$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

טויס אר אס מפסיקה לשחק בפליימוביל

בעלת הרשת פישמן רשתות ביקשה מיצרנית הצעצוע הפופולרי לייבא אותו ישירות לאחר סכסוך עם היבואנית. פליימוביל סירבה והמשחק הורד מהמדפים

אורנה יפת 08:0431.01.17
רשת טויס אר אס, בבעלות פישמן רשתות, הפסיקה לשווק את המותג פליימוביל בשל סכסוך מתמשך עם היבואנית, חברת יצירה. כך נודע ל"כלכליסט". משחק ההרכבה הגרמני הינו המוצר המוביל של ספקית הצעצועים. מדובר בהסלמה בסכסוך בין השתיים, לאחר שבשנתיים האחרונות הרשת צמצמה את המגוון של צעצועי יצירה־אורדע בהדרגה וכיום היא איננה מנהלת כל פעילות מסחרית עם היבואן.

 

 

 

המאבק הנוכחי נסוב סביב המותג פליימוביל, ונמשך כמה חודשים. זאת לאחר שטויס אר אס ביקשה לשפר את מחירי הקנייה מהיבואנית הרשמית של המותג, יצירה, ולאחר שהאחרונה סירבה, היא ביקשה לרכוש את המותג ישירות מהיצרנית הגרמנית או דרך היבואן המקומי תמורת עמלה של 5% בלבד. כיום משלמת הרשת מחיר מסוים עבור המוצר שכולל בתוכו רווח ליבואן, אך היא לא יודעת באיזה מחיר רכש היבואן את המוצר מהחברה הגרמנית. בהתכתבות של טויס אר אס עם החברה הגרמנית הרשת הציעה מודל לפיו כל עלויות ההובלה, הלוגיסטיקה וסיכונים של שינויי שערי המטבע יחולו עליה, ולכן מחיר הקנייה שלה צריך להיות נמוך יותר. אך גם במקרה זה נתקלה הרשת בסירוב מצד הגרמנים, שטענו בפניה כי אין להם כוונה לשנות את שיטת העבודה שלפיה היא פועלת בכל המדינות וכוללת מפיץ מקומי במדינה והביעו תמיכה במפיצה בישראל, חברת יצירה, תוך שהיא מציעה לטויס אר אס להגיע עימה להבנות על מנת לא לנתק את הקשר העסקי.

 

טויס אר אס הציעה פעם נוספת לקנות את פליימוביל ישירות עם "אפס עמלה למפיץ, כדי שהמחיר לצרכן הישראלי יהיה זהה פחות או יותר למחיר המדף באירופה", אך לאחר שסורבה, הודיעה לחברה הגרמנית וליבואן שהיא מסירה את המותג ממדפי הרשת. מאז החל הסכסוך הביאה הרשת מעט סחורה בייבוא פרללי וכעת רוב שטחי המדף פונו לטובת מותגי צעצועים אחרים.

דמויות פליימוביל. בסביבת היבואן טוענים שטויס אר אס נוהגת בכוחניות דמויות פליימוביל. בסביבת היבואן טוענים שטויס אר אס נוהגת בכוחניות

 

זה איננו המותג היחיד שטויס אר אס, לה 27 סניפים, קונה ישירות מהיצרן ולא דרך היבואן הבלעדי בישראל. איל פישמן, מנכ"ל פישמן רשתות הכריז לפני שנים רבות על מלחמה מול היבואנים המקומיים והחל לחתום על הסכמים עם היצרניות הבינלאומיות במטרה להוזיל עלויות. המהלך בא לידי ביטוי במחירי המוצרים על המדף, וכיום מחירי הרשת תחרותיים יותר מבעבר.

 

טויס אר אס רוכשת ישירות מהיצרניות בחו"ל את צעצועי מאטל (יצרנית ברבי — א"י) ולא מסקאל צעצועים, את המותג לגו מהיצרנית הדנית ולא מצעצועי אילנית שהיא היבואנית הרשמית ואת צעצועי הסבארו, שהיבואן הרשמי בארץ הוא גם חברת יצירה, אך מזה שנים רבות טויס אר אס מייבאת את הסבארו עצמאית. בניגוד להסבארו, עם פליימוביל העולמית לא הצליחה הרשת להגיע להבנות למרות שהשיחות בין כל הצדדים נמשכו מעל שנה.

 

"היה לנו ויכוח עם היבואן הרשמי ועברנו לדבר עם החברה הבינלאומית", אומרת סיגל אורון, מנכ"לית טויס אר אס. "לא אכפת לקנות את המותג דרך היבואן הרשמי, ישירות מהחברה הבינלאומית או באמצעות תנין שיביא לי את זה. העיקר שהמחירים בארץ יהיו מחירי אירופה. נשמח למכור פליימוביל אבל ברגע שהם עשו בעיות וסירבו לההצעות שלנו, החלטנו להפסיק לעבוד איתם".

 

מוצרי פליימוביל בסניף טויס אר אס לפני הסכסוך. בכיר ברשת: "אין מקום ליבואן בלעדי" מוצרי פליימוביל בסניף טויס אר אס לפני הסכסוך. בכיר ברשת: "אין מקום ליבואן בלעדי" צילום: אוראל כהן

 

גורמים בצד של חברת יצירה טוענים שטויס אר אס נוהגת בכוחניות, ניסתה להגיע ליבואנית הגרמנית של פליימוביל וכאשר בקשותיה לרכוש ישירות מהגרמנים לא נענו בחיוב, היא החלה להטיל סנקציות ולהקשות גם על הפיראט האדום, שגם היא בבעלות פישמן רשתות. "בפישמן רשתות חושבים שחברה בינלאומית שמוכרת ב־600 מיליון יורו בשנה תתרגש מטויס אר אס ישראל. הם קיבלו מהיבואן את אותו המחיר שהחברה העולמית נותנת אבל יש להם אגו", אומרים מקורבים לחברת יצירה.

 

בפיראט האדום הפסיקו לפני כחודשיים לרכוש את המותג פליימוביל מהיבואנית הרשמית, אך ברשת אומרים כי אין קשר לסכסוך של היבואן עם טויס אר אס ושהם מעדיפים לרכוש מהיבואן אך טרם הגיעו להבנות הדדיות. במקרה של הפיראט האדום מדובר רק בפליימוביל בעוד את יתר המותגים של חברת יצירה־אורדע קונה הרשת מהיבואנית. לדברי גורם בכיר בטויס אר אס, אין בארץ עוד מקום ליבואנים רשמיים ובלעדיים. לדברי אותו גורם, "כמעט אין מדינה מתקדמת שעובדת עם יבואן מקומי בלעדי. זו תופעה שאולי קיימת באפריקה. איך נייקי עובד בישראל? יש נציגות שמנהלת את המכירות מפה. אין יבואן שחי מבלעדיות וממחירים גבוהים. יבואן בלעדי לא קיים בעולם המודרני. יש סוכן שמייצג את האינטרנסים של החברה, יש לו משרד קטן והוא לוקח עמלות של 3%–5%. היבואן הבלעדי קונה ושודד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x