$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

רמי שביט מחפש דרך להוציא מהבוץ את קוסט 365

בעלי המשביר מנסה להיפטר מהרשת שהסבה לקבוצה הפסד תפעולי של 23 מיליון שקל בשנתיים. ל"כלכליסט" נודע כי שביט בחן אפשרות למיזוג קוסט 365 עם מחסני להב שבבעלות חברת דן. דן: "בפגישות שהתקיימו לא התנהל מו"מ"

נורית קדוש 09:1106.10.14

שנתיים לאחר שהשיק את הרשת שהסבה עד כה לקבוצה הפסד תפעולי בגובה 23 מיליון שקלים, פועל בעל השליטה בקבוצת המשביר רמי שביט למזג את רשת הקמעונאות קוסט 365 עם רשת אחרת. ל"כלכליסט" נודע כי שביט, שנפגש בתקופה האחרונה עם גורמים שונים בענף הקמעונאות ועניין אותם להיכנס לשיתוף פעולה עסקי בנוגע לקוסט 365, בחן אפשרות למזג את קוסט 365 עם מחסני להב, שבבעלות חברת דן.

 

 

הצדדים נפגשו לפחות פעמיים בחודשים האחרונים. בעוד במשביר סירבו אתמול להגיב בנושא, בחברת דן טוענים כי הפגישות שהתקיימו לא הבשילו עד כה למו"מ רציני. "לא התנהל ולא יתנהל מו"מ למיזוג בין מחסני להב לבין קוסט 365 ובפגישות שהתקיימו לא התנהל מו"מ", נמסר אתמול מחברת דן.

 

מיזוג בין קוסט 365 למחסני להב אם ייצא לפועל, צפוי לחזק את כוח הקנייה של שתי הרשתות שמפעילות 18 סניפים במשותף. בשל עיכובים בפתיחת הסניפים, מפעילה קוסט 365 בשלב זה רק ארבעה סניפים, אך לרשת חוזים חתומים ל־16 סניפים נוספים, כך שהרשת אמורה למנות בעתיד 20 חנויות. אחת הבעיות המרכזיות שמהן סובלות רשתות מזון קטנות בכלל, וקוסט 365 בפרט, נוגעת להשגת תנאי סחר טובים מהספקים, אשר יאפשרו לה להתחרות במחירים של הרשתות הגדולות כמו שופרסל ורמי לוי.

 

הפחיתו את מספר החנויות בשליש

 

כבר בדו"חותיה למחצית הראשונה חשפה המשביר כי היא בוחנת מיזוג של קוסט 365 עם רשתות אחרות. המשביר דיווחה כי נבחנות אפשרויות לשיתופי פעולה אם באמצעות איחוד כוח קנייה ואם באמצעות הכנסת שותפים אסטרטגיים ומיזוגים. עוד חשפה המשביר כי תפחית את מספר הסניפים שהצהירה שתפתח, מ־30 חנויות עד סוף 2016 ל־20 חנויות עד סוף 2017. זאת, אחרי שפתחה שני סניפים של רשת המזון קוסט 365 בדצמבר 2012 בעפולה ובכפר סבא, ועצרה את התפתחות הרשת עד נובמבר 2013 שבו פתחה חנות שלישית בפתח תקווה.

 

רמי שביט, בעלי המשביר לצרכן רמי שביט, בעלי המשביר לצרכן צילום: אלכס קולומויסקי

 

פתיחת סניפי קוסט 365 בקצב אטי הובילה להעמסת עלויות המטה על שלושת הסניפים הפעילים וגרמה בסיכום שנת 2013 להפסד תפעולי בגובה 12.9 מיליון שקל. מכירות רשת המזון מקבוצת המשביר הסתכמו בשנה הראשונה לפעילותה ב־72 מיליון שקל, והרווח הגולמי הסתכם ב־15.1 מיליון שקל אשר היוו רווחיות גולמית בשיעור 21%. מדובר בשיעור המאפיין רשתות דיסקאונט ויש בו לתאר את התמחור הנמוך שבו נקטה הרשת במסגרת ההתמודדות עם התחרות בענף המזון.

 

כאמור, ללא תמיכה מספקת מצד הספקים, נשאה הרשת במימון מבצעי ההוזלות לצרכנים. במחצית הראשונה של 2014, שבמהלכה נפתח סניף רביעי בכרמיאל, הסתכמו מכירות הרשת ב־53 מיליון שקל, אולם הרשת רשמה הפסד תפעולי עמד על 10 מיליון שקל.

 

זאת ועוד, הפריסה החלקית מנעה מקוסט 365 להפעיל את מודל מועדון החברות שתכננה עבור הרשת ולפיו ייגבה מחברי המועדון של רשת המזון תשלום שנתי של 365 שקל בתמורה להנחה משמעותית. בשלב זה מעניקה הרשת 5% הנחה לחברי מועדון המשלמים 100 שקל לשנה ומקבלים מחצית מהסכום בחזרה.

 

דן בראשות היו"ר מיכה נגר והמנכ"ל שמואל רפאלי, היא חברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בארץ. הכנסותיה השנתיות מוערכות ב־2 מיליארד שקל. לפני כשנתיים נכנסה דן לתחום רשתות השיווק עם רכישת רשת מחסני להב שמנתה עשרה סניפים, תמורת כ־100 מיליון שקל. מאז פתחה הרשת ארבעה סניפים נוספים והיא פועלת באמצעותם בכל רחבי הארץ.

 

עיכוב בתשלום לספק שירותי כוח אדם

 

ההחלטה של שביט להיכנס לתחום קמעונאות המזון, התקבלה עוד בטרם הטלטלה העזה שעבר הענף בעקבות המחאה החברתית ושחיקת הרווחיות שספג. שביט יצר קונספט המבוסס על כך שבעלי הנכסים שבהם מוקמים סניפי הרשת נושאים בעלות הקמת הסניפים עד רמת המעטפת המוערכת בכ־700 מיליון שקל לכ־30 סניפים. להערכת קוסט 365 הספקים נושאים בכמחצית מסכום זה.

 

הקושי של קוסט 365 לייצר תזרים מזומנים חיובי, התעצם בחודשים האחרונים בעקבות מבצע צוק איתן. ל"כלכליסט" נודע כי מחר צפוי דירקטוריון המשביר לאשר הזרמת מיליוני שקלים שיאפשרו לרשת המזון לעמוד בהתחייבויותיה לספקים. לטענת ספק האחראי למתן שירותי כוח אדם לרשת ששוחח אתמול עם "כלכליסט", למרות שתנאי האשראי עם הרשת עומד על שוטף פלוס 23 יום, עד עתה לא קיבל את התשלום עבור חודש יוני. לטענת הרשת, מדובר במחלוקת עם הספק הספציפי, בעקבות מממצאים שלפיהם מספר עובדים זייפו את רישום שעות העבודה שלהם.

 

במקביל לנסיונות למציאת שותף, ל"כלכליסט" נודע כי קוסט 365 החלה אתמול לפעול בזירה המקוונת. הרשת השיקה אתר מכירות תחת mySupermarket. בשלב זה מאפשרת הרשת לבצע הזמנות בפתח תקווה ובכרמיאל, ובהמשך צפויה להתרחב הפריסה לאזורים נוספים. ההחלטה להכנס לפעילות באינטרנט מבוססת על הצמיחה שרשם התחום בשנה החולפת ובעיקר בתקופת מבצע צוק איתן.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x