$
פרסום ושיווק

תנובה בלחץ? במשרד הכלכלה מעוניינים להגדיל את מכסות היבוא של גבינות קשות

ועדת מכסות של משרד הכלכלה והתעשייה תפרסם מחר את ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות לשנת 2018. על פי הנתונים, הגדלת מבחר מוצרי הגבינה הצהובה המיובאים ייצר תחרות והשפיע על מחירי המותגים המובילים

נורית קדוש 13:5827.09.17

האיום על תנובה מתעצם. ועדת מכסות של משרד הכלכלה והתעשייה תפרסם מחר (ה') את ההליך התחרותי ליבוא גבינות קשות ("גבינה צהובה") לשנת 2018, במסגרת מכסה פטורה ממכס. היקף המכסה עלה ב- 10.9% ביחס לשנה הנוכחית ועומד על 6,100 טון המהווים 20%-25% מסך צריכת הגבינה הצהובה בישראל.

 

 

 

מדובר בשנה השלישית בה מופעל נוהל חלוקת מכסות פטורות ממכס של גבינה צהובה ובמשרד הכלכלה מציינים כי מאז החל השימוש בכלי זה, הושגו שני יעדים חשובים של הממשלה בכלל ושל משרד הכלכלה והתעשייה בפרט: הגדלת מבחר מוצרי הגבינה הצהובה המיובאים, במגוון מחירים, בהן גם גבינות שמחירן נמוך אף ב-40% לעומת מחיר המותג המוביל בשוק. בנוסף, נתח השוק של המותגים המיובאים החדשים, הולך וגדל על חשבון המותגים המובילים. שני תהליכים אלו מייצרים תחרות חשובה, ועל פי נתוני משרד הכלכלה, ניתר לראות שישנה השפעה מחירי המותגים המובילים.

 

מדף של גבינה צהובה מדף של גבינה צהובה צילום: אוראל כהן

 

 

במשרד הכלכלה צופים כי הגדלת המכסה של יבוא הגבינות הקשות לקראת שנת 2018 תחזק את המגמה של הגברת התחרות והוזלת מחירי הגבינות הצהובות לצרכן. מדובר באיום משמעותי עבור מובילת הקטגוריה – גבינת עמק של תנובה, שכן מכירות הגבינות הקשות מהוות כ-20% מכלל הפדיון השנתי של שוק מוצרי החלב, והן מהוות מוצר בסיסי הנצרך כמעט בכל בית בישראל. בשנה שעברה הורחב ההליך כך שיחול גם על גבינות צהובות ארוזות הנמכרות במקררי החלב.

 

לקראת שנת 2018 תגדיל הוועדה את ההקצאות לגבינות על המדף, על חשבון גבינות למעדנייה. לדברי יאיר שירן, יו"ר ועדת המכסות במשרד הכלכלה, הרחבת ההליך מהגבינות במשקל במעדניה גם לגבינות הארוזות במקררי החלב, הוביל לכך שהצרכנים הגדילו את רכישות הגבינה הצהובה באריזה קמעונאית על חשבון ירידה קלה בהיקף הצריכה של גבינה קשה במעדניות. שינוי נוסף המתוכנן לקראת 2018 הוא מתן רישיונות לארבעה זוכים בכל מסלול (לעומת חמישה זוכים בכל מסלול בשנת 2017). שירן מציין כי מהלך זה נעשה על מנת להגביר את התחרות בין היבואנים והרשתות המתחרות על הקצאות מן המכסה העומדת לחלוקה, דבר שצפוי להביאן להתחייב למחירים נמוכים יותר לצרכן, זאת על מנת להיות בין הזוכים בהקצאות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x