פרסום ושיווק

בשורה לצרכנים: ויקטורי החלה לייבא מוצרי מזון וטואלטיקה - ומוזילה מחירים

מנכ"ל הרשת אייל רביד מייבא מוצרים כמו מי פה, משחות שיניים ודאודורנטים לצד חטיפי שוקולד ופסטה. עם זאת, בשל מכשולים בירוקרטיים, היקף המוצרים עד כה לא עלה על 5% ממכירותיו

נורית קדוש 18:5526.10.14

בנסיון להניע תהליך של הוזלת סל הקניות לציבור לקוחותיו, החל מנכ"ל ויקטורי אייל רביד לייבא מוצרי מזון וטואלטיקה לישראל. בדיווח למשקיעים, ציין רביד כי הרשת החלה לייבא מי פה, משחות שיניים ודאודורנטים לצד חטיפי שוקולד, פסטה ומוצרים נוספים.

בשלב זה מציע רביד לקוחותיו פסטה ברילה ב-5.9 שקלים במקום 9.9 שקלים, ממרח סקיפי ב-15 שקל במקום 24 שקל , קוואקר ב-11 שקל במקום 17 שקל, טובלרון במחיר 6.6 שקלים במקום 12 שקל ורוטב סויה של קיקומן ב-15 שקל במקום ב-25 שקל. בתחום הטואלטיקה, מציע רביד מי פה של מותג ליסטרין בנפח ליטר ב-40 שקל כשבארץ מוכרים חצי ליטר ב-50 שקל.

 

לדברי רביד, מכירת המוצרים המיובאים מטיבה הן עם הרשת והן עם לקוחותיה. "אני מרוויח טוב יותר על המוצרים, למרות שאני מוכר אותם במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים ממחיר היצרן או המשווק בארץ. חלק מהשיפור ברווח נובע מכך שבגלל המחירים הנמוכים, היקפי המכירות עולים בצורה משמעותית".

 

אייל רביד. בשורה לצרכנים אייל רביד. בשורה לצרכנים צילום: אוראל כהן

 

מדובר בבשורה של ממש לצרכנים, הממתינים זה שלוש שנים שהמדינה תוביל מהלכים להורדת מחירים, מבלי שירשם כל שינוי במצב. אלא שרצונו של רביד להיטיב עם לקוחותיו, נתקל בלא מעט חומות, הגורמות לכך שהיקף המוצרים שייבא ברבעון החולף לא עלה על 5% ממכירות הרשת בתקופה.

 

"רפורמת הקורנפלקס" שהבטיחה שחרור חסמים רבים שהקשו על ייבוא מוצרים לישראל, עוררה תקווה גם ברביד לשינוי רמות המחירים בארץ, אולם גם הוא כבר התפכח. "ברפורמה הזאת שחררו את יד ימין וקשרו את שמאל". אומר רביד ומסביר "אני עובר ויה דלרוזה. כשמדובר במוצרי מזון, צריך להפוך את העולם כדי למצוא מוצרים בכשרות שמקובלת בישראל. בעולם מכבדים את 12 סוגי הכשרויות הישראליות, אבל אצלנו לא מכבדים את עשרות סוגי הכשרויות שיש בעולם. השגתי עוגיות אוראו ב- 3.5 שקלים בכשרות שמכובדת בישראל, אבל כיוון שיש במוצר חלב נוכרי, אני ממתין לאישור הרבנות". המחשבה שייבוא מוצרי טואלטיקה, בהם אין ענין של כשרות, לא יעורר בעיה, נתקלה אף היא במציאות שונה: "כל מוצרי הטואלטיקה צריכים לעבור אישור של אגף הרוקחות במשרד הבריאות. אני מייבא מוצרים והם נתקעים בנמל בהמתנה לאישור אגף הרוקחות שלוקח 4-6 חודשים".

 

כך, ישנם מוצרים שרביד כבר ייבא וממתינים לאישור אגף הרוקחות: "מי הפה של ליסטרין המתינו חצי שנה בנמל לאישור אגף הרוקחות. עכשיו ממתינים במכולות משחות שיניים של קולגייט ב-6 שקלים במקום 10 שקל ולאישור הרבנות ממתינים חטיפי דגנים של נייצ'ר ווואלי ב-10 שקל במקום ב-20 שקל.

 

רביד טוען כי על שר הכלכלה האחראי גם על נושא הדתות להסיר את מכסי המגן ולהוביל מהלך לכיבוד הכשרויות מחו"ל בארץ. "אני מצפה משר הכלכלה וממשרת הבריאות לעזור לציבור. שרת הבריאות צריכה לפתוח את אגף הרוקחות ולשחרר את השסתום שנוצר שם ואז יהיה אפשר לחתוך מחירים בחצי בתוך שבועיים. למדינה לא יוצא כלום ממכסי המגן, כי הם כל כך גבוהים שאף אחד לא מייבא ולכן אין למדינה הכנסות מהמכסים".

 

על פי נתוני הלמ"ס, היקף היבוא של מוצרי מזון יבשים ("לא רגישים"), כגון פסטה, דגנים ועוגיות, מהווה חצי מכלל יבוא מוצרי מזון לישראל, והיבוא הכולל נאמד בכ-4.3 מיליארד דולר. הרגולציה על היבוא נוקשה מאוד וכל יבואן זקוק לקבלת אישור ספציפי ממשרד הבריאות לכל מוצר שהוא מייבא, אם הוא רגיש מבחינה בריאותית ואם לא. בשל התהליך המורכב, נוצרים עומסים של בקשות יבוא למוצרים שמחכים לאישור משרד הבריאות. כך נוצר יתרון ליבואנים הבלעדיים הגדולים, שהקשר שלהם עם היצרן והגב הכלכלי נותן להם מרווח נשימה עד לקבלת האישורים הרגולטורים הנדרשים.

 

רפורמת הקורנפלקס שאושרה בחודש מאי האחרון ביקשה להעביר האחריות על טיב המוצר ועמידתו בסטנדרטים הבריאותיים שיקבע משרד הבריאות אל היבואנים באמצעות הצהרה, בדומה לנעשה באירופה. מדובר ביצירת "מסלול ירוק" ליבוא, שבו כל אחד יכול לייבא כל מוצר יבש מכל מקום שירצה, מבלי לקבל אישור ספציפי ממשרד הבריאות. זאת בכפוף לחתימה על הצהרת יבואן שלפיה המוצר - אם נרכש ישירות מהמפעל ואם נרכש ממשווק משנה - עומד בכל דרישות התקן בישראל. אי-עמידה בתנאי ההצהרה תיחשב לעבירה פלילית, ועלות הפיקוח על כך תושת על היבואן. תנוהל רשימה שחורה של יבואנים שהכניסו לישראל מוצרי מזון יבש פגומים או כאלה שחרגו מהתקנים.

 

לכאורה, המהלך עשוי להוביל לביטול היבוא בבלעדיות של מותגים מחו"ל, ולהגדלת היצע המוצרים. אלא שאין כל מנגנון שנועד לפקח על כך שיבואני המוצרים היבשים יגלגלו את ההנחות שישיגו בחו"ל אל הצרכנים. בנוסף, השוק הישראלי כבר הוכיח לא פעם שבמותגי יוקרה היבואנים שאינם בלעדיים נוטים ליישר קו עם מחירים גבוהים, ולא להיגרר בהכרח למלחמת מחירים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x