מדיה

חשיפת כלכליסט

פילבר ימליץ: היעדר רגולציה על נטפליקס, שדרוג חבילת הבסיס של בכבלים ובלוויין

ל"כלכליסט" הגיעה הטיוטה הסופית של הוועדה שעסקה בתכנון מחדש של שוק התקשורת הישראלי. בין השאר ממליצה הוועדה להחיל חובת מכירה לגבי תכני ספורט שונים, לגורמים חדשים

אלירן מלכי 14:0323.06.16

חובת מכירה של בעלי הזכויות בתכני הספורט לערוצים השונים, שדרוג חבילת הבסיס של מנוי הכבלים והלוויין והגנת ינוקא לשחקני טלוויזיה חדשים. כך עולה מהטיוטה הסופית של הוועדה שהגיעה לידי "כלכליסט". הטיוטה אמורה להתפרסם בשבועיים הקרובים.

  

 

ועדת פילבר, בראשות מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, קמה בספטמבר 2015 במטרה לעצב מחדש את שוק התקשורת בישראל ולהתאים את הראייה הרגולטורית המיושנת לעולם הטכנולוגי החדש ולצרכיו. הוועדה גיבשה המלצות בשורת נושאים, לרבות הסדרה שתעודד כניסה של מפעילים חדשים, עידוד יצירה מקומית, השפעתו של תוכן המסופק באמצעות האינטרנט ועוד.

 

יצוין כי הוועדה רק ממליצה לשר התקשורת, רה"מ בנימין נתניהו, והוא אמור, במידה ויתאפשר לו ע"י היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, לגבש בעזרת ההמלצות את התיקוני החקיקה הנדרשים לצורך יישון.

 

הריב בין חברות הכבלים והלוויין לערוצי הברודקסט

 

בחודשים האחרונים קמה מהומה בין חברות הכבלים והלוויין HOT ו-yes לבין ערוצי הברודקסט הזכייניות רשת, קשת מערוץ 2 וערוץ 10. בערוצי הברודקסט טענו כי לנוכח הצמצום בשוק הפרסום והרווחיות הרבה, לטענתם, של ערוצי הכבלים והלוויין, יש צורך לחייב את הפלטפורמות לשלם לערוצי הברודקסט עבור שידורי ערוץ 2 ו-10 מאחר ומושקעים שם עשרות מיליוני שקלים בשנה, ומנויי חברות הכבלים והלוויין מקבלים אותם ללא 'תמורה'.

 

מנגד, טענו בכבלים ובלוויין שערוצי הברודקסט לעולם לא יכלו להתקיים ללא הפלטפורמות שהם סיפקו להם כל השנים מאחר והפלטפורמה היחידה שניתן לקלוט בה את ערוצי הברודקסט ללא עזרת HOT וyes זהו עידן+ המתופעל ע"י הרשות השנייה וסובל מקשיי קליטה רבים. בדוח פילבר, הועדה מתייחסת לנושא וכותבת כי "הוועדה ערה, כמובן, לתמורות המשמעותיות העוברות על שוק השידורים, הן השידור המסחרי ממומן-פרסומות והן השידור הרב-ערוצי בתשלום.

 

הפיכתה של האינטרנט לפלטפורמה נוספת, המאפשרת לבעלי תכנים להציע תכנים אלה למשתמשי קצה ללא צורך בפלטפורמת שידור, מביאה לכך שיש צורך בבחינה מחדש של פרדיגמה רגולטורית המבוססת על אספקת תוכן על ידי ערוצים מסחריים מורשים מחד ועל פלטפורמות רב-ערוציות מנגד.  

בנימין נתניהו, רה"מ שהוא גם שר התקשורת בנימין נתניהו, רה"מ שהוא גם שר התקשורת צילום: אמיל סלמן

 

גם המעבר של תקציבי פרסום רבים למדיה אלטרנטיבית, ובראשם אתרי האינטרנט והרשתות החברתיות, מעלה צורך בקביעה של מתווה רגולטורי חדש. הועדה סבורה כי לא בשלה העת לנטוש באופן מלא את מבנה השוק הנוכחי, אך המלצות הועדה נועדו להטיב את האיזון בין שחקנים שונים בשוק השידורים, על מנת להכיל את השידורים המסופקים על גבי האינטרנט במערך הרגולטורי מחד, ולעודד תחרות בשוק מנגד".

