$
פרסום ושיווק

המקררים מסין, הטריקים מטורקיה והמכס המיותר מישראל

שיעור היבוא של מותגי מקררים מהמזרח הרחוק, כמו LG, סמסונג והאייר, נמוך משמעותית ממקררים תוצרת טורקיה. זאת בין היתר בשל העובדה שהם חייבים במכס, שלא כמו מתחריהם, שריד שנותר מההגנה על הייצור המקומי שחוסל ב־2013. בינתיים היצרנים הטורקיים מנצלים את הרתיעה של היבואנים מהמזרח ומעלים את המחירים

אורנה יפת 15:0622.01.17
אל העלויות הגבוהות של מוצרי החשמל בישראל נוסף פרט קטן ומרגיז שלא הרבה מודעים לו. על מקררים שמיובאים ארצה ממדינות המזרח הרחוק קיים, בנוסף למע"מ, גם היטל מכס של 12%. יתר המדינות המובילות בתחום המקררים, כמו מדינות אירופה, פטורות מהמכס.  

תנאי הסחר בענף המקררים מקנים יתרון בולט ליבואני המקררים שמיוצרים בטורקיה ובמדינות אירופיות ומפלים לרעה יבואני מקררים מהמזרח הרחוק, וכעת יבואנים בענף יוצאים בדרישה להשוות את התנאים. יבואני מוצרי החשמל טוענים כי בשל העובדה שטורקיה ומדינות אירופה נהנות מתנאי סחר מועדפים, המקררים מתוצרתן נמכרים בישראל בכמויות הגדולות ביותר בשוק הישראלי.

 

מצב זה תמוה עוד יותר לנוכח העובדה שהמדינה מטילה מכס על יבוא מקררים מהמזרח הרחוק בזמן שעל מרבית מוצרי החשמל הלבנים מהמזרח, ובהם מכונות כביסה, מדיחי כלים, כיריים ותנורים, בוטל המכס עוד ב־2012 במסגרת החלטת האוצר לבטל מכסים על שורה ארוכה של מוצרים. אלא שהמקררים, מוצר צריכה שמצוי בכל בית בישראל ואחד היקרים בענף, נשארו מחוץ לרשימה הזו.

 

המדינות הפטורות ממכס בגין יבוא הן בין היתר טורקיה, מדינות האיחוד האירופי, ארה"ב, קנדה, מקסיקו, ברזיל, ארגנטינה, שוויץ, נורבגיה ואיסלנד, כשהמובילה בתחום המקררים היא טורקיה.

 

יבואני מוצרי החשמל מסבירים כי יצרני מקררים במדינות פטורות ממכס מנצלים את העובדה שעל מדינות אחרות כן חל מכס, לכן הם מעלים את המחיר של המוצר. בשל התנאים הלא שווים, יצרנים אלה למעשה מרשים לעצמם להיות פחות גמישים, להקשיח את תנאי הסחר מול היבואן ולהעלות לו את מחיר הקנייה. הם יודעים שהם אינם בתחרות שווה מול יצרנים במדינות המזרח הרחוק. ובתוך כל זה, מי שמפסיד הוא כמובן הצרכן, שסופג את העלויות הנוספות בעוד היה יכול לרכוש מקררים במחיר נמוך יותר.

 

הגנה על תעשיית ייצור מקומית שלא קיימת עוד

 

שיעור המכס על מקררים מהמזרח הרחוק עומד על 12%, ונובע מהעובדה שלישראל אין הסכמי סחר עם מרבית מהמדינות שם כמו סין, תאילנד ודרום קוריאה, שהן המובילות בייצור מקררים באזור.

