$
פרסום ושיווק

למגה יש מנכ"ל, עתיד הרשת טרם הוכרע

רביב ברוקמאייר, שכיהן כמנכ"ל הום סנטר וקבוצת נעמן, מונה למנכ"ל מגה ויצטרך ליישם תוכנית שכוללת סגירת סניפים נוספים ופיטורים רחבים. בינתיים בדירקטוריון אלון רבוע כחול שיתכנס היום עדיין חלוקים באשר להבראת הרשת או פירוקה

נורית קדוש 08:4303.06.15

דירקטוריון מגה אישר אתמול את מינויו של רביב ברוקמאייר לתפקיד מנכ"ל מגה, כפי שנחשף ב"כלכליסט". ברוקמאייר, שיחליף את מוטי קרן הפורש, מגיע מתוך קבוצת אלון ומנהל מאז 2012 את קבוצת נעמן. ההחלטה על מינויו של ברוקמאייר התקבלה לאחר מגעים שנוהלו לאחרונה עם בכירים בענף הקמעונאות, אשר לא הבשילו לכדי הסכם. ברוקמאייר יפעל תחת אביגדור קפלן המכהן כיו"ר מגה, והאתגר הראשון שעמו יתמודד הוא להוציא לפועל את תוכנית ההבראה לרשת שנקלעה למשבר עמוק.

מלחמה בוועד, פיוס הספקים

 

מינויו של ברוקמאייר הובא לאישור דירקטוריון מגה, עוד בטרם התקבלה החלטה בדירקטוריון אלון רבוע כחול הצפוי להתכנס היום ביחס לעתידה של הרשת. מחלוקת בין בעלי המניות ביחס לפעולה שיש לנקוט בכדי להפסיק את התרומה השלילית של מגה לקבוצת אלון רבוע כחול מציבה בפני חברי הדרקטוריון דילמה לא פשוטה. האפשרות שקפלן מוביל היא להבראת הרשת בהליך מהיר והשבתה למסלול רווחיות, אולם יש בדירקטוריון גורמים שלתפיסתם יש להביא לפירוקה של מגה, זאת נוכח הקושי למצוא קונה שיקח על עצמו את ההתחייבויות הכבדות של החברה לבנקים, ספקים ועובדים.

 

עובדי מגה ממתינים בדאגה להחלטת הדירקטוריון, אך מבהירים כי אם יוחלט על פירוקה של הרשת, יעתרו לבית המשפט בבקשה להרמת מסך. לדברי אייל אלי יו"ר ועד העובדים: "במשך שנים הקיבוצים, שרגא בירן ודודי ויסמן משכו דיבידנדים ודמי ניהול בסכומים של למעלה ממיליארד שקל ורוקנו את קופת החברה. אם לא יזרימו כסף להצלת מגה, נדרוש הרמת מסך במסגרתה יתגלו כל העברות הכספים, העסקאות חסרות הבסיס הכלכלי כמו רכישת כפר השעשועים, ד"ר בייבי ועוד".

 

מימין: יו"ר מגה אביגדור קפלן והמנכ"ל הקודם מוטי קרן. גורם באלון: "ברוקמאייר יתמודד עם מה שהשאיר קודמו" מימין: יו"ר מגה אביגדור קפלן והמנכ"ל הקודם מוטי קרן. גורם באלון: "ברוקמאייר יתמודד עם מה שהשאיר קודמו" צילום: ענר גרין

 

בינתיים, במסגרת תוכנית ההבראה הקיימת, צפוי ברוקמאייר לבצע קיצוץ חד בתנאי העסקת עובדי מגה, לסגור 15–20 סניפים הפסדיים נוסף לאלה שכבר נסגרו, ולהגיע להבנות עם ספקי הרשת על שיפור חד בתנאי הסחר. זאת לצד פריסת חובות העבר ואולי אף מחילה על חלקם. מלבד יישום תוכנית ההבראה יידרש ברוקמאייר לטפל באופן מהיר בבלימת הירידה במכירות שרושמת מגה לצד העמקת ההפסדים. "ברוקמאייר לא מגיע לפתח תוכניות שיווק או מיתוג חדשות, אלא להתמודד עם מה שהשאיר לו קודמו", אמר אתמול גורם באלון רבוע כחול. "הוא יצטרך לעבור על המספרים, ולראות אילו סניפים הפסדיים מכבידים על התוצאות של הרשת ולהיפטר מהם, כדי שיוכל לחזק את הסניפים הרווחיים".

