$
פרסום ושיווק

בדיקת כלכליסט

כחלון הבטיח פסח זול אבל המחירים בקושי יורדים

מלחמה ביוקר המחיה? אחרי שהפחית מכסים על יותר מעשרה מוצרים, דרש האוצר מהרשתות שיוזילו אותם בעשרות אחוזים. אולם בדיקת כלכליסט מגלה שהסל של האוצר הוזל רק ב־4% לעומת ראש השנה וב־6% לעומת פסח שעבר

נורית קדוש 07:0420.04.16

הבטחות משרד האוצר להורדת מחירים חדה לקראת חג הפסח לא באו לידי ביטוי. מבדיקה שערכה חברת mySupermarket עבור “כלכליסט”, עולה כי מחיר סל המוצרים שהאוצר ביקש להוזיל לקראת החג ירד רק ב־4% לעומת ראש השנה וב־6% לעומת פסח שעבר. זאת למרות המהלכים שנקט האוצר בעקבות הזינוק במחירים לפני ראש השנה.

 

בחודשים האחרונים הסיר האוצר את המכס על מכסות יבוא של מוצרי מזון שונים, ולפני כחודש פנה מנכ"ל המשרד שי באב”ד למנכ"לי הרשתות הקמעונאיות שופרסל, מגה, רמי לוי וויקטורי וביקש שיתחייבו למכור סל מוצרים זול ב־%20–50% לעומת ראש השנה. באב”ד ביקש לוודא שהקמעונאים לא גורפים את ההוזלה לכיסם, אלא מעבירים אותה לצרכנים. האוצר אף פרסם את המחירים המומלצים של 13 מוצרים שהמכס עליהם הופחת — גבינה צהובה, בקר, כבש, שמן זית, ירקות טריים וקפואים ודגים — לעומת מחירם בראש השנה. באוצר לא ידעו למסור את מקור הנתונים שלפיהם ביססו את התמחור שהציגו ביחס לראש השנה, וטענו כי מדובר בנתונים שאספו.

 

בדיקת “כלכליסט” בחנויות המקוונות של חמש רשתות השיווק הגדולות השוותה את מחירי המוצרים שהאוצר ביקש להוזיל למחיריהם בפסח שעבר ובראש השנה.

מהבדיקה עולה שלמרות הגדלת המכסות הפטורות ממכס לייבוא גבינה צהובה והרחבת מגוון המוצרים, מחירה הממוצע של גבינת עמק פרוסה וארוזה במשקל 200 גרם עלה ב־15% לעומת פסח אשתקד, וב־7% לעומת ראש השנה למחיר ממוצע של 14.7 שקל. ניתן להעריך שברשתות בחרו להמשיך ליהנות מרווחיות גבוהה על מכירת הגבינה שמחירה אינו מפוקח.

 

 

בתחום שמן הזית, לצד הוזלת המותג הפרטי, נשמר מחירם הגבוה של המותגים המובילים. למרות פתיחת מכסות הייבוא הפטורות ממכס, מחירו הממוצע של שמן הזית של יד מרדכי עלה ב־3% ביחס לראש השנה והגיע ל־29.5 שקל בממוצע.

 

את ההוזלה ניתן לחוש במחירי הדגים והירקות הקפואים, שירדו ב־26% ו־17% בהתאמה ביחס לפסח אשתקד ובשיעור גבוה אף יותר ביחס לראש השנה. במחיר הבשר לא נצפה שינוי משמעותי ויתר המוצרים מאופיינים בחוסר יציבות. מחיר קילוגרם עגבנייה זינק ב־59% לעומת פסח שעבר וב־49% ביחס לראש השנה.

 

בנוסף, נבדקו מוצרים שנחשבים לפופולריים בחגים. כך התברר, כי מחיר ממוצע של חבילת מצות ראשון (2.5 ק”ג) התייקר ב־22% — מ־19.1 שקל בפסח שעבר, ל־23.2 שקל עתה. במבה במארז של עשר שקיות קטנות תימכר במחיר דומה לפסח שעבר, אולם ב־28% יותר מאשר בראש השנה. תירוש של יקבי כרמל התייקר ב־32% לעומת פסח שעבר, מ־12.2 שקל ל־16.1 שקל, וממרח נוטלה התייקר ב־10% מהשנה שעברה, 22.5 שקל לעומת 20.5 שקל. רביעיית בקבוקי סודה של שוופס עולה בממוצע 10.5 שקל, 13% יותר מפסח שעבר ו־8% יותר מראש השנה.

 

משה אלפרט מנכ"ל מייסופרמרקט אמר כי "הבדיקה מגלה שההנחות שלהן ציפה האוצר, הגיעו לחלק קטן בלבד מהמוצרים ובעוצמה נמוכה משמעותית מהמצופה”. מהאוצר נמסר כי “המשרד מברך על הפחתת המחירים ברשתות. ללא הפחתת המכסים והייבוא, המחירים שעלו בחודשים האחרונים בשל פגעי מזג אוויר ופגיעת וירוסים, היו נותרים גבוהים מאוד. המדד שפורסם בשבוע שעבר מאשר שחלה ירידה של 6% במחירי הירקות”.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x