 

הוועדה ממליצה להקים צוות משותף עם הרשות להגבלים עסקיים לטיפול בנושא עמלות היתר בשוק הפרסום ולבחינת היחס בין הריכוזיות בשוק הפרסום לבין מספר השחקנים הצפוי בתחום השידורים עם המעבר לרישיונות של כל הגורמים בתחום במהלך השנה הקרובה, לרבות מצב של איחוד בין גופים משדרים (רשת וקשת) ושינוי באופן ההחזקה בחברת החדשות של ערוץ 2.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", הוועדה לא מתכוונת לפסוק בעניין עידן+, אלא היא ממליצה להקים צוות משותף של משרד התקשורת ושל הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו על מנת לבחון את הצורך בהמשך תפעול מערך עידן+ בידי הרשות השנייה.

 

נטפליקס מחוץ לכללי הרגולציה והפקות מקור

 

הוועדה קבעה כי היא מתכוונת למקד את הרגולציה בספקי שירות ישראליים (HOT, yes, ערוץ 2, ערוץ 10) אשר להם נתח שוק מינימלי של 20% או ותק של 3 שנים. ספקים שלא עומדים ברף המינימלי יזכו לתקופת הגנה למשך הזמן הזה (לצורך הדוגמה, סלקום TV תזכה להגנת ינוקא עד נובמבר 2017).

 

הוועדה כתבה בנושא כי "יש צורך בהמשך קיומה של האסדרה בתחום הפקות המקור, לאור העובדה שהפקות כאמור אינן בהכרח רווחיות, ועל כן ממליצה הועדה לאמץ מתווה מדורג לשינויים בחובות הפקות המקור, במטרה לשמור על רף קבוע של השקעה בהפקות מקור מסוג "סוגה עלית"".

 

בנוסף לתקופת ההגנה, הוועדה סברה כי תכנים מסוימים, ובראשם תכני ספורט, מהווים חסם כניסה משמעותי ביותר, ויש להתערב על מנת לאפשר לגורמים חדשים, המבקשים לחדור לשוק, לרכוש תכנים אלה. הוועדה רמזה על המכרז של ליגת העל בה השתתפה חברת פרטנר במטרה לזכות בו ולהשיק את "פרטנר TV" אך הפסידה במכרז ובכך השהתה את מיזם הטלוויזיה שלה. הועדה המליצה כי תחול חובת מכירה (must sell) לגבי תכני ספורט שונים, לגורמים חדשים. אך עם זאת, הוועדה התעלמה מחובת מכירה לתכני ילדים, שהם בפני עצמם מוקד משיכה של צרכנים רבים לצד חבילות הספורט.

 

דה-רגולציה והסדרת הרגולציה

 

הוועדה ממליצה כי הרגולציה הפרטנית בדבר שידורים תוחלף בקביעת כללים כלליים לספקים ובאי-התערבות בנושאים ספציפיים מבעוד מועד. הוועדה סבורה כי יש להמיר את המחירים המפוקחים בחובת סבירות ובסמכות התערבות לאחר מעשה, כפי שנהוג בשווקים בתחומים אחרים.

 

ועדת פילבר ממליצה להעניק רישיון אחיד למשדרי ערוצים פתוחים (2,10) הממומנים באמצעות שידורי פרסומות – "רשיון מסחרי" אך עדיין יש להתחשב בחדירה של הערוצים לשוק. הועדה סבורה כי יש לחלק את הרישיון לשלוש דרגות: "בעל רישיון מסחרי חדש" צריך להיות מוגדר כמי שמחזיק ברישיון מסחרי וטרם חלפו שלוש שנים מיום שהגיע לנתח שוק של לפחות 10% מכלל ההכנסות מפרסומות בשוק בעלי הרישיונות המסחריים. על בעל רישיון כאמור תחול רגולציה צרה ותחול עליו חובת שידור חדשות (ללא חובת הוצאה מינימאלית לטובת שידור החדשות) וללא חובת הפקות מקור.

