$
פרסום ושיווק

הקאמבק של החנות השכונתית

רשת המזון הבריטית סיינסבורי'ס תצמצם את מספר החנויות הגדולות ותתמקד בפורמט חדש של חנויות מיקרו זעירות עם היצע מוצרים מצומצם. גם בישראל מגמת הכיווץ תופסת תאוצה: סופר קופיקס ורשת ויקטורי מנסות להעמיק את חדירתן למרכזי הערים על חשבון רשת מגה הקורסת

נורית קדוש ושירות כלכליסט 08:1926.10.15

המלחמה בענף הקמעונאות בבריטניה הביאה את רשת המרכולים הגדולה סיינסבורי'ס להרחיב את היצע החנויות הזעירות שלה בכוונה להתמודד עם השינוי בהעדפות הקונים. הרשת השלישית בגודלה בבריטניה הודיעה כי תפתח 1,000 חנויות נוחות קטנות, המכונות מיקרו סטורס (Micro stores) ותצמצם בהדרגה את פתיחת החנויות הגדולות. חנויות המיקרו יתפרסו על כ־92 מ"ר ויציעו מגוון מצומצם של כ־1,000 מוצרי מזון המיועדים להכנת ארוחות מהירות.

 

המהלך של סייסבורי'ס של העדפת חנויות זעירות על חנויות ענק הוא חלק ממגמה שנתנה בשנים האחרונות את אותותיה גם בישראל. מדובר בחנויות המהוות את המכולות של העידן החדש, המתבטא בין היתר באיסוף מהיר של מצרכים חיוניים לאותו יום ולמחרת וכן בשעות פתיחה ארוכות של הסניפים. בשופרסל החלו בפתיחת חנויות קטנוית תחת המותג אקספרס כבר ב־2008 כמענה לרכישת רשת חנויות am:pm בידי דור אלון. למגמה הצטרפו בשנים האחרונות גם רשת סופר קופיקס של אבי כץ ורשת ויקטורי של אייל רביד שמרחיבה את מספר חנויותיה באזור המרכז.

 

בסיינסבורי'ס מנמקים את פתיחת חנויות המיקרו בשאיפה לשרת לקוחות ממהרים שקופצים בהפסקת צהריים, ושרוצים לבחור מספר פריטים מצומצם ולשלם במהירות. "הקונספט מתרכז במטלות הקניות לאותו היום", אמר מנכ"ל הרשת מייק קופ ל"גרדיאן". "זה הניסיון הראשון שלנו לפנות לשוק הזה".

 

חדירה למרכזי הערים

 

סיינסבורי'ס הגתה את רעיון חנויות המיקרו לפני ארבעה חודשים. כיום מפעילה הרשת 741 חנויות נוחות, ומשיקה חנות אחת או שתיים בשבוע תוך שהיא מצמצמת בשיטתיות את פתיחת הסניפים הגדולים. במקור התכוונו בסיינסבורי'ס להרחיב את מספר חנויות הנוחות ל־1,500 בשנים הבאות, אך כעת מודה קופ כי אם יתברר שהפורמט החדש והזעיר מוצלח, הרשת עשויה לפתוח כ־1,000 חנויות מיקרו נוספות במיקומים דוגמת מרכזי הערים, שבהם לא ניתן היה לפתוח סניפים רגילים בשטח ממוצע של 280 מ"ר.

 

סניף של רשת סופר קופיקס. אריזות מוקטנות סניף של רשת סופר קופיקס. אריזות מוקטנות צילום: אביגיל עוזי

 

חנות המיקרו הראשונה שנפתחה מול מטה החברה בשכונת הולבורן במרכז לונדון, מציעה מוצרים כלחמניות, סלטים, סושי ובשר, שמאפשרים הכנת ארוחה במהירות. מנגד החנות אינה משווקת חומרי ניקוי, סיגריות או כרטיסי לוטו, שרכישתם נתפסת ככזו שעשויה לעכב את הלקוחות.

 

סיינסבורי'ס ורשתות נוספות בבריטניה כמו וויטרוז וטסקו מתמקדות בפתיחת חנויות קטנות ושכונתיות לאחר שנים של ירידה בהכנסות הסופרמרקטים הגדולים. טסקו למשל מתכוונת לפתוח השנה 100 חנויות קטנות ברחובות ראשיים. שינוי המגמה כבר ניכר בתחזיות ההכנסות לענף הקמעונאות: המכון להפצת מצרכים בבריטניה צופה עליה של 17% במכירות חנויות הנוחות בחמש השנים הבאות, וירידה של 2.9% במכירות החנויות הגדולות.

 

תמיכה מהספקים

 

שופרסל, שנכנסה לתחום החנויות הזעירות בתגובה לרכישת am:pm בידי דור אלון, הצהירה ב־2009 כי "פורמט חנויות האקספרס יגדל עד שנת 2015 לכ־100 חנויות". אלא שעודף הבירוקרטיה והרגולציה הקשו על החברה לעמוד ביעדים ובשלב זה היא מפעילה כ־47 סניפים בפורמט זה המציעים כ־5,000 מוצרים לעומת עשרות אלפים בחנויות הרגילות.

 

חוק המזון, שמגביל את רשתות המזון הגדולות בפתיחת חנויות גדולות חדשות, פתח עבורן הזדמנות להתרחב באמצעות פתיחת חנויות קטנות.

 

את הפוטנציאל העירוני זיהתה גם רשת בתי הקפה קופיקס שפתחה כבר מספר חנויות קטנות בלב שכונות עירוניות, בהן נמכר היצע של 700–1,000 מוצרים. לתחרות הצטרף בשנים האחרונות גם אייל רביד מרשת ויקטורי, שפתח חנויות בתל אביב וחתם לאחרונה על הסכם שכירות לחנות בדיזנגוף ששירתה עד עתה את am:pm.

 

גם הספקים והיצרנים זיהו את הפוטנציאל של החנויות הקטנות, שמתאפיינות בתמחור גבוה אבל לא מייצרות אצל הצרכן צורך לקנות מעבר למה שהוא באמת זקוק לו. זיהוי זה הוביל את תנובה, אסם וחובלה לפתח מוצרים מוקטנים שיתאימו לתמחור של סופר קופיקס, וכן לקולקציית מוצרים מוקטנים ברשת am:pm.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x