$
פרסום ושיווק

נחשף בכלכליסט

לקראת חוק המזון: הממונה על ההגבלים מקל על הספקים הגדולים

4 חודשים לפני כניסת החוק לתוקף, דיויד גילה פרסם טיוטה בה הוא מאשר לספקים להמשיך ולסדר מוצריהם במדפי רשתות ולקבוע מחירי הנחות לצרכן בתנאים מסויימים

נורית קדוש 13:1416.09.14

ארבעה חודשים לפני כניסת חוק המזון לתוקף, משתמש פרופ׳ דויד גילה, הממונה על ההגבלים בסמכותו לתת הקלות לספקים הגדולים. יומיים אחרי שנחשף ב"כלכליסט" כי בכוונת הממונה לאשר לספקים בתנאים מסויימים להמשיך ולסדר מוצריהם במדפי רשתות, הממונה מפרסם פטור זה. כיוון ששופרסל ומגה כבר העבירו נושא הסדרנות מהספקים לידיהם, הקלה זאת תשרת הרשתות הפרטיות בלבד.

 

זאת ועוד, הממונה עושה שימוש בסמכותו לטובת פטורים מהותיים נוספים ובהם אישור לספק להתערב במבצעי הנחות לצרכנים.

 

לקוח ברשת שיווק. הנהנות העיקריות מההקלות הן הרשתות הפרטיות לקוח ברשת שיווק. הנהנות העיקריות מההקלות הן הרשתות הפרטיות צילום: שאטרסטוק

 

הבוקר (ג') פרסם הממונה לעיון הציבור טיוטות של כללי פטור לפעולות ולהסדרים שעניינם מעורבות ספקים גדולים במחיר לצרכן ובסידור מוצרים בחנויות של קמעונאים גדולים.

 

טיוטות הכללים שפרסם הממונה מתייחסים לשני איסורים כלליים הקבועים בחוק המזון: איסור על מעורבות של ספק גדול בסידור מצרכיו בחנויות של קמעונאים גדולים ואיסור על מעורבות של ספק גדול בתמחור מצרכיו לצרכן. חוק המזון מסמיך את הממונה לקבוע כללים המתירים מעורבות של ספק גדול במחיר מצרכיו ובסידור המצרכים בחנות כאשר אין בכך ליצור חשש לפגיעה בתחרות. טיוטות הכללים שפרסם היום הממונה נועדו להגדיר את הפעולות שאינן עלולות לפגוע בתחרות ולכן אין הצדקה לאסור עליהן באופן גורף.

 

סידור מוצרים במדפים

האיסור בחוק המזון על מעורבות ספקים גדולים בסידור של מצרכים בחנות של קמעונאי גדול נועד להתמודד עם החשש שספקים גדולים ישתמשו בסידור המצרכים על מנת לדחוק מהמדף מצרכים של ספקים קטנים ולפגוע בתחרות.

 

טיוטת הכללים מציעה לקבוע, כי אצל קמעונאים גדולים, שבחנויותיהם נשמר המקום לספקים קטנים, כך שלפחות 50% ממחזור המכירות בחנויות הרשת נובע ממכירות של מצרכים של ספקים קטנים, יוכל ספק גדול להמשיך לעסוק בסידור מצרכיו ולבצע פעולות נלוות כמו סימון מחיר שקבע הקמעונאי הגדול, ניהול מלאי, סימון מבצעים והצבת שילוט, ובלבד שהדבר ייעשה בהתאם להוראות סידור מדפים שייקבעו על ידי הקמעונאי.

 

מעורבות הספק הגדול במחיר לצרכן של מוצריו

 

חוק המזון אוסר על כל מעורבות של ספק גדול במחיר לצרכן של מוצריו, ובכלל זה על מבצעים והנחות במחיר ביוזמת הספק הגדול. זאת, מתוך החשש שמעורבות כזאת של הספק הגדול תסייע לקביעת מחיר המצרכים לצרכן שהוא גבוה מהמחיר התחרותי.

 

טיוטת הכללים נועדה לאפשר לספק הגדול להתערב במחיר לצרכן, כל עוד המדובר בהוזלה של המחיר לצרכן לעומת מחיר קודם במסגרת של מבצע מוגבל בזמן, וכן לאפשר לספק להיות מעורב במכירה של אריזת חסכון במחיר נמוך יותר ליחידת מידה, לעומת אריזה קטנה יותר ובמכירות מסוג "20% תוספת חינם" ו"קנה מוצר, קבל מוצר אחר במתנה". יחד עם זאת, הפטור אינו מאפשר הסדרים ופעולות שעניינם במחיר מינימום לצרכן או במחיר נקוב שייגבה קמעונאי מצרכן עבור מצרך של הספק, ומוגבלים למעורבות במחיר המרבי לצרכן.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x