$
פרסום ושיווק

החור הגדול בחוק המזון: שטח המדף של ענקיות המזון יגדל

חוק המזון שייכנס היום לתוקף היה אמור להגביל את שטחי המדף של חברות גדולות מאוד כמו תנובה. ברשתות המזון נערכו לשינוי, ואז בדקו וגילו כי בעוד הן הונחו להגביל את שטח הענקיות ל־50% – בפועל אלו תופסות כיום פחות מכך. המשמעות: שטחן עלול לגדול

נורית קדוש 08:4815.01.15

המגבלות על יחסי הספקים והקמעונאים נכנסו הבוקר (ה') לתוקף, אלא שהצרכנים לא צפויים לחוש בשינוי במחירים ובנוכחות המותגים הגדולים בחנויות. ל"כלכליסט" נודע כי צמצום שטח התצוגה של מוצרי הספקים הגדולים מאוד, בהתאם לסעיף בחוק המזון המגביל את שטח המדף למוצריהם ל־50% מכלל שטח המדף בחנות, לא צפוי להתקיים. זאת שכן ברשתות שכבר הספיקו למדוד את שטחי המדפים, נמצא כי השטח המוקצה לספקים אלו עומד רק על כשליש משטח כלל המדפים בחנות.

כחלק מההיערכות לכניסת החוק שכרו חלק מהרשתות שירותי חברות חיצוניות הנותנות שירותי ספירת מלאי ויכולות למדוד באותה הזדמנות את שטחי המדף. להפתעתם, גילו הקמעונאים כי המצב הנוכחי לא רק שאינו מחייב שינוי, אלא שאף מאפשר להגדיל את שטחי המדף לספקים אלו שמחזור מכירותיהם עולה על מיליארד שקל בשנה. החלק של הספקים הגדולים מאוד נמצא נמוך מנתח השוק שלהם על פי נתוני סטורנקסט ונילסן, מכיוון שהממונה על הגבלים החליט כי שטח החנות יכלול גם את השטח בחנויות לירקות ופירות. עדיין לא מדובר בנתונים סופיים, אלא בפיילוטים שנערכו בחנויות.

 

 איור: דניאל גולדפרב

 

חוסר הבהירות בקרב היצרנים והספקים ביחס להשלכות של הגבלת יחסי הספקים קמעונאים כך שלא יוכלו לבקש השתתפות במבצעי הנחות בדיעבד או בונוסים שנתיים על עמידה ביעדי מכירות, הוביל לכך שהצדדים דחו לרגע האחרון את החתימה על הסכמי הסחר. בשבוע האחרון נוהלו דיונים מרתוניים בין הספקים הגדולים לרשתות הגדולות ונחתמו הסכמים קצרי מועד לתקופה של רבעון עד חצי שנה, בשונה מהסכמי העבר שהיו לשנה עד שנתיים. בדרך זו, יוכלו הצדדים לעקוף את האיסור לדרוש מהספק השתתפות בהנחות שנתן הקמעונאי לצרכנים בדיעבד.

 

"שאף אחד לא יתבלבל ויחשוב לרגע שהספקים שילמו לקמעונאים פחות ממה ששילמו לפני החוק. קבעו בחוק שאסור לתת בונוסים ותשלומים שונים על פרסום, שיווק ועוד, אז לא יקראו לכסף הזה בשמות האלו, אבל ימשיכו להעביר אותו", חושף קמעונאי בכיר. לדברי קמעונאי אחר, הצדדים ערכו סיכום של כלל הקניות של הקמעונאי בשנה החולפת וכלל ההנחות שקיבל מהספק וניהלו משא ומתן על בסיס שיעור ההנחה מהשנה שעברה.

 

הממונה על ההגבלים דיויד גילה (מימין) ושרון קדמי שעמד בראש הוועדה הממונה על ההגבלים דיויד גילה (מימין) ושרון קדמי שעמד בראש הוועדה צילום: רמי זרנגר נמרוד גליקמן

 

בעוד הציפיות כי חוק המזון יוביל להורדת מחירים התבדו עם כניסת מגבלות פרק ב' בחוק לתוקף היום, ההערכות הן כי פרק שקיפות המחירים שצפוי להיכנס לתוקף ביוני יוביל להעלאת מחירים. פרק שקיפות המחירים בחוק המזון יחייב את הרשתות לפרסם באינטרנט את מחירי המוצרים בכל הסניפים. לדברי בכיר בענף, למרות שעל פניו ניתן לחשוב שהרשתות ירצו לפרסם מחירים נמוכים, האינטרס שלהן הוא להתחיל את חשיפת המחירים מרמת תמחור גבוהה יחסית, כדי שיוכלו במידת הצורך להוריד מחירים במסגרת מבצעים ועם סיומם לשוב למחיר הגבוה.

בענף המזון טוענים בתוקף כי מיקוד החוק בהטלת מגבלות על קמעונאים ולא על הספקים הגדולים, הוא שאחראי לכך שמחירי המזון בישראל לא יירדו.

 

ואכן, שניים מתוך שלושת הפרקים בחוק נוגעים רק לקמעונאים באמצעות הגבלת יכולתם לפתוח חנויות נוספות וחיובם בפרסום מחיריהם ברשת, והפרק שנכנס היום לתוקף כולל מגבלות נוספות על הקמעונאים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x