פרסום ושיווק

נחתם הסכם המכירה של גרפיטי לקרביץ תמורת 48 מיליון שקל

את העסקה צריך עדיין לאשר הממונה על ההגבלים העסקיים. השלמת רכישת חברת הציוד המשרדי של נייר חדרה בידי קרביץ עלולה ליצור מונופול בתחום אספקת הציוד המשרדי למגזר העסקי. מיזוג החברות יוביל לגוף שמחזיק ב־49% מהשוק

נורית קדוש 09:1712.02.15

כחודש וחצי אחרי שחתמו על מזכר הבנות למכירת גרפיטי שבבעלות נייר חדרה לחברת קרביץ, השלימו הצדדים את ההסכם וחתמו על הסכם מחייב, בכפוף לאישור רשות ההגבלים העסקיים. המחיר: 48 מיליון שקל.

 

נראה כי השלמת העסקה עלולה ליצור מונופול בתחום אספקת הציוד המשרדי למגזר העסקי. נתח השוק של חברת קרביץ במגזר העסקי, המכונה גם השוק המוסדי, הוא 28%, ואילו זה של גרפיטי עומד על 21%; מיזוגן יוביל לגוף שמחזיק ב־49% מהשוק המוסדי. כך עולה מנתוני BDI שהגיעו לידי "כלכליסט".

 עוד עולה מהנתונים כי ההכנסה המצרפית של קרביץ ושל גרפיטי מהמגזר העסקי הסתכמה ב־475 מיליון שקל ב־2013. "אישור מכירת גרפיטי לקרביץ ייצור גוף ריכוזי שישלוט בשיווק הציוד המשרדי לשוק המוסדי. שאר השחקנים, שמחזיקים ב־1%–5% ממנו, לא יהיו מסוגלים להתחרות בגוף כזה ופשוט ייעלמו מהזירה", טוען גורם בענף.

 

 

על פי נתוני BDI שנאספו במסגרת סקירה ענפית של שוק הציוד המשרדי לשנת 2013, השוק כולו גלגל בשנת 2013 כ־2.2 מיליארד שקל. הפעילות בענף מתחלקת בין כ־550 חנויות ורשתות קמעונאיות דוגמת קרביץ ואופיס דיפו, המשווקות למגזר הפרטי מוצרים בהיקף שנתי של 1.26 מיליארד שקל, לבין השוק המוסדי, הכולל — מלבד אספקת ציוד למשרדים של חברות שונות — אספקה לבתי חולים, לצה"ל, למשטרת ישראל ועוד. פעילות זאת, שמתבצעת באמצעות מכרזים שמפרסמים אותם ארגונים, הסתכמה ב־2013 ב־970 מיליון שקל, עלייה של 3% ביחס ל־2012. בפעילות הקמעונאית ישנה השפעה עונתית חדה ומחצית מהמכירות מתקיימות בחודשי יולי־אוגוסט כחלק מההיערכות לקראת החזרה לבית הספר, ואילו במגזר העסקי ישנה עלייה של כ־10% בחודשים דצמבר־ינואר, שכן חברות נוהגות לבצע רכישה מרוכזת של ציוד משרדי בסוף השנה או בתחילה, בין היתר כדי לממש תקציבי רכש שנתיים.

 

"יכלו להציע את החברה לשחקן קטן"

 

ההחלטה למכור את גרפיטי קדמה בשבועות ספורים להחלטה למכור את חלקה (50%) של נייר חדרה בחוגלה לשותפתה קימברלי קלארק. זאת בניסיון לאפשר לחברה להתמקד בעסקי הליבה ולפתחם ולעמוד בהתחייבויותיה הפיננסיות. אלא שבענף הציוד המשרדי טוענים כי על נייר חדרה היה לנסות למצוא לגרפיטי קונה אחר. "אפשר היה להציע את החברה לשחקן קטן בענף או לגורם חיצוני, כי החיבור עם קרביץ לא יאפשר לנו להמשיך לפעול בשוק המוסדי, שמהווה יותר מ־40% מכלל הענף", אמר גורם בענף. 

