$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

משרד הבריאות יפקח על פרסום תחליפי חלב ויגביל את ההשוואה לחלב אם

בעקבות המלצות ארגון הבריאות העולמי שעוררו סערה, משרד הבריאות צפוי לפרסם הנחיות חדשות וחריפות לסימון ופרסום תחליפי חלב, שייאכפו גם ברשת

אורנה יפת 06:5418.05.16

שבוע וחצי אחרי שארגון הבריאות העולמי פרסם המלצות נוקשות להגבלת פרסום תחליפי חלב אם, משרד הבריאות צפוי לפרסם בקרוב הנחיות מעודכנות לסימון ופרסום תחליפי חלב ותרכובות מזון ייעודיות. ל"כלכליסט" נודע כי במשרד מתכוונים להחיות הנחיות שניסו ליישם ב־2012, שחלקן נתקלו בהתנגדות חברות תחליפי החלב ולא נכנסו לתוקף.

 

כעת עובדים במשרד הבריאות על עדכון ההנחיות ועל הגברת האכיפה במסגרת החלטת ארגון הבריאות העולמי לעודד הנקה ומסדירה את השיווק של תרכובות מזון לתינוקות. ההנחיות של המשרד חלות הן על תרכובות מזון לתינוקות (תמ"ל) והן על תרכובות מזון ייעודיות (תמ"י) המיועדות להזנה במצב בריאותי מסוים.

 

ארגון הבריאות העולמי עורר סערה לאחרונה כשקרא למדינות להבטיח כי נעשה שימוש בתחליפי חלב רק כשהמצב הכרחי, ואסר כל קידום מכירות של תחליפי חלב, כולל פרסום ומתן דוגמיות לצוותי בריאות או להורים. נוסף על כך, הארגון דרש להוסיף לאריזות הפורמולה תוויות הכוללות מסרים בדבר עדיפות חלב אם על פורמולה, דבר אשר מתקיים כבר היום בישראל.

 

בין ההוראות שפרסם משרד הבריאות ב־2012 היתה ההנחיה כי לא יופיעו על הקופסה מסרים שמייחסים יתרונות לתחליף החלב והנחיה כי אין להשוות את התחליף לחלב אם בדרך כלשהי. במשרד הבריאות טוענים כי כיום, במקרים מסוימים, החברות משוות בין תחליף חלב לבין חלב אם בפרסומות או בסלוגנים.

 

 

"אנחנו עובדים על טיוטה אחרונה לפני שנעביר לחוות דעת החברות את הנהלים המעודכנים בנושא פרסום ושיווק של תמ"ל", אישר פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות. "הנהלים קובעים שבפרסום אסור לייחס סגולות או יתרונות לתמ"ל ואסור להשתמש באמירות שמשוות את התחליפים לחלב אם. לעתים החברות עושות את ההשוואה הזאת בפרסום בצורה מרומזת, וזה אסור. באמירה 'הכי קרוב לאמא', למשל, הרמז ברור מאוד, והאמירה שיש יתרון בתמ"ל ללא שמן דקל לא מבוססת מדעית, זה לא יתרון שאין שמן דקל במוצר".

 

את ההנחיות החדשות יפיץ המשרד להתייחסות חברות התמ"ל בשבועות הקרובים, לאחר דיון שיקיים ארגון הבריאות העולמי בשבוע הבא בז'נבה, ובו ינכח פרופ' גרוטו. בשלב הבא יחליטו במשרד הבריאות אם לעגן את ההנחיות בחקיקה.

 

אחת הבעיות העיקריות היא פעילות החברות ברשת. לצד ההנחיות החדשות במשרד מתכוונים להגביר את האכיפה על פרסום באינטרנט, שכן המדיה הזאת פרוצה, והחברות, לדברי המשרד, מעבירות דרכה מסרים על רכיבים המצויים במוצר והיתרונות שבו, דבר שנאסר עליהן לעשות על גבי האריזה או בפרסומות. אף שההנחיות כיום אוסרות העברת מידע מסוג זה גם באינטרנט, למשרד הבריאות אין כיום מנגנון אכיפה בנושא זה.

 

ישראל חברה בארגון הבריאות העולמי ואמורה לעמוד בקוד הבינלאומי שלו בכל הקשור לעידוד הנקה ורגולציה על שיווק תרכובות מזון לתינוקות. אלא שאף שדרישות משרד הבריאות מיצרניות התמ"ל נוקשות, הרגולטור בעצמו מפר את ההוראה המשמעותית ביותר בנושא שמצוינת בהנחיות של ארגון הבריאות, ולפיה אסורה חלוקת תחליפי חלב במחלקות היולדות בבתי החולים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x