$
פרסום ושיווק

ותיקי ענף המזון מכוונים את האש למנהלי מגה: "כשיש מנהלים שלא יודעים לנהל, הבעיה גדלה"

כך אמר יו"ר קבוצת שטראוס לשעבר, מיכאל שטראוס. מנכ"ל תנובה לשעבר אריק רייכמן: "העובדים שהולכים הביתה - זו טרגדיה שהאשם בה הוא דודי ויסמן"

אורנה יפת 06:5620.01.16
"זה סיפור עצוב מאוד בשבילי, מכל ההיבטים והבחינות. זה עצוב", השיב אתמול מיכאל שטראוס כשנשאל כיצד הוא חש לנוכח הקריסה של מגה. שטראוס, מוותיקי ענף המזון ולשעבר יו"ר קבוצת שטראוס, זוכר את מגה עוד כשהיתה אגודה שיתופית של עובדים. אך בשיחה עם "כלכליסט" הוא כיוון את האצבע לעבר הדרג הניהולי.

 

"חלק גדול ממה שקרה במגה זה בעיית ניהול. קרה משהו בשוק המזון: הלקוחות והספקים השתנו, והמנהלים במגה לא ידעו לעשות את ההתאמה. כשיש מנהלים שלא יודעים לנהל, הבעיה גדלה", אמר.

 

שטראוס דחה את הטענות של הנהלת הרשת ונציג העובדים ירון זליכה, לפיהן חברות המזון אשמות בנפילה כשהפסיקו לספק סחורה למגה. "זליכה אינטליגנטי, אבל הוא אומר את מה ששילמו לו לומר. לספקים אין שום קשר לנפילת מגה. הבעיה היא בניהול השוטף מצד בעלי המניות, שידעו מה קורה ברשת ולא הגיבו בזמן. בעל הבית קובע, ואם הוא יודע שהניהול לא טוב, היה צריך לשלוח את המנהלים הביתה".

"אם ימכרו את הרשת למי שיודע לנהל, יש סיכוי להבראה", אמר שטראוס שהוסיף כי הוא מאמין ש"אחד מהכוכבים החדשים יקנה את מגה" כשהוא מתייחס לבעלי רשתות כמו רמי לוי, נחום ביתן או אייל רביד מבעלי ויקטורי. "הרשת תמשיך לעבוד והעובדים יינצלו. חשוב שהספקים יקבלו את כספם על הסחורה. שטראוס חשופה בכ־42 מיליון שקל למגה".

 

שטראוס הזכיר ש"גם שופרסל, עם רווחיות נמוכה, היתה קרובה למפח נפש, אבל הם ידעו לעשות דברים יותר טוב. יש לרשתות הגדולות מתחרים שיש להם כוח ויודעים לעבוד. עובדה שאחד המתחרים גדל מאוד בשלוש השנים האחרונות כשאין עלייה בצריכה — על חשבון הרשתות הגדולות".

 

מיכאל שטראוס. "בסופו של דבר, בעל הבית קובע" מיכאל שטראוס. "בסופו של דבר, בעל הבית קובע" צילום: עמית שעל

 

רייכמן: ויסמן אשם

 

מנכ"ל תנובה לשעבר אריק רייכמן, לא היסס לסמן את האשם לדעתו בנפילת מגה: דודי ויסמן, לשעבר יו"ר קבוצת אלון, שלטענתו התערב יתר על המידה בניהול הרשת.

"ההידרדרות של מגה החלה לפני עשר שנים עם רכישתה על ידי דור אלון כשויסמן, בנוסף לכל התפקידים שלו, היה גם היו"ר הכל־יכול של מגה — במקום לשים יו"ר רציני", תוקף רייכמן. "דודי לא יודע לנהל משאבים, לשמוע ולהבין. הוא לא שלט בחומר ובכל זאת התערב בניהול כל הזמן. כל העובדים שהולכים הביתה — זו טרגדיה שהאשם בה הוא ויסמן שניהל והיה בעל הבית. הוא לא נתן לאף אחד להתערב. הוא רכש את מגה כשהיתה החברה מספר אחת בשוק המזון, והידרדרה למקום שהיא נמצאת בו היום".

  

אריק רייכמן. "ויסמן לא שלט בחומר אבל התערב בניהול כל הזמן" אריק רייכמן. "ויסמן לא שלט בחומר אבל התערב בניהול כל הזמן" צילום: אוראל כהן

 

"מה שהכי הפריע זה שהחליפו במגה מנכ"לים כמו שמחליפים גרביים", ממשיך רייכמן. "בעשר שנים התחלפו חמישה מנכ"לים והמינויים היו כושלים. המנכ"לים לא התאימו מבחינת יכולת אישית". הוא מונה טעויות נוספות כמו "חוסר מיקוד עסקי: מגה נכנסה לתחומים שלא היו ליבת העסקים שלהם, כמו הטלפונים הסלולריים. אחר כך היה סיפור עם הדתיים שהחרימו את הרשת בגלל שויסמן רכש את am:pm".

 

הוא גם מציין שמגה לא הגיבה לקריסת קלאבמרקט ב־2006. "במקום לנצל את השינוי ולקחת חלק מקלאבמרקט, הם איבדו את הובלת השוק לשופרסל שרכשה את הרשת, גדלה מנתח שוק של 18% ל־27% והגדילה את הרווחיות. מגה גם לא קראו בזמן את הצורך להתאים למחירי דיסקאונט".

 

דן פרופר: "קריסת מגה היא רעידת אדמה, אבל צפויה. הבעיה בענף זה עודף שטחי מסחר שגורם לעלויות גבוהות ורווחיות נמוכה" דן פרופר: "קריסת מגה היא רעידת אדמה, אבל צפויה. הבעיה בענף זה עודף שטחי מסחר שגורם לעלויות גבוהות ורווחיות נמוכה" צילום: טלי מאייר

פרופר: המחירים לא יעלו

 

יו"ר דירקטוריון אסם, דן פרופר, הקפיד שלא להתייחס למתרחש במגה אלא לענף המזון בכללותו. עם זאת ציין כי "ההאשמות נגד הספקים הן עורבא פרח. הן באות מצד מנהלים, ועוד לא ראיתי מנהל שאומר שהוא אשם. ספק שיש לו ביטוח אשראי, כמונו, לא צמצם את האספקה למגה".

 

לדבריו, קריסת מגה לא צריכה להוביל לעליית מחירים. "אנחנו רואים עלייה רק במחירי הירקות והפירות. בענף המזון המתועש אין עליית מחירים ואין סיבה שתהיה כזו".

לדבריו, "הקריסה של מגה היא רעידת אדמה, אך בניגוד לטלטלות קודמות, היא היתה צפויה". הוא הוסיף כי "הבעיה מספר אחת של הקמעונאות היא עודף שטחי מסחר שיוצר מכירות נמוכות למ"ר, עלויות גבוהות ורווחיות נמוכה. היו שנים שהרשתות התחרו בכמה סניפים כל אחת פותחת, בלי חשבון. עכשיו יתחיל תהליך של צמצום שטחי מסחר כדי לעבור לרווחיות".

 

"בנוסף, חוק המזון והרגולציה פגעו בקמעונאות", הוסיף פרופר. "אסרו על ספקים לסדר מדפים וקמעונאי לא יכול לתת לספקים גדולים יותר מ־50% שטח מדף מה שפוגע גם במכירות שלו. אני מקווה שהרגולטורים יתקנו זאת". לדבריו, "חוץ ממאבק על מחיר, הקמעונאות צריכה גם לתת חווית קנייה כדי למשוך את הציבור לקנות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x