$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מליסרון נלחמת בדוכני המשקפיים בקניונים

קבוצת הקניונים חוששת מהתחרות בין דוכני המשקפיים לחנויות האופטיקה הוותיקות, והחליטה לא לאפשר פתיחה של דוכנים חדשים. עיקר הפגיעה במליסרון נובע מירידה בשכר הדירה של החנויות, שגבוה יותר מזה של הדוכנים. בכיר במליסרון: "מי שירצה למכור משקפיים יצטרך לפתוח חנות"

אורנה יפת 08:3210.04.14

קבוצת מליסרון עוצרת את ההתרחבות המסיבית של דוכני המשקפיים בקניונים שבבעלותה. ל"כלכליסט" נודע כי בקניוני מליסרון, שבהם פועלות חנויות אופטיקה, לא תתאפשר פתיחה של דוכני משקפיים.

 

הסיבה שבמליסרון החליטו לעצור את הטרנד של דוכנים לממכר משקפיים, היא הפגיעה שאלה גורמים בחנויות וברשתות המשקפיים הוותיקות הפועלות בקניונים. על פי החוזים הנהוגים בענף האופטיקה, השוכר משלם לקניון דמי שכירות קבועים או אחוז מסוים מהמחזור. פריחתם של דוכני המשקפיים בקניונים בשנתיים האחרונות פוגעת במחזור המכירות של רשתות המשקפיים הוותיקות, ובחנויות שבהן משולם אחוז מהמחזור סופג הקניון ירידה בשכר הדירה.

 

ליאורה עופר. מקבלים אחוז מסוים מההכנסות של החנויות, שנפגעות מהדוכנים ליאורה עופר. מקבלים אחוז מסוים מההכנסות של החנויות, שנפגעות מהדוכנים צילום: עמית שעל

 

"אין היגיון בתחרות בין הדוכנים לחנויות"

 

בכיר במליסרון אישר את המידע ומסר ל"כלכליסט": "אין הרבה היגיון מבחינתנו בתחרות בין חנויות משקפיים לדוכני משקפיים. בקניונים שבהם פועלים כיום דוכנים הם ימשיכו לפעול, ולא נפר חוזה מול מי שיש לו איתנו הסכם חתום. עם זאת, מי שירצה למכור משקפיים בקניון מהיום יצטרך לפתוח חנות ולא דוכן".

 

לדברי הבכיר, פתיחת דוכני משקפיים תיבחן בכל קניון בנפרד, לפי תמהיל החנויות הקיים בו. "אם יש חנות של אירוקה בקניון מסוים, לא נפתח באותו קניון גם דוכן של מותג מתחרה. אבל זה תלוי בקניון ובתמהיל שלו. בקניון סירקין בפתח תקווה אין מניעה לפתוח דוכן משקפיים כי אין שם חנויות משקפיים, אבל בקניון רמת אביב למשל, לא יהיה דוכנים".

 

הרקע להחלטה הוא כניסת דוכני המשקפיים לתחום המשקפיים האופטיים. מי שמובילה את המגמה היא קרולינה למקה, שהחלה לפעול בתחום שכפול המשקפיים. בתחום זה פועלות גם הרשתות אופטיקנה, אופטיקה הלפרין וסופר־פארם עם סניפי סופר־פארם אופטיק. לאחרונה החלה גם אירוקה למכור משקפיים אופטיים.

 

התחרות בענף המשקפיים הביאה למצב שבו לקוחות רבים נוהגים לבצע בדיקות ראייה באחת מרשתות המשקפיים המתמחות בכך, ואז לרכוש מסגרות משקפיים זולות באחד הדוכנים.

 

הבעיה נעוצה בכך שהחנויות לא מרוויחות מבדיקות הראייה אלא בעיקר ממכירת מסגרות משקפיים, פעילות הנחשבת לבעלת רווחיות גולמית גבוהה. ל"כלכליסט" נודע כי כדי למנוע את זליגת הלקוחות, מנסה אחת מרשתות המשקפיים לבצע מהלך חסימה לרשת קרולינה למקה, השחקנית בעלת מספר הדוכנים הרב ביותר בקניונים, ודורשת סכום גבוה יחסית עבור בדיקות עיניים ללקוחות שאינם קונים מסגרת ברשת. בקרולינה למקה מנסים להגיע להסכמים עם אופטיקאים פרטיים, שלפיהם יגבו מלקוחות הדורשים בדיקת ראייה סכום נמוך של 100 שקל לבדיקה.

 

דוכן של משקפי צ'ילי בינס דוכן של משקפי צ'ילי בינס

 

קרולינה למקה היא זו שהכי צפויה להיפגע

 

רשת קרולינה למקה היא זו שהכי צפויה להיפגע מהמדיניות החדשה של מליסרון. היא נחשבת לרשת משקפיים בצמיחה שמפעילה בעיקר דוכנים, לצד מספר מועט של חנויות.

 

הרשת התמחתה בתחילת דרכה במכירות של משקפי שמש, אך לאחרונה הרחיבה פעילות גם לתחום משקפי הראייה. איגוד האופטומטריסטים יצא לאחרונה במכתב חריף לחבריו נגד פעילותן של קרולינה למקה וסופר־פארם בתחום שכפול המשקפיים, ומתכנן להגיש עתירה לבג"ץ בנושא.

 

מי שעוד עשויה להיתקל בקשיים היא רשת אופטיקה הלפרין, שלאחרונה מפתחת קונספט של דוכני אקספרס בקניונים. בדוכנים נמכרות כל מסגרות המשקפיים ב־149 שקל בלבד, ומשקפי הראייה מוכנים בתוך 60 דקות. סניף ראשון של הרשת נפתח דווקא בגרנד קניון באר שבע מקבוצת מליסרון באוגוסט בשנה שעברה, ובקרוב צפויה הרשת לפתוח סניפים נוספים.

 

גם צ'ילי בינס, רשת משקפי השמש החדשה מברזיל, תיפגע מהמהלך. הרשת השיקה לפני חודשיים את הסניף הראשון שלה בקניון עזריאלי בתל אביב, וצפויה לפתוח בקרוב סניף בקניון רחובות של מליסרון, שעליו נחתם חוזה ישן בין הצדדים. גורם בענף המשקפיים מתח אתמול ביקורת על מליסרון. לדבריו, "מדובר במהלך תמוה. זו טעות למנוע פתיחת דוכני משקפיים שמשחקים במגרש של אופנה. אם לא אוכל לפתוח דוכנים של משקפיים בקניוני מליסרון אפתח חנויות, אבל יש גם קניונים נוספים מלבד אלה שהחברה מפעילה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x