 

גילה.יצטרך לדאוג לשחקנים הקטנים בזירה גילה.יצטרך לדאוג לשחקנים הקטנים בזירה צילום: אוראל כהן

 

על האטרקטיביות שמוצאות החברות בשוק המוסדי ניתן היה ללמוד מעתירה שהגישה קרביץ לפני שנה וחצי לבית המשפט לענייני מנהליים בירושלים, אחרי שהפסידה לגרפיטי במכרז לאספקת ציוד משרדי לכל משרדי הממשלה. קרביץ ביקשה בעתירתה לבטל את המכרז בטענה שהתנהל בחוסר תום לב ובאופן בלתי סביר, מה שגרם לזכייתה של גרפיטי. המכרז נועד לבחור את הספקים שיטפלו בכל צורכי הציוד של משרדי הממשלה ויחידות הסמך השונות. הוא פורסם בינואר 2012, ובמסגרתו נקבעו ארבעה סלים שההתמודדות עליהם נעשתה בנפרד.

 

קרביץ זכתה במכרז על סל הפריטים השני שכלל מוצרים מתכלים למדפסות ולמכשירי פקס, וגרפיטי זכתה במכרז על הסל הראשון שכלל 11 קטגוריות של ציוד משרדי. בקרביץ טענו בעתירתם: "מפתיחת המכרז בלט יתרונה של גרפיטי על האחרים. אפיון הפריטים הנדרשים נתפר למידותיה, ומותגיה הבלעדיים זכו לקדימות בעשרות פריטים, מה שאפשר לה להוזיל את הצעתה". משרד המשפטים טען אז בתגובה כי "החלטות ועדת המכרזים התקבלו משיקולים מקצועיים וענייניים בלבד".

 

לגרפיטי מרכז לוגיסטי אשר שטחו 11 אלף מ"ר במודיעין, שאותו היא שוכרת מגב ים. במסגרת הסכם ההבנות שנחתם בין הצדדים בתחילת ינואר האחרון נקבע כי הרוכשת הפוטנציאלית תשאיר את הפעילות במרכז לוגיסטי זה במהלך השנה הקרובה, ולאחר מכן תעתיק את מיקומו. על פי מזכר ההבנות בין הצדדים, אם תחליט קרביץ להמשיך לשכור את המרכז במודיעין היא תשלם לנייר חדרה סכום נוסף של 3 מיליון שקל. עוד דווח כי אם העסקה תושלם, נייר חדרה תרשום רווח של 10 מיליון שקל.

 

ברשות ההגבלים סירבו להגיב

 

קרביץ, שנוסדה כחברה פרטית בידי נתן קרביץ ב־1925, משווקת יותר מ־20 אלף פריטים בתחום הציוד המשרדי ממרכז לוגיסטי המשתרע על כ־12 אלף מ"ר במודיעין. החברה מעסיקה כ־500 עובדים ובמערכת הפצה הכוללת כ־30 משאיות. בין לקוחות החברה צה"ל, משטרת ישראל, בנקים, חברות הייטק, בתי חולים ומפעלי תעשייה. גרפיטי נוסדה בשנת 1993, פועלת בתחום הציוד המשרדי לבתי עסק ולשוק המוסדי ומשווקת מגוון מוצרים ושירותים למשרד, ובהם נייר, טכנולוגיה, ציוד היקפי וריהוט. עם לקוחות החברה נמנים בנקים, משטרת ישראל, קופות חולים וחברת החשמל.

 

מרשות ההגבלים העסקיים לא נמסרה תגובה לנתונים שלפיהם אם תאשר את המיזוג ייווצר גוף המחזיק בכמחצית מהמכירות בשוק המוסדי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x