערבות של הרגולטור, תופעה זו תמשיך ותתעצם על גבם של היוצרים הישראליים".

 

טל גרנות גולדשטיין מנכ״לית HOT טל גרנות גולדשטיין מנכ״לית HOT צילום: נמרוד גליקמן

 

 

במרכז הנאום שלה שלחה גרנות-גולדשטיין חיצים נגד הרגולטור, אולם מתחת לפני השטח היא מתחה ביקורת נוקבת נגד היוצרים, שמנהלים מאבק חסר היגיון כלכלי ונלחמים בגופי השידור.

 

מאבק היוצרים הוא מאבק ארוך שנים ורווי יצרים, הם טוענים כי ללא פיקוח והטלת מחויבויות על גופי שידור, להפיק הפקות מקומיות מקוריות, היצירה הישראלית תיפגע. היוצרים חוששים לפרסנתם, ולכן פונים לרגש של הציבור וטוענים לפגיעה ביצירה כחול-לבן.

 

בפועל, ולזה היוצרים מסרבים להאמין, היצירה הישראלית בעידן הפריחה שלה. התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית עלתה מדרגה השנה עם כניסתה של פרטנרTV , ויחד עם סלקום tv מתחוללת תחרות על הממיר שממנו נספוג את התכנים שלנו. שתי החברות ביחד מחזיקות בכ-200 אלף מנויים שהם כ-10% מסך משקי הבית בישראל, ועושה רושם שהמחירים הזולים רק יגדילו את מספר המנויים שלהן. המחירים הנמוכים שגובות החברות מאפשרים ליותר משקי בית לשלם עבור תכנים שהם רואים בצורה חוקית. אבל גם בסלקום ופרטנר מבינים שכדי להישאר רלוונטיים בטווח הארוך הן יצטרכו להשקיע ביצירה המקומית משום שזו נותרה חותמת הבידול האחרונה בין פלטפורמה לפלטפורמה.

 

לא סתם HOT ו-yes, הפלטפורמות הוותיקות, מתגאות ביצירות המקומיות שלהן – הן מבינות שקיים ביקוש לתוכן מקורי בעברית, ולכן משקיעות מיליוני שקלים בשנה. יש שיטענו שהן משקיעות רק בגלל החובה שמוטלת עליהן מטעם תקנות חוק התקשורת – להשקיע 8% מסך ההכנסות בהפקות מקומיות – אך בפועל המציאות הפוכה לגמרי. החברות למדו לנצל את המצב הקיים ומפיקות מכך תועלת רבה, תוך כדי גיוס מנויים. סביר להניח שהחברות היו משקיעות כך או כך ביצירה מקומית, אבל היוצרים מעדיפים לחבל בהחלטות של חברות מסחריות, שיודעות טוב יותר מהרגולטור איך וכמה להקצות את המשאבים הקיימים שלהן.

 

2017 הייתה שנה דרמטית גם בשוק השידורים. רשות השידור נסגרה ובמקומה הוקם התאגיד, ופיצול ערוץ 2 יצא לדרך, וכעת יש 4 ערוצים שנלחמים יום יום וערב ערב על זוגות העיניים. תקציב התאגיד עומד על כ-700 מיליון שקל, ורובו מוקצה לטובת יצירה ישראלית. הערוצים המסחריים, קשת רשת ועשר, כבר שנים לא משדרות תכנים בשפות זרות (למעט מה שמחייב אותן החוק) ופונות לקהל היעד דובר עברית. אבל גם כאן היוצרים מתערבים ומחייבים את גופי השידור ביצירת תכנים מאופיינים לז'אנרים ותתי ז'אנרים, וזאת במקום למקבלי ההחלטות שיקול דעת בבחירת התכנים.

 

הסיבה המרכזית לכך היא שמרבית אנשי היצירה המקומית הם אנשי רוח, והמהפך שהתרחש על המסך שבו תכניות ריאליטי ושעשועונים תופסות נפח גדול מזמן הצפייה של הצופה הממוצע אינו מקובל עליהן. היוצרים היו מעדיפים להפיק יותר דרמות ויותר תכנים דוקומנטריים, אבל בפועל מי שקובע - זה הציבור. והוא צופה בכל הז'אנרים.

 

גרנות-גולדשטיין חשפה כי 13 מתוך 15 הסדרות הנצפות ביותר ב-HOT בשנת 2017 הן סדרות ישראליות. כל עוד הנתונים האלה נכונים, אין שום סיבה ש-HOT תפסיק לייצר הפקות מקור, אלא להפך – היא תגדיל את ההשקעה בתחום הזה כי שם היא רואה מנוע צמיחה. וכך גם פלטפורמות אחרות.

 

אבל במקום לעודד את הפלטפורמות וגופי השידור להשקיע בהפקות מקומיות ולהציף את המסכים בתכנים ישראליים מקוריים היוצרים מנהלים מאבק על גבי החברות המסחריות ופוגעות בכדאיות הכלכלית שלהן, שלטווח הארוך פוגעת רק בהם. במקום זאת היוצרים צריכים לתעל את המאבק בצפייה הפיראטית, שמקטינה את ההכנסות של הפלטפורמות וגופי השידור שכתולדה מכך יוכלו להשקיע בעתיד פחות ביצירה המקומית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x