• תפריט
פרסום ושיווק

סדקים בדואופול: yes מורידה מחיר ונפרדת מחבילות

חברת הלוויין מגיבה לראשונה לתחרות, מצמצמת את שירות הלקוחות ומורידה את המחיר ל־149–199 שקל לחודש. אובדן ההכנסות המשוער: כ־300 מיליון שקל בשנה

אביב גוטר 06:5309.01.18

חברת הלוויין yes מגיבה לראשונה לתחרות הגוברת בשוק הטלוויזיה, ומנסה למנוע את נטישת הלקוחות עם שינוי המודל העסקי שלה והורדת מחירים משמעותית. החל מהיום יבוטלו כל עשרות החבילות השונות והמבלבלות שמציעה החברה, ויוצעו שתי חבילות בלבד: yes simple - חבילה בסיס ב־149 שקל לחודש; ו־yes ULTIMATE, חבילה מורחבת הכוללת את כל התכנים של yes ב־199 שקל לחודש (לממיר אחד). שתי אלה מתווספות למיזם השידורים על גבי האינטרנט שהשיקה החברה בנובמבר האחרון, StingTV, במסגרתו יכול לקוח לרכוש חבילות תכנים לפי בחירה החל מ־29 שקל לחודש.

 

הפחתת המחיר של yes מעלה את התהייה האם המחירים של חברות הכבלים והלוויין ימשיכו לרדת או שהשחקניות החדשות בשוק יעלו את המחירים. זה מעלה את השאלה באיזה מחיר מינימלי תוכל כל פלטפורמה להציע שירות טלוויזיה אטרקטיבי מבלי להפסיד עליה. ב־yes טוענים שבכדי לייצר טלוויזיה טובה ואטרקטיבית, המחיר המינימאלי שהם יכולים לגבות הוא 200 שקל. לפי הערכות סלקום ופרטנר לא מתכננות להעלות מחיריהן בקרוב, ולכן לא מן הנמנע ש־HOT, המתחרה הגדולה של yes, תגיב בקרוב אף היא לשינויי המחירים.

 

 

 

 

מיישרים קו עם המודל של סלקום ופרטנר

 

ב־yes מודים כיום כי הם מבינים שהמודל של המתחרות החדשות הוא נכון יותר. זאת אולי הבשורה האמיתית שמגיעה מחברת הלוויין: HOT ו־yes נוהגות במשך שנים להציע אלפי הצעות ומבצעים שונים, ולעתים קרובות אף מקבלות על כך קנסות מהמועצה לשידורי כבלים ולוויין. זאת לעומת סלקום ופרטנר, שמציעות מחיר אחיד עבור שירות הטלוויזיה, כאשר כל התוכן כלול במחיר, כולל VOD ופיצ’רים טכנולוגיים נוספים כמו הקלטות. שירות הטלוויזיה של סלקום עולה 99 שקל לחודש, ואילו של פרטנר 69 שקל לחודש ועליו ניתן להוסיף תכנים נוספים של נטפליקס בתשלום.

 

 

חלק מההורדה במחיר מגיעה בשל העובדה ש־yes תציע מהיום את שירות ה־VOD, שעלה עד כה כ־35 שקל בחודש, בחינם. ב־yes מעריכים כי בעקבות השינויים במודל כל לקוח יחסוך כ־60 שקל בממוצע בחודש, מה שמהווה אובדן הכנסות של כ־300 מיליון שקל בשנה. אם אכן זה יקרה, ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) של yes, אחד הנתונים המשמעותיים ביותר בשוק הטלוויזיה, תרד בצורה חדה.

 

הירידה הצפויה בהכנסות, יחד עם אובדן של למעלה מ־35 אלף מנויים בשנתיים האחרונות, לא יתרמו לתוצאות הכספיות של yes, שבשנים האחרונות מפסידה מאות מיליוני שקלים. חברת הלוויין מוחזקת על ידי בזק, אולם בין השתיים מושתתת הפרדה מבנית שאינה מאפשרת לחברות למכור חבילות תקשורת משולבות. בבזק מייחסים ל־yes חשיבות ליום שבו תבוטל ההפרדה, זאת מכיוון ששירות הטלוויזיה הוא המשמעותי והנבדל ביותר מבין שאר שירותי התקשורת. yes מוכנה כיום לספוג הפסדים כל עוד תצליח לשמור על מעמדה כשחקנית בולטת בשוק השידורים. סלקום ופרטנר, לעומתה, יכולות להציע ללקוח חבילות טריפל וקוואטרו, ומסוגלות להגדיל את ההכנסה מלקוח בודד.

