$
פרסום ושיווק

הסלמונלה חתכה את מכירות כל קטגוריית דגני הבוקר ב־15%

הזיהום בדגני הבוקר של תלמה הביא לצלילה חדה של 30% במכירותיה, שגררה את כל הקטגוריה מטה. נתח השוק של אסם, השנייה בגודלה בתחום, זינק ב־11%

נורית קדוש 22:5907.08.16

בעקבות הימצאות סלמונלה בדגני הבוקר של יוניליוור רשתות השיווק מפרסמות כי קטגוריית דגני הבוקר איבדה מכירות בהיקף של 15% בשבוע החולף, שנגרמה מצניחה של כ־30% במכירות דגני תלמה. המותג, שאחז לפני המשבר בנתח שוק של 49%, ירד היום ל־35%, וייצר חלון הזדמנויות למתחרים בתחום - ובראשם אסם, הנהנית העיקרית מקריסת המכירות של יוניליוור. החברה רשמה דווקא זינוק במכירות ועלייה בנתח השוק שלה ל־39% לעומת 28% לפני המשבר.

 

העלייה במכירות אסם כרוך בהגדלת רשתות השיווק את ההזמנות לדגני הבוקר של החברה, השחקנית השנייה בקטגוריה, תוך שציינו בפניה כי בכוונתם להגדיל את שטח המדף שלה על חשבון תלמה. כיוון שדגני הבוקר של אסם מיובאים, החברה מיהרה לשחרר את המלאים שבמחסני הנמלים, אך היא לא יכולה להגדיל באופן מיידי את כמות הסחורה שבידה. "אסם מייבאת את דגני הבוקר שלה ממפעל או שניים באירופה, שלא יכולים לשנות את ההזמנות בין לילה. בנוסף, אסם צריכה מוצרים בייצור כשר וגם לזה צריך להיערך מראש", מסר גורם המצוי בפרטים.

 

רשתות השיווק לא רוצות להיות מזוהות עם סלמונלה

 

בתוך כך, הקמעונאים זועמים על מנכ"לית יוניליוור ענת גבריאל על שהסתירה שהמוצרים הנגועים הגיעו לרשתות השיווק, ועל מנהלי החברה שהפעילו עליהם מכבש לחצים לא להוריד את הדגנים מהמדפים ושכנעו אותם לפרסם מודעות הקוראות לצרכנים להמשיך לרכוש את דגני הבוקר. ובכל זאת בחרו הקמעונאים להמתין עם הסנקציות כלפי החברה, עד לפרסום דו"ח משרד הבריאות, ששלח אתמול צוות למפעל החברה כדי לבצע תחקיר וליטול דגימות.

 

"זימנו את מנהלי הסחר של יוניליוור לשיחה והודענו להם שבכוונתו להוריד את דגני תלמה ומוצרים נוספים של החברה" מסר בכיר בענף. "הם התחננו שנמתין עם צעדים אלו עד לפרסום מסקנות משרד הבריאות".

 

מנכ"ל אחת מרשתות השיווק טען כי "זה לא הזמן לבוא בחשבון עם יוניליוור המצויה בסערה, אך זה לא אומר שהחשבון לא יסגר בהמשך". לדבריו, התנהלות יוניליוור פגעה ברשתות, אך כל מהלך חד צדדי מצידן עלול כרגע לכרוך את שם הרשת עם סלמונלה, ולכן הן לא ממהרים להוריד את המותג מהמדפים. "זה מחיר כבד", טוען המנכ"ל. "ספק אם מישהו מהקמעונאים יהיה מוכן לשלם אותו. כולם ימתינו להתפתחויות".

 

בכיר ברשת אחרת טוען שמכיוון והצרכנים במילא ממעטים היום לקנות את דגני תלמה, הורדת המוצרים מהמדפים היא סנקציה לא אפקטיבית, לכן הם רק מצמצמים את שטח המדף שלהם.

 

קורנפלקס של תלמה קורנפלקס של תלמה צילום: צביקה טישלר
באיחור של חודש וחצי נשלח צוות של משרד הבריאות

 

הדיווחים על חיידק סלמונלה בדגני תלמה החלה לפני כחודש, אך המידע המלא נחשף לפני שבוע וחצי בעקבות טלפון מצרכנית למוקד יוניליוור, שדיווחה שבידיה אריזה עם מספר הייצור שפרסמה החברה כסדרה המזוהמת.

 

בעקבות זאת נאלצה החברה להודיע למשרד הבריאות כי בניגוד להצהרותיה החוזרות לאורך השבוע שעבר כי המוצרים לא עזבו את שערי המפעל, זלג משטח אחד מתוך 643 המשטחים, שבהם רוכזו למעלה מ־150 אלף אריזות קורנפלקס שיועדו להשמדה. לטענת החברה, המשטח המזוהם נשלח למרכז הלוגיסטי של שופרסל וממנו הועבר לסניף תת הרשת החרדית "יש חסד" בבארות יצחק.

 

היום בבוקר צוות של משרד הבריאות בראשות הפרופ' איתמר גרוטו הגיע למפעל בערד לתחקור הפרשה. הצוות סייר במפעל וקיים דיונים עם המנהל, מנהל בקרת איכות וגורמים נוספים הנוגעים לייצור. במסגרת הדיונים, ביקש הצוות לעבור על כל הנהלים של בקרת האיכות בהם נוקטת החברה ולשמוע את השתלשלות האירועים. אחת השאלות שנדונה נגעה באי הפרדה פיזית של משטחי הדגנים הנגועים בסלמונלה, באופן שאינו מאפשר גישה אליהם, אלא בחירה בסימון ברקוד שונה וגידור שניתן להזיז.

ממשרד הבריאות נמסר: "צוות משרד הבריאות ערך היום ביקורת יסודית במפעל תלמה בערד והתרשם כי מדובר ברצף טעויות רשלני ולא באירוע עם כוונת זדון מצד הנהלת החברה. עם זאת, עדיין נדרש תהליך השלמת חקירה בעניין דליפת המוצרים מהחברה.

 

"לאור האירוע, ובכפוף לשימוע, יותלה (יילקח על תנאי — נ"ק) רישיון ה־GMP של החברה, עד לביצוע מספר פעולות מתקנות ודיווח עליהן. עד כה מקור הזיהום לא אותר. הומלץ לבצע בדיקות מעבדה לעובדים.

 

"משרד הבריאות יורה על הנחיות נוספות כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, כגון הגברת תדירות הדיגום באופן שיבוצע מדי יום, עד להודעה חדשה. המשרד ימשיך בניטור ומעקב, וידווח באופן שוטף לציבור". 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x