$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

טלוויזיה בלי חוקים: משרד התקשורת לא יודע איך לפקח על סלקום TV

המבצע של סלקום לרכישת טלוויזיה בהנחה למצטרפים לשירותי הטלוויזיה הדליק נורה אדומה אצל משרד התקשורת. אולם רק שר התקשורת החדש יכריע אם החברה, שלא נזקקת לרישיון שידור, כפופה לחוקים שחלים על מתחרותיה; סלקום: המבצע חוקי לגמרי

אופיר דור 07:2101.04.15

לראשונה מאז השיקה סלקום את שירות הטלוויזיה שלה סלקום TV בדצמבר האחרון, בוחן משרד התקשורת האם להתערב בפעילותה החדשה. בעקבות תלונות של HOT ו־yes פנה המשרד לסלקום והתריע בפניה כי המבצע לשירות הטלוויזיה החדש שלה עשוי לכאורה להיות מנוגד לחוק - כך נודע ל"כלכליסט".

 

במסגרת המבצע הציעה סלקום ללקוחות שיצטרפו לחבילת הטלוויזיה שלה לקנות מסך טלוויזיה 32 אינץ' של LG בהנחה. מחירו המלא של המסך הוא 1,764 שקל או 49 שקל לחודש בפריסה ל־36 תשלומים. אולם החברה הציעה ללקוחות שיצטרפו לשירותיה לקבל החזר חודשי של 34 שקל על הטלוויזיה, ולשלם עבורה 15 שקל לחודש בלבד.

 

מנכ"ל סלקום, ניר שטרן מנכ"ל סלקום, ניר שטרן צילום: סיון פרג'

 

לפי תיקונים שהוכנסו לחוק התקשורת בתחילת העשור, אסור לחברות להתנות הנחה ברכישת מוצר מסוים בהמשך התקשרות עם החברה למתן שירותים. לתפיסת משרד התקשורת, התניה זו יוצרת "חסם מעבר בפני המנוי, שמבקש להחליף את המפעיל אשר ממנו הוא צורך שירותיו". תיקונים אלה נוצרו כדי להרחיב את התחרות בשוק הסלולר ולהקל את המעבר בין החברות. בעבר נהגו חברות הסלולר להציע רכישת מכשירים ב־36 תשלומים, וכל עוד הלקוח נשאר מנוי שלהן הוא מקבל החזר על המכשיר. אולם כאשר הלקוח מבקש לעבור חברה, ההחזרים מופסקים והלקוח משלם את מחיר המכשיר המלא. כך נותר הלקוח כבול במידה מסוימת לאותה חברה למשך שלוש שנים.

 

בסלקום מסרו בתגובה לפניית משרד התקשורת כי המבצע היה ליום הבחירות בלבד וכבר הסתיים, ובמשרד הוחלט שלא לנקוט פעולות נוספות בשלב זה.

 

 

תיקונים אלה לחוק התקשורת חלים גם על HOT ו־yes, הפועלות על פי רישיון שידורים, וגם להן אסור להציע טלוויזיה או כל מכשיר אחר בהנחה. אולם בכל הנוגע לשירות הטלוויזיה של סלקום, הנושא מורכב יותר. סלקום מעבירה את השידורים שלה על גבי האינטרנט הפתוח, ולכן כיום אינה זקוקה לרישיון ואינה כפופה לכללי רגולציה כלשהי. על כן, כרגע אפילו במשרד התקשורת לא בטוחים אם חוק התקשורת חל על סלקום, ואם בסמכותם בכלל לעצור מבצע דומה שתשיק החברה בעתיד.

 

שר התקשורת הקודם גלעד ארדן מינה בפברואר 2014 ועדה ציבורית בראשות פרופ' עמית שכטר, כדי לבחון אילו מחויבויות רגולטוריות צריך להחיל על מפעילי שירות טלוויזיה על גבי האינטרנט. הוועדה ממתינה עם הגשת המלצותיה עד למינוי שר תקשורת חדש. במקביל, גם יו"ר מועצת הכבלים והלוויין ד"ר יפעת בן חי־שגב, הרגולטור שאמור לפקח על שידורי סלקום, החלה בבחינת הנושא.

 

העובדה שסלקום אינה כפופה לשום חוק מעוררת כעס רב בקרב המתחרות HOT ו־yes. בחברת הלוויין אף בחנו בעבר עתירה לבג"ץ בנושא זה נגד משרד התקשורת, אך בינתיים החליטו לנסות ולהמשיך בהידברות עם המשרד. סלקום גייסה עד כה כ־20 אלף מנויי טלוויזיה, וההערכה היא שככל שמספר המנויים שלה יגדל, יהיה קשה יותר להשאיר אותה ללא רגולציה בכלל.

 

מסלקום נמסר בתגובה: "אנו מציעים שהמתחרות הוותיקות יחדלו מניסיונות מגוחכים לפגיעה בתחרות. המבצע ליום הבחירות בוצע בהתאם לחוק. אנו ממליצים להם להציע מבצעים אטרקטיביים בדומה לנו, ואולי כך לעצור את נטישת הלקוחות".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x