 

מס הקנייה על מוצרי חשמל בוטל בהדרגה בשנים 2004 ו־2007 במסגרת רפורמות שהנהיג משרד האוצר. ב־2012, אימץ שר האוצר דאז יובל שטייניץ את המלצות ועדת טרכטנברג וביטל גם מכסים על מאות מוצרים תעשייתיים ומוצרי צריכה בהיקף של כ־400 מיליון שקל, ובהם נכללו גם מרבית מוצרי החשמל הלבנים — מלבד מקררים ומזגנים. על המקררים הוחלט להשאיר את מכסי המגן במטרה להגן על התעשייה המקומית של ייצור מקררים. אלא שהמפעל האחרון שייצר מקררים בישראל היה מפעל אמקור בעפולה שהיה בבעלות תדיראן, ונסגר ב־2013 מחוסר כדאיות כלכלית. כבר יותר משלוש שנים שלא קיים ייצור מקומי של מקררים, אך המכסים מהמזרח לא בוטלו.

 

 

עם זאת, מדינת ישראל משמרת חלק מהמכסים ככלי מיקוח במסגרת משא ומתן על הסכמי סחר עם מדינות. עם סין, למשל, לא נחתם הסכם סחר, ולכן מעדיפים במשרדי הממשלה שאמונים על הנושא לשמר את המכס על מוצרים מהמזרח הרחוק בעלי משמעות מבחינת היקפי היבוא שלהם. זאת כדי שכאשר ייחתם הסכם כזה, תוכל המדינה לדרוש מצדה הפחתה של מכסים על מוצרים מקומיים המיוצאים לסין. "אם נבטל את כל המכסים על מוצרים מסין, לא תהיה לסינים סיבה לעשות איתנו הסכם סחר", מציין גורם ברשות המסים. "לכן, במוצרים שאנחנו יודעים שהם קריטיים לסינים, אנחנו משמרים את המכס לטובת הסכם סחר עתידי וזה בתיאום עם משרד הכלכלה שאחראי על הסכמים בינלאומיים".

 

מי שמשלם את המחיר בינתיים הם הצרכנים, שעלויות היבוא של המקררים מגולגלות עליהם ומתבטאות במחיר הסופי של המקררים. שני מותגים מובילים שמחזיקים בנתח מכירות גדול בישראל בתחום המקררים הם LG וסמסונג, שמיובאים על ידי ברימאג ומיניליין ושניהם מיוצרים בדרום קוריאה. מותג מקררים סיני מוביל שתופס תאוצה בישראל הוא האייר, שמיובא על ידי חברת ניופאן. בטורקיה קיימים שני מפעלי ייצור גדולים, ארצ'ליק ווסטל. מותגי הקירור הפופולריים שמיובאים מארצ'ליק הם בקו שמיוצג על ידי ברימאג, בלומברג שמיוצג על ידי ראלקו ובוש וסימנס של חברת BSH. ממפעל וסטל הטורקי מיובאים לארץ גם עשרות מותגי מדבקה ומותגים פרטיים על ידי יבואני חשמל גדולים כקטנים.

 

ליבואנים מטורקיה יש יתרון הן בעובדה שאינם משלמים מכס על המקררים והן בעובדה שעלויות ההובלה נמוכות ביחס לעלויות ההובלה מהמזרח הרחוק. מצב זה גורם לתחרות לא שוויונית ובעקיפין לעליית מחירי המקררים בישראל. "מקררים מהמזרח הרחוק יוכלו להיות מוזלים לפחות ב־30% אם המדינה תוריד את המכס עליהם. צעד זה יעודד תחרות, ויוביל גם את הטורקים להוריד מחיר ליבואנים. זה אינטרס של המדינה ושל משרד האוצר שכל הזמן מדבר על הורדת מכסים כדי להוריד את יוקר המחיה", אומר יבואן חשמל גדול.

 

הורדת המכס תוביל לעלייה משמעותית ממע"מ

 

ההחלטה על הפחתת מכסים היא גם עניין כלכלי, ולא רק כזה הקשור להסכמי סחר. מחישובים שנעשו על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עולה כי ב־2015 הכנסות המדינה ממכס על מקררים הסתכמו בכ־9 מיליון דולר בלבד, כולל מע"מ. מקורות מתחום המיסוי טוענים כי אם המדינה תוריד את המכס ממדינות המזרח, היא תחזיר לעצמה את הסכום ואולי אף יותר ממנו. "ההפסד לקופת המדינה מביטול המכס, שממנו היא מכניסה פחות מ־10 מיליון דולר, יתקזז מגביית מס ערך מוסף מכמות המקררים הנוספת שתיכנס לשוק הישראלי, ומחיסכון במשאבים אנרגטיים", אומר גורם בתחום.

