$
פרסום ושיווק

הדיל שלא יוזיל: האוצר עובד על הוזלת הקניות לפסח, ועלינו

משרד האוצר רוצה לקבע מחירים לקראת חג הפסח, אלא שהרשת הגדולה ביותר שופרסל לא מצטרפת, ומחירי המוצרים ברוב הקטגוריות כבר ירדו

נורית קדוש 19:4303.04.16

בניסיון לבלום את העלאת המחירים ברשתות השיווק בשבוע שלפני ערב פסח ובמהלך החג, מוביל משרד האוצר מהלך לקיבוע מחירים בשמונה קטגוריות מוצרים במהלך החג. המהלך של האוצר נועד למנוע את התנהלות המסורתית של הרשתות, שנוהגות להוריד מחירים לקראת בדיקות המחירים לקראת החג שמתפרסמים בכלי התקשורת, ולהעלותם חזרה לאחר מכן. משרד האוצר לא מתכוון לתמוך כלכלית במהלך והוא מבוסס על הסכמתן של ארבע רשתות למכור את אותם מוצרים בטווח שלדעת האוצר משקף הוזלה של 20%־50% ביחס לראש השנה האחרון. שופרסל, שמונה 280 סניפים, אינה חלק מהמהלך.

 

הקטגוריות שנכללות במהלך כוללות מוצרים שהמכס עליהם הופחת לאחרונה, כך שבאופן טבעי כבר עתה הם זולים יותר ממחירם בראש השנה האחרון. לדוגמה, מחירי הגבינה הצהובה ירדו כבר בשנה שעברה בעקבות ההליך לפתיחת מכסות יבוא ללא מכס. הצלחת המהלך הביאה לפני חודשים ספורים לפתיחת מכרז נוסף, שבו התחייבו היבואנים, בהם רמי לוי, למחיר נמוך בכ־1 שקל לק"ג ביחס למחיר המפוקח של "עמק".

 

יחי ההבדלים

 

הדבר נכון גם למחירי הבקר הטרי שנכלל בסל המוצרים שגיבש האוצר. פתיחת המכסות ליבוא בשר בקר טרי ללא מכס הובילה בשנה החולפת להשקת מותג בשר פרטי של שופרסל ולכניסת תנובה, רמי לוי, יוחננוף, ויקטורי וגורמים נוספים לייבוא בשר בקר טרי מפולין ללא מכס ובמחירים נמוכים בעשרות אחוזים ממחיר הבשר הטרי עד אז.

עגלה עמוסה מוצרים עגלה עמוסה מוצרים צילום: בלומברג

 

באוצר לא ידעו למסור מהו מקור הנתונים שעליו מבוסס התמחור שהציגו ביחס לראש השנה אך טענו שמדובר בנתונים שאספו. גם אם המספרים האלה אכן נאספו ברשתות בראש השנה, חשוב להבין שפסח שונה מראש השנה בין היתר גם ביחס להשפעות מזג האוויר. כזכור, מחירי הירקות בראש השנה זינקו בעיקר כתוצאה מגלי החום וסופות החול שאפיינו את חודשי הקיץ, לצד וירוס שתקף את חממות העגבניות. לעומת זאת, לפסח מגיעים החקלאים עם מזג אוויר מצוין שאינו פוגע ביבול ומבטיח שמחיר הירקות לא יזנק. אם רצו באוצר להבטיח שהקמעונאים לא יעלו את המחיר לצרכן למרות שהמחיר הסיטונאי אינו צפוי להאמיר, הרי שבמקום לקבע את המחיר הסופי, היה עדיף לחייב את הרשתות למכור את הירקות ברווחיות גולמית קבועה לקראת החג - צעד שהיה מגן על הצרכן באופן אפקטיבי.

 

היוזמה נראית תמוהה גם על רקע ההתנגדות הנחרצת של האוצר לפיקוח מחירים. במהלך מייצר האוצר למעשה מנגנון פיקוח אלטרנטיבי ובהסכמה על המחיר בשמונה קטגוריות מוצרים. כך, במקום לגרום לתחרות בין הרשתות, המהלך יוצר בעצם תיאום מחירים באותן קטגוריות. כלומר שגם אם ק"ג עגבניות יעלה לקמעונאים בחג 2 שקלים, עדיין יוכלו כל הרשתות למכור אותו לצרכן בעד 6 שקלים ובחסות האוצר. עם זאת יש להעריך שברשות ההגבלים לא ימהרו לצאת נגד המהלך.

 

הטקטיקה של שופרסל

 

מדוע סירבה שופרסל להצטרף? בסביבת האוצר טוענים שמנהלי הרשת נימקו זאת בחוסר יכולת לעמוד אפילו ברף העליון של טווח המחירים בקטגוריית הדגים ושמן הזית. יש לציין שאיתנותה של שופרסל דווקא מקילה עליה לעשות זאת לעומת רשתות פרטיות שהצטרפו למהלך. יותר מזה, שופרסל כבר מוכרת בשר, גבינה, שמן וירקות קפואים תחת המותג הפרטי ובמחירים שנמוכים מהמותגים המובילים. ניתן להעריך שלאחר שנחשפו בשופרסל לטווח המחירים שאליו התחייבו המתחרים, החליטו לעדכן את סל ההוזלות של הרשת ולעשותה יותר אטרקטיבית וללא חסות האוצר.

 

בכל מקרה, גם אם למהלך יהיה אפקט ממשי, הציבור כבר יודע שאין מתנות חינם. אם הרשתות יורידו מחירים על המוצרים האלו, הן יגבו יותר על מוצרים אחרים שנמצאים בכל סל קניות אך מושכים פחות תשומת לב תקשורתית.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x