 

לעומת זאת, "בעל רישיון מסחרי מבוסס" יוגדר כבעל רישיון שהגיע לנתח שוק של לפחות 15% מכלל ההכנסות מפרסומות בשוק בעלי הרישיונות המסחריים. על בעל רישיון זה תחול רגולציה צרה וכן הוא יחויב בשידור חדשות ובחובת הוצאה מינמאלית לטובת שידורי החדשות . והדרגה השלישית לרגולצית הערוצים המסחריים תהיה "בעל רישיון מסחרי רגיל" אשר יוגדר כבעל רישיון מסחרי שהגיע לנתח שוק של לפחות 20% מכלל ההכנסות מפרסומות בשוק בעלי הרישיונות המסחריים. על בעל רישיון זה תחול רגולציה רחבה שתכלול חובת השקעה בהפקות מקומיות בהתאם לקבוע בחוק הרשות השנייה וחובת שידור חדשות.

 

רגולציה בתחום התוכן השיווקי

 

הועדה ממליצה לאפשר תוכן שיווקי בערוצים המסחריים ובערוצים הייעודיים תחת כללים מסוימים כגון איסור קידום דברי טבק, אלכוהול, וכו' וכן איסור שימוש בתוכן שיווקי בשידורי חדשות ובתכנים לילדים. הוועדה קבעה כי "יש מקום להתיר שילוב של תוכן שיווקי הערוצים המסחריים, תחת חובת שקיפות ויידוע הציבור ותוך שמירה והגנה על סוגי תכניות וסוגי מוצרים ביחס אליהם לא ניתן יהיה לאפשר שילוב תוכן שיווקי.

 

הוועדה ממליצה לשר, לאמץ את העקרונות שנקבעו בשימוע של המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין שימוע שמטרתו

קביעת כללים לאסדרה של נושא התוכן השיווקי בשידורי הערוצים הייעודיים, ולתקן את חוק הרשות השנייה באופן שיאפשר שילוב תוכן שיווקי בשידורי הערוצים המסחריים בכפוף לעקרון השקיפות ויידוע הציבור. כמו כן, הוועדה ממליצה להעניק למועצת הרשות השנייה סמכות לקבוע כללים להסדרה האמורה, שתהיה תואמת לעקרונות האסדרה שבאים לידי ביטוי בשימוע שפרסמה מועצת הכבלים והלוויין".

 

שדרוג חבילות היסוד לכבלים וללוויין

 

ועדת פילבר ממליצה לבטל את חבילת הבסיס לחברות הכבלים והלוויין מאחר והיא מצאה שאין ביקוש לחבילה ולשדרג אותה ל'חבילת ליבה' שתכלול מלבד הערוצים אותם מחויבים בעלי הרישיונות להעביר למנוייהם על פי חוק, שני ערוצים נוספים המופקים בישראל – ערוץ ספורט וערוץ ילדים, על פי ההנחיות שינתנו.

 

כמו כן החבילה תכלול גישה להפקות המקור דרך מערך הצפייה לפי דרישה ("VOD") של הספקיות המהותיות, שיינתן באופן שווה לכל מנויי חבילת הליבה. בדומה לחובה הנוכחית, 75% מהפקות המקור יהיו זמינות לכל מנויי חבילת הליבה ב-VOD. מחיר חבילת הליבה יקבע על ידי הספקיות המהותיות, וייבחן על ידי הרשות המאוחדת באמצעות מבחני הסבירות. ככל שהמחיר שיימצא יהיה לא סביר, ייקבע שר התקשורת מחיר מרבי מחייב על בסיס העקרונות והבחינה שתבצע הרשות המאוחדת.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x