 

כחלון ואשר כחלון ואשר צילום: עמית שעל

על פי הלמ"ס, בבתי האב בישראל קיימים כ־2.4 מיליון מקררים ו־482 אלף מקפיאים. בחמש השנים האחרונות יובאו לישראל 1.4 מיליון מקררים — כ־700 אלף מתוכם (כ־48%) יובאו מטורקיה. לעומת זאת, מסין יובאו באותה התקופה רק כ-184 אלף מקררים (כ־13% מהכלל המקררים שיובאו). ב־2015 יובאו מטורקיה 101 אלף מקררים מכלל 303 אלף המקררים המיובאים לארץ, ומסין כ־36 אלף מקררים בלבד. מתאילנד יובאו ב־2015 כ־34 אלף מקררים ומדרום קוריאה — משם מגיעים סמסונג ו־LG — יובאו 16 אלף מקררים ב-2015. ב־2013 יובא ארצה המספר הגדול ביותר של מקררים בחמש השנים האחרונות, זאת בשל מבצע של משרד האנרגיה לגריטת מקררים ישנים וסבסוד מקררים חדשים חסכוניים באנרגיה.

 

כיום, מרבית הייצור של מקררים נעשית במזרח הרחוק, ולמרות זאת כמות המקררים המיובאים לישראל מהמדינות באזור זה נמוכה ביחס לכמות המקררים המיובאים מטורקיה, וזאת לנוכח העלויות הגבוהות של הובלה ומכס, שמעלות את מחירם לצרכן.

 

עלות ההובלה של מקררים היא משמעותית בשל נפח המוצרים. בדיקת מחירי ההובלה של מקררים מהמזרח הרחוק לעומת אלה שמטורקיה מלמדת כי עלות ההובלה של מקרר בנפח 500 ליטר מתאילנד עומדת על 47 דולר לעומת עלות ההובלה מטורקיה שעומדת על 18 דולר. המכס, חשוב לציין, משולם על מחיר הקנייה של היבואן ומחיר ההובלה יחד. מחיר המקרר, כולל המסים ועלויות ההובלה, מגיע ל־151% ביחס למחירו של המקרר בשער הנמל בתאילנד, וזאת לעומת 123% שישלם היבואן בשער הנמל בטורקיה — פער של 28% שמגולגל לכיס הצרכן.

 

"פעולה קטנה של הממשלה תפחית פה את יוקר המקררים", אומר יבואן בכיר. "מקררים במותגים LG, סמסונג, שארפ, האייר, הייסנס ואחרים שמיוצרים במזרח הרחוק יוכלו להימכר במחיר נמוך יותר, ומותגים כמו בלומברג, בקו והפרייבט לייבל שמיובאים ממפעלי וסטל וארצ'ליק בטורקיה ייחשפו לתחרות גבוהה יותר. רוב המקררים שמיובאים מטורקיה מיוצרים בווסטל וארצ'ליק, ולמעשה טורקיה שולטת באופן מובהק בבתי אב ממעמד בינוי־נמוך".

 

תוכנית העבודה של משרד האוצר ל־2017 כוללת בחינה נוספת של הורדת מכסים, והשר משה כחלון אף הצהיר כי הוא שוקל הורדת מסים נוספת. גורמים המקורבים לנושא מסרו ל"כלכליסט" כי רשות המסים והאוצר החלו בתהליך ראשוני של גיבוש רשימת מוצרים שברשות מבקשים להפחית עליהם את המכסים, אך בשלב זה לא ברור אם כחלון יבחר במנגנון של הפחתת מכסים או הפחתת מס בצורה אחרת. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x