$
פרסום ושיווק

"זה שהגדולים מצטמצמים אני מבין. לנו יש לאן לצמוח"

לפני כשנה וחצי רכשו יואב שמע וגיא לוי, הבעלים של רשת האופנה עונות, את מותג הבגדים החבוט ג'אמפ. מאז נפתחו 12 סניפים חדשים, והם מאמינים שזו רק ההתחלה

אורנה יפת 08:4415.11.15

לפני כשנה וחצי עברה רשת ג'אמפ ידיים בפעם הרביעית בתולדותיה. ההיסטוריה של רשת האופנה, שהוקמה ב־1981 ומיועדת לנשים במידות 38–48, רוויה בניסיונות החייאה, צווי פירוק, סגירה של עשרות חנויות וגם תקופה מוזרה תחת ניהולה של חברה סינית אלמונית, שקנתה אותה ב־2014 ונפטרה ממנה אחרי חצי שנה.

 

 

כיום נמצאת ג'אמפ בידיהם של יואב שמע, הבעלים של עונות המחזיק ב־51% מג'אמפ, והמנכ"ל גיא לוי (24.5%), שרכשו את החברה ביוני 2014.

 

השנים שלפני הגעתם של שמע ולוי היו רצופות טלטלות. המשביר לצרכן רכשה ב־2007 חלק מג'אמפ מהמייסד מנחם קופיץ, שמכר את החלק השני מאוחר יותר לאיש העסקים אבי מלכה, הבעלים של רשת מתאים לי. מאוחר יותר עברה החברה לבעלות המלאה של מלכה. בסוף 2013 הוצא נגד החברות של מלכה, ובהן ג'אמפ, צו פירוק, והחברה נמכרה לאותה חברה סינית אלמונית - גלובל ריטייל - בבעלות משקיע סיני שהיה אחד מספקיה של רשת מתאים לי. מאחורי הקלעים העלה בית המשפט תהייה לגבי מעורבותו של אבי מלכה בחברה הסינית, אולם הקשר הזה לא הוכח.

 

גלובל ריטייל נכשלה בהפעלת שתי הרשתות ומכרה מהר מאוד את ג'אמפ לרשת עונות. שנה וחצי מאז הרכישה החלה הרשת לצמוח, נוספו לה 12 סניפים חדשים ועתידה נראה לראשונה זה הרבה זמן ורוד יותר.

 

מול מי ניהלתם את המו"מ כאשר רכשתם את ג'אמפ מגלובל ריטייל?

גיא לוי: "מי שיצר איתנו קשר היה שלומי טבת, שהיה מנכ"ל של גלובל ריטייל, ואנחנו רכשנו את החברה מגלובל שיוצגה על ידי עו"ד עודד שטייף".

 

אבי מלכה היה בתמונה בעת הרכישה?

"לא".

 

מה הסכום שהצעתם תמורת ג'אמפ כשהתמודדתם עליה בבית משפט?

"בבית משפט הצענו 1.2 מיליון שקל. נאמן החברה היה מעוניין למכור את מתאים לי וג'אמפ כמקשה אחת. גלובל ריטייל הציעה הצעת רכישה לשתי החברות יחד. אנחנו לא רצינו לרכוש את מתאים לי כי היא מתחרה ישירה בעונות, ולא היה לנו עניין לקנות את החברה ולפרק אותה. העדפנו להתמקד בג'אמפ. הגשנו הצעה כספית, המשביר הציעה הצעה משלה ואחר כך חזרה בה. נותרנו בהתמודדות אנחנו וגלובל והם זכו כיוון שהציעו הצעה לשתי הרשתות. בנובמבר 2013 הם קנו את החברות, וכבר בפברואר 2014 שלומי טבת יצר איתנו קשר והציע שנקנה את ג'אמפ. הם לא הצליחו להחזיק את שני המותגים וידעו שאנחנו מעוניינים בה".

 

ואז רכשתם את ג'אמפ במחיר גבוה יותר. מה הסכום המדויק ששולם תמורת החברה?

"ב־16 ביוני 2014 ג'אמפ עברה אלינו ושילמנו עליה 1.8 מיליון שקל. מיליון שקל עבור המלאי ו־800 אלף שקל עבור המוניטין. היום אנחנו בתביעות הדדיות מול גלובל ריטייל על סכום העסקה. הם טוענים שלא שילמנו מספיק עבור המלאי, ואנחנו הגשנו תביעת נגד בטענה שגלובל ריטייל הונו אותנו בכל הנושא של המלאי".

 

"50 סניפים בשנתיים"

 

החלפות הידיים הרבות הביאו להידרדרות של הרשת. לקוחות נעלמו ומספר הסניפים הלך והתכווץ מ־60 בימי השיא של הרשת ל־35 בעת המכירה לגלובל ריטייל ועד ל־23 עד לרכישתה בידי עונות.

 

לא חששתם לרכוש מותג חבוט שעבר כל כך הרבה ידיים?