 

אלא שסגירת סניפים הפסדיים נוספים כרוכה גם בפיטורי מאות עובדים, מהלך שוועד העובדים צפוי לנסות לבלום, וזאת לאחר שנתן הסכמתו להוצאת עד כ־200 עובדים להליך לפרישה מרצון. ברוקמאייר יצטרך גם לקחת חלק בהשלמת הסכם ההבראה עם העובדים, שהוקפא לאחר שדירקטוריון אלון רבוע כחול לא אישר אותו.

 

חזית נוספת שמולה יפעל ברוקמאייר היא הספקים. אלה חוששים מקריסת מגה, ולכן פעלו בחודשים האחרונים לצמצום חשיפתם לרשת באמצעות הקטנת כמות המוצרים שסיפקו וכן בצמצום מבצעי ההוזלות ברשת. הם צפויים להביע נכונות לסייע לרשת, אולם ידרשו לקבל ערבויות תמורת הגדלת מסגרות האשראי למגה.

 

מנכ"ל מגה החדש רביב ברוקמאייר. "אף פעם אין לי צורך לפרוק עול" מנכ"ל מגה החדש רביב ברוקמאייר. "אף פעם אין לי צורך לפרוק עול" צילום: עמית שעל

 

ניסיון בקמעונאות, אך בהיקפים קטנים

 

קפלן הסביר את הבחירה בברוקמאייר לתפקיד נוכח ניסיונו העשיר בתחום הקמעונאות, מה שהיה בולט בהיעדרו אצל המנכ"ל הפורש קרן. קפלן העריך כי הידע של ברוקמאייר בהובלת תהליכי הבראה והתייעלות ארגונית, הישגיו המוכחים וההיכרות שלו עם הקבוצה ומגה בעיקר יסייעו באתגרים שניצבים בפני החברה. קפלן מסר עם המינוי: "מגה עומדת בפני תהליך הבראה וצמיחה, שבסופו אנו מאמינים תחזור הרשת למקומה הראוי כפי שהיתה במשך שנים רבות". ברוקמאייר מודע אף הוא למצב הרשת ואמר: "מגה נמצאת בתקופה שבה אנו נדרשים לבצע מהלכי עומק עם כלל השותפים שלנו, עובדים, בעלים וספקים כדי להחזירה, מהר ככל שניתן, לפסי צמיחה ורווחיות. לכולנו מטרה משותפת לשמור על פרנסתם של אלפי עובדינו ולהביא ללקוחותינו בשורה צרכנית ייחודית".

 

לברוקמאייר ניסיון מגוון בשוק הקמעונאות והמזון, אך התנסות ראשונה בשוק קמעונאות המזון הארצי. עד כה התנסה ברוקמאייר בחברות בהיקפי פעילות קטנים משמעותית מאלה של מגה. בענף מעריכים את יכולותיו בתחום המכירות, אך העלו ספק ביכולתו להוביל מהלכים קשים של פיטורי עובדים. "רביב הוא איש חביב שמתחבר בקלות עם אנשים ונעים לשבת איתו. אבל מגה היום צריכה איש כספים קר שיידע לחתוך בבשר החי, כזה שבאופיו הוא מפרק ורק אחר כך מנהל, ושיידע לחבק את העובדים ולהרים אותם".

 

עם שחרורו מצה"ל החל ברוקמאייר לעבוד בעלית כאחראי על עוגת עלית. אחרי שנתיים הפך למנהל המכירות של עלית לרשת שופרסל, ומשם עבר לתפקיד מנהל שיווק במעדנות. בהמשך חזר ברוקמאייר לשטראוס, ורק בגיל 45 הגיע ברוקמאייר לאקדמיה ועשה תואר ראשון ושני במינהל עסקים. לאחר מכן עבר לשופרסל כמנהל פרויקט מקינזי, אך בעקבות חילוקי דעות עם ההנהלה פרש. משופרסל עבר ברוקמאייר לקבוצת פישמן והתמנה לניהול בונז'ור. בשלוש השנים וחצי שבהן היה בבונז'ור המכירות הוכפלו והחברה הקימה מפעל בקריית גת, אבל קבוצת פישמן נאלצה למכור את החברה בגלל משבר הלירה הטורקית. פישמן הציע לברוקמאייר להישאר בקבוצה ולנהל את תחנות הדלק טן, עד שנקרא לנהל את רשת הום סנטר. בראיון שנתן בעבר העיד על עצמו ברוקמאייר כי הוא תמיד בשליטה. "אף פעם אין לי צורך לפרוק עול. אני אוהב להבין לעומק את הסביבה שבה אני פועל, מכיר את המתחרים טוב ממה שהם מכירים את עצמם, מחובר לאנשים שעובדים איתי ומטפח את הדור הבא", אמר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x