$
פרסום ושיווק

הכנסת אישרה החוק להגברת התחרות בענף המזון; הערכות בענף: המוצרים לא יוזלו

החוק מחייב בין היתר את רשתות המזון לפרסם את המחירים העדכניים בכל סניף ברשת האינטרנט ולקדם את התחרות באמצעות ספקים קטנים

נורית קדוש 22:2519.03.14

אחרי המתנה של שנתיים וחצי למימוש הבטחת הממשלה הקודמת להורדת מחירי המזון, אושר הערב (ד') חוק המזון בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הצעת החוק מתבססת על המלצות ועדת קדמי והוגשה בשיתוף משרד הכלכלה והממונה על ההגבלים העסקיים. 

הצעת החוק כוללת שלושה פרקים עיקריים:

 

1. החוק מחייב את רשתות המזון לפרסם את המחירים העדכניים בכל סניף ברשת האינטרנט. צעד זה יאפשר פיתוח אתרים להשוואת מחירים של סל הצריכה האישי של הצרכן בין חנויות המזון שבסביבת מגוריו.

 

2. החוק אוסר על רשתות מזון השולטות באזור מסוים לפתוח סניפים נוספים באותו אזור ללא אישור הממונה על ההגבלים העסקיים. בנוסף, בית הדין להגבלים עסקיים רשאי לחייב רשתות אלה למכור סניפים באזורים הסובלים מריכוזיות והיעדר תחרות.

 

סימון מחירים בסופרמרקט (ארכיון) סימון מחירים בסופרמרקט (ארכיון) צילום: מיכאל קרמר

 

3. קידום התחרות באמצעות ספקים קטנים והסדרת תחרות הוגנת בתחום קמעונאות המזון. בנוסף, הצעת החוק אוסרת על קיום

הסדרים אנטי תחרותיים אלה במטרה להגביר את התחרות ולקדם ספקים קטנים.

 

כמו כן, הכנסת החליטה להגביל בהוראת שעה את שטח המדף של הקמעונאים הגדולים מאוד שמחזור המכירות שלהם גבוה ממיליארד שקל. המטרה היא לאפשר לספקים קטנים ובינוניים לתפוס שטחי מכירה ברשתות המזון הגדולות ולהגביר תחרות.

 

ביקורת חריפה בענף

 

בענף המזון קיימת ביקורת חריפה על ההחלטות שהתקבלו בוועדת הכלכלה במסגרת הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית. ההערכות בענף הן כי החוק לא יוביל להוזלת מוצרים אלא יגרום לעלויות נוספות לקמעונאים, שיבואו לידי ביטוי בעליית מחירים לצרכן.

 

שר האוצר יאיר לפיד אמר: "החוק יביא להוזלה משמעותית של סלי המזון במשקי הבית בכ-340 שקל בחודש. זוהי לא רק בשורה צרכנית, אלא החלטה שמצמצמת את הריכוזיות בשוק המזון והופכת את התחרות בתחום מתחרות על גבו של הצרכן, לתחרות על אטרקטיביות לצרכן".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x