יואב שמע: "כשהקמתי את עונות ב־1979, עבדתי ליד מנחם קופיץ. ג'אמפ היה מותג טוב שהגיע בשיאו להיקף מכירות של 140 מיליון שקל. כיום הרשת מגלגלת 27 מיליון שקל בלבד. אנחנו מאמינים שאם נטפל במותג נכון, יש לו אפשרות להמשיך לצמוח. רכשנו אותו בשל היכולת הלוגיסטית שלנו לתפעל שתי חברות. ג'אמפ שולבה במטה של עונות והלוגיסטיקה היא משותפת. לפני שלוש שנים הקמנו מרכז לוגיסטי בשהם בגודל של 2000 מ"ר ובהשקעה של 1.5 מיליון שקל. לקראת הרכישה של ג'אמפ הגדלנו אותו בהשקעה נוספת של 700 אלף שקל.

 

כמה כסף השקעתם ברשת מאז הרכישה?

לוי: "מאז הרכישה השקענו במותג 5 מיליון שקל שהופנו לפתיחה ושיפוץ חנויות ולבנייה מחדש של המותג. פתחנו 12 סניפים, כיום מונה הרשת 35 סניפים ועד סוף השנה ייפתחו שני סניפים נוספים. אנחנו מתכננים להגיע בתוך שנתיים ל־50 סניפים".

 

למה לשמור את שני המותגים ולא למזג ביניהם ולמנוע קניבליזציה?

שמע: "המותגים פונים לקהלים שונים. יש אמנם התאמה בחלק מהמידות, אבל אין יתרון במיזוג. לא היינו צריכים את ג'אמפ בשביל להרחיב את עונות".

 

זה לא יותר כלכלי להפעיל חנות אחת גדולה לשניהם במקום לתפעל שתי רשתות בנפרד?

"זה בהחלט נושא שאנחנו בוחנים. אנחנו רוצים לחשוף את הלקוחות לשתי הקולקציות. ג'אמפ מייצרת מידות 38–48, ועונות מידות 42–54. אז החפיפה היא במידות 42–48. אבל אנחנו רוצים לנצל את החלל בחנות ואת כוח האדם בצורה מרבית וגם לקבל מיקומים טובים בקניונים אם נגדיל את השטחים".

 

מימין: יואב שמע וגיא לוי בעלי עונות גאמפ מימין: יואב שמע וגיא לוי בעלי עונות גאמפ צילום: עמית שעל

 

לוי: "לרשתות שמתכנסות תחת קורת גג אחת יש יתרון כלכלי. אבל זה קורה תחת מותג מטרייה. אצלנו מדובר בשני שמות שונים לשני המותגים, לכן המורכבות גדולה יותר. גם אם נגדיל את החנויות, אנחנו מעוניינים לשמור על שמות שני המותגים כי חשוב לנו לשמר על הזהות של כל אחד מהם. אין ספק שתפעול של חנויות גדולות יהיה כלכלי יותר. הלוגיסטיקה והחלוקה לחנות אחת יותר זולות מאשר לשתי חנויות.

 

"יש לנו ערים שלמות"

 

בשוק טוענים שאתם לא מבודלים ושאין לכם יתרון במחיר. מה מנועי הצמיחה של החברה כיום? הדגש יהיה על ג'אמפ בלבד?

"בעיקר ג'אמפ. בעונות יש 68 חנויות בפריסה ארצית. נפתח עוד שתי חנויות ובזה נגיע למיצוי הפריסה של הרשת, ולכן מעכשיו המוקד יהיה בהרחבת רשת ג'אמפ".

 

שמע: "עם המותג עונות נתמקד בפנייה לחו"ל. בגלל שעונות זו רשת למידות גדולות, אנחנו מרגישים את הצורך של נשים, בעיקר מארה"ב, למותג שלנו כי שם אנחנו נחשבים למידות ביניים. אנחנו מקבלים פניות מהשוק האמריקאי ועשינו שת"פ ראשוני עם האתר הקמעונאי Zulily שמוכר בשבילנו לתקופה מוגבלת, כי אנחנו עוד לא ערוכים למכור ללקוח הסופי בארה"ב. עכשיו אנחנו עושים התאמה של האתר שלנו, ונוסיף בו אפשרות לשלם במטבע זר".

 

מה היקף המכירות באתר עונות?

"בערך 130 אלף שקל בחודש. מי שקונות באתר הן לקוחות שהחליפו את הקניון בקנייה אונליין, ויש גם לקוחות שלא קנו בעונות בעבר והתחילו לקנות דרך האתר".איך זה שאתם מרחיבים את רשת ג'אמפ בזמן ששוק האופנה נמצא בהתכווצות?

 

לוי: "מי שמתכווץ זה רשתות שנמצאות ברוויה מלאה. במקרה של ג'אמפ יש לנו ערים שלמות שאין לנו חנויות בהן. את זה שפוקס סוגרת חנות רביעית באותה עיר אני יכול להבין. לנו יש ערים בלי סניפים בכלל. בעונות אנחנו בפריסה אופטימלית, ויש נקודות אחדות שבהן אנחנו בהמתנה לקניונים שיתפנו, אבל לג'אמפ יש פוטנציאל להתרחב".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x