 

מלבד הבשורה הצרכנית שתחסל את התמרון והמקח אחר חבילה מתאימה, השינוי יתבטא גם בהתייעלות בתחום שירות הלקוחות של yes. הצמצום בחבילות יקטין משמעותית את פעילות עובדי המכירות, ויבוטל קו שימור לקוחות כליל.

 

מימין: מנכ”ל yes רון אילון ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. yes מוכנה לספוג הפסדים כדי לשמור על כוחה בשוק מימין: מנכ”ל yes רון אילון ומנכ”ל סלקום ניר שטרן. yes מוכנה לספוג הפסדים כדי לשמור על כוחה בשוק צילומים: אריאל בשור, אלכס קולומויסקי

 

התחרות תוכרע בסוף בזירת התשתית

 

מהיום yes תציע שתי חבילות: חבילת סימפל היא חבילת היסוד אותה מחויבת yes לשווק על ידי המועצה לשידורי כבלים ולוויין, והיא כוללת תוכן מינימלי שמפוקח על ידי המועצה ושירות VOD צר. חבילה זו הוכיחה את עצמה כלא אטרקטיבית כאשר על פי ההערכות רק כ־10,000 מנויים (מתוך כ־600 אלף) צורכים את חבילה זו. ככל הנראה yes לא תשקיע מאמצים בשיווקה. לעומת זאת, yes מתכוונת למתג את אולטימייט כחבילת הפרימיום שלה, ואת סטינג כחבילה צרה למי שאינו מעוניין להוציא מאות שקלים בחודש על טלוויזיה.

החבילות של yes מועברות על תשתית לוויינית, באמצעות צלחת בבית הלקוח, אולם שירות ה־VOD מוזרם על גבי האינטרנט, ולכן לקוח המעוניין בשירות זה נדרש להתחבר גם לאינטרנט. נכון שכמעט ואין משק בית ללא חיבור לאינטרנט, אולם בפועל מי שירצה להנות מהשירות יצטרך לשלם כ־70 שקל נוספים, והופך את השירות למעט יקר יותר. שידורי StingTV לעומת זאת משודרים על גבי האינטרנט בלבד ולקוח נדרש להתחבר לתשתית זו בנפרד, כלומר להתקשר ולהתחשבן עם שתי חברות שונות, זאת כל עוד ההפרדה המבנית נותרת בעינה.

 

עם זאת, חיסרון יחסי זה עשוי להתברר כיתרון. הולכת השידורים בלוויין זולה כיום מההולכה בשידורי האינטרנט, במיוחד כשמדברים על שיפורים טכנולוגיים באיכות הצפייה כמו מעבר לשידור באיכות HD ו־4K. חברות תקשורת כמו סלקום ופרטנר המעבירות את שידוריהן על גבי האינטרנט יצטרכו למצוא פתרון לעלייה בהיקף הצריכה של מנוייהן.

 

במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי, סלקום ופרטנר שוכרות מבזק את תשתית האינטרנט שלה במחיר סיטונאי ומוכרות את השירות לציבור במחיר קמעונאי. ככל שתשתפר איכות השידורים, תעבורת המידע תצטרך לגדול, ובכך יצטרכו החברות להשקיע לא מעט כסף. סלקום ופרטנר משלמות כיום לבזק עבור השימוש בתשתית שני סוגי מחירים: מחיר קבוע ומחיר משתנה לפי צריכה. זו הסיבה שסלקום ופרטנר נאבקות כיום להרחיב את היקף פריסת התשתיות שלהן — הן יודעות שאם לא יגיעו להיקף פריסה משמעותי של סיבי תקשורת נייחת, הן יצטרכו להעלות את המחירים עבור שירותים אלה, מה שיהפוך אותן לפחות אטרקטיביות בהשוואה ל־yes ו־HOT.

 

עניין נוסף ומעניין בהצעה החדשה של חברת הלוויין הוא התוכן. yes מתחייבת להעלות בכל שבוע סדרת רכש חדשה, בכל סוף שבוע ארבעה סרטים חדשים ובכל חודש הפקת מקור חדשה. מדובר בלא מעט כסף, שלא ברור מאיפה yes תצליח לגייס. החברה מתכננת למכור את הפקות המקור שלה לספקיות תוכן ברחבי העולם, כפי שעשתה עם “פאודה”, אז מכרה אותה לנטפליקס והפכה את יוצרי הסדרה לכוכבים בינלאומיים. אולם מקרה זה נדיר בנוף המקומי, ולמרות שבשנים האחרונות שוק התוכן המקומי חווה שגשוג, מכירה של סדרה אחת, טובה ככל שתהיה, לא צפויה לכסות את עלויות הפקות המקור.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x