• תפריט
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

שיטה חדשה לגביית אגרות מייקרת את היבוא האישי

רשות המסים השיקה השבוע מערכת ממוחשבת חדשה לשחרור חבילות מהמכס על ידי חברות השילוח. עד היום שחרור החבילות נעשה באופן מרוכז, ומעתה הוא פרטני. בשיטה הזו האגרה לכל חבילה גבוהה יותר, והצרכן ישלם

אורנה יפת 14:5818.01.18

"הקלות ביבוא אישי", "הוזלת עלויות יבוא", "הורדת יוקר המחיה", "ועדה להסרת חסמי יבוא", ועוד סיסמאות כאלה ומסוגן נשמעות מדי יום מפיהם של שר האוצר משה כחלון, ושר הכלכלה אלי כהן. אלא שאותה היד שמבצעת מהלכים להורדת חסמי יבוא, גם מחבלת בהם. בין אם המהלך נעשה בכוונה תחילה, ללא התרעה, ובין אם התברר תוך כדי תנועה, לפי שעה אין כוונה לשנותו.

 

ל"כלכליסט" נודע כי המערכת הממוחשבת החדשה שנקראת שער עולמי, שהעלתה לאוויר רשות המסים לפני כשבוע, מאלצת בפועל את חברות השילוח והבלדרות לשלם תשלומים גבוהים יותר בבואם לשחרר את החבילות מהמכס. בשורה התחתונה הסכומים הללו יגולגלו על המזמינים חבילות ביבוא אישי.

 

רשות המסים שפועלת תחת משרד האוצר, גובה מחברות הבלדרות אגרות עבור מנהל המכס. עד היום יכלו חברות הבלדרות לשחרר חבילות באופן קולקטיבי ונמנעו מתשלום של עשרות שקלים עבור כל חבילה. החברות שילמו אגרה אחת עבור מאות ואלפי חבילות. כעת, המערכת הממוחשבת החדשה של רשות המסים, מאפשרת רק שחרור פרטני של כל חבילה בנפרד, ומחייבת תשלום של שתי אגרות עבור כל אחת מהחבילות. המשמעות: חברות הבלדרות ידרשו לשלם למכס תשלום נוסף עבור כל חבילה, והסכומים הללו יגולגלו על הצרכנים.

 

העלות תתגלגל לצרכן

 

על פי השיטה החדשה של המכס, חבילה שערכה בין 100 דולר ל־500 דולר תידרש לאגרה של 18 שקל. כלומר, צרכן שהזמין מאתר בחו"ל חבילה שעולה 100 דולר, ידרש לתוספת תשלום של 5% מהערך של החבילה.

 

 

עבור חבילה שערכה 500 דולר עד 1,000 דולר ישלם הצרכן 60 שקל. עבור חבילה שערכה מעל 1,000 דולר גובה המכס 77 שקל. חבילה שערכה עד 100 דולר פטורה מתשלום אגרה.

 

חברות השילוח חוששות שהצרכנים שנוהגים לבצע קניות באינטרנט יצביעו ברגליים. "המהלך הזה נעשה מתחת לרדאר, לא בטוח שאפילו רשות המסים מבינה את המשמעות וההשלכות של המהלך שהיא ביצעה", אמר ל"כלכליסט" בעל חברת בלדרות. "המשלוח הקרוב כבר בדרכו לארץ ואני לא אפתיע את הצרכנים עם עלות נוספת, אבל במשלוחים הבאים שיצאו לישראל, לא תהיה לנו ברירה ונאלץ לגלגל את העלות של האגרות הללו על הצרכן".

 

מנהל רשות המסים משה אשר מנהל רשות המסים משה אשר צילום: עומר מסינגר

 

רשות המסים פועלת תחת משרד האוצר, אך גם משרד הכלכלה מעסיק מטעמו רגולטור האחראי על היבוא ומוגדר "הממונה על היבוא במשרד הכלכלה". בעל תפקיד זה פועל מול היבואנים. אלא שהמהלך של רשות המסים, נעשה ללא כל התייעצות עם הגורמים המקצועיים במשרד הכלכלה ואף לא דווח למשרד הכלכלה, ושם הופתעו לשמוע על תוספת התשלום שידרשו היבואנים לשלם בפועל.

 

זו אינה ההפתעה היחידה שהכינו לצרכנים ברשות המסים. בעקבות כניסתה לתוקף של מערכת שער עולמי, קבעה הרשות כי מעתה, כל מי שמזמין חבילה שמחירה מעל 1,000 דולר יחשב יבואן מסחרי וידרש להגיע למשרדי המכס ולהזדהות באופן אישי, או לחילופין, להזדהות אצל עורך דין או רואה חשבון. הגעה עצמית למשרדי המכס לא כרוכה אמנם בתשלום, אך ההזדהות אצל עורך דין או רואה חשבון, שתחסוך זמן יקר לצרכנים, תהיה כרוכה בתשלום נוסף לנותן השירות. ל"כלכליסט" נודע כי חברות השילוח הקימו קול זעקה בנושא זה וברשות המסים נסוגו לעת עתה מההוראה המחייבת הזדהות אישית ודחו אותה בחצי שנה.

 

במטרה להקל ולהוזיל

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "המעבר מרשימון קולקטיבי לרשימון פרטני מתאפשר עם עליית מערכת שער עולמי ונותן יכולת בקרה טובה יותר על המשלוחים. השינוי רלבנטי רק לחבילות עד 1,000 דולר אשר סכום אגרת המחשוב בגינן עומד על 18 שקל. בנוסף, על חבילות מעל 500 דולר חלה אגרת ביטחון של 42 שקל. בחבילות עד 100 דולר לא חל כל שינוי כי אין תשלום אגרה בגינן. יודגש כי גם בעבר חבילות מעל 1,000 דולר לא יובאו ברשימון קולקטיבי, לכן לא חל כל שינוי גם בעניינן".

 

לעניין ההזדהות כיבואן בחבילות שערכן מעל 1,000 דולר, נמסר מרשות המסים כי "במטרה לפשט, להקל ולהוזיל את עלויות היבוא לצרכנים וליבואנים, מינהל המכס קבע כי הדרישה לייפוי כח לא תחול על משלוחים שערכם אינו עולה על 1,000 דולר ונשלחים באמצעות חברות השילוח או במשלוחי EMS של הדואר. בשלב ההשקה של מערכת שער עולמי ובחצי שנה הראשונה ניתן יהיה להגיש את ייפוי הכח ידנית ללא חתימה דיגיטלית תוך אישורו על ידי גורם מאמת - חברת הבלדרות או הדואר, ובמהלך תקופה זו הנושא ייבחן".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x