$
פרסום ושיווק

קפה ו־SMS: העלייה בהכנסות רשתות הקפה מתחילה בסלולר

סטארבקס שולחת מסרונים, וקופי בין מגיבה לעוקבים באינסטגרם. כל מה שאפשר ללמוד מרשתות הקפה בארה"ב על שיווק בסמארטפון

תומר חן 08:2005.02.14
בקיץ האחרון קידמו מנהלי סטארבקס קפה קר שהם מציעים בבקבוק דרך פרסומת לסמארטפון שבה הגולש צריך לשבור קרח. לאחר שבירת הקרח, נחשפים לעיני הגולש שלושת המשקאות של הליין וקופון הנחה. הקמפיין המוצלח הזה היה חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית סלולר רחבה שאימצה רשת הקפה, וכוללת את כל המרכיבים שהופכים קמפיין כזה לאיכותי: טקסט קולע, תמונה מושכת והפעלה.

 

כושר ההמצאה של סטארבקס בסלולר ממריא הרבה מעבר לכך. לא מזמן כשטסתי לברצלונה, שלחו לי מסטארבקס קופונים ב־SMS, מה שדחף אותי להיכנס במהלך השהות בעיר בעיקר לסניפי המותג. בנוסף, דואגים בסטארבאקס לשמר את הקשר הסלולרי עם הלקוחות, לאפשר לשלם דרך הסלולר בקלות יתרה וגם לצבור קרדיט.

 

סניף סטארבקס ניו יורק סניף סטארבקס ניו יורק צילום: רויטרס

 

כל אלו מאפשרים לסטארבאקס לקטוף את הפירות: נכון לאפריל האחרון, 10% ממחזור המותג בארה"ב הגיע מהסלולר ולקוחותיו ייצרו 16 מיליון פעולות תשלום בחודש מהסלולר. שימו לב: לא "לייקים" – ממש הכנסות.

 

גם האתר הרגיל של סטארבקס מצטיין בהיעדר "קשקושים" וכולל הבלטה של מבצעים. מי שמגיע לשם כדי לאתר סניף של הרשת, יכול לעשות זאת בקלות יתרה. לפי נתוני גוגל, 60% מהחיפושים נעשים היום דרך הסמארטפון. הסקר של גוגל מ־2013 מצא גם ש־44% מהגולשים במובייל לא יחזרו לאתר שאינו מותאם לסלולר. קל להבין אותם. אם אתר אינטרנט ממוצע מציג 500 מילה בדף, ברור שלא הגיוני להציג כמות זהה של מילים בצג המובייל הקטן.

 

קופי בין העולמית - עוקבים אחרי העוקבים שלהם באינסטגרם

 

גם קופי בין העולמית עושה חיל במובייל. החברה דיווחה על עלייה של 83% בחשיפה בקרב הקהל האמריקאי בסלולר. הרשת למדה לנצל גם את האינטסגרם. הם עוקבים אחר העוקבים שלהם, ומצליחים לרתום את הקשר הזה לתועלת המותג.

 

סניף קוסטה לונדון סניף קוסטה לונדון צילום: בלומברג

 

כך למשל, לאחר שלקוח העלה לחשבון שלו תמונה של קפה מקופי בין וכתב "איזה כיף לפתוח את האביב", הוא גילה לאחר כמה דקות תגובה של קופי בין: "נהיה איתך שם לאורך כל הדרך!". מיד עשרות מחבריו של אותו גולש הגיבו בהתלהבות. הרעיון הוא ליצור האנשה של המותג וליזום אינטרקציה עם לקוחות בזמן אמת בזכות הסלולר. תארו לעצמכם שארומה היתה כותבת על קיר הפייסבוק שלכם, "אוהבים אותך, מאמי" כאילו היא חבר אמיתי ולא מותג מסחרי.

 

קופי בין לקחה את הפעילות הסלולרית צעד אחד קדימה והציבה תחנות טעינה לסלולר ליד השולחנות בבתי הקפה שלה, מאחר שיש אחוז גבוה מאוד של אנשים שצורכים סלולר וטאבלטים בבתי קפה. כך שלא רק שהיא גורמת לאנשים להישאר יותר על שולחן הקפה היא גם גורמת לאנשים להיכנס במיוחד לבית הקפה כדי להטעין את הסלולר שלהם. כמובן, ניתן להניח שמי שכבר יושב על שולחן, גם יזמין קפה ויגדיל את ההכנסות מכך.

 

רשת הקפה קוסטה - אפליקציה שמאפשרת למצוא בקלות את בית הקפה הקרוב

 

רשת קוסטה שנחשבת השלישית בגודלה בארה"ב יכולה גם להתגאות באתר הסלולרי שלה. קוסטה הבינה שאם מישהו מחפש בית קפה במובייל כנראה שהוא נמצא תוך כדי תנועה אליו. הרשת מאפשרת בצורה הקלה ביותר למצוא את בית הקפה הקרוב אליכם – בלי קשקושים מיותרים.

 

לאור חשיבות השיווק במובייל, ניתן היה להניח שגם רשתות הקפה בישראל ישקיעו בסלולר, אך המציאות שונה. האתר של ארומה למשל, מסובך להפעלה (ברשת טוענים כי בקרוב ישיקו אתר מיוחד למובייל ואתר ייעודי שבו ניתן יהיה לקבל ערכים תזונתיים של מוצרים). גם האתר של קפה נטו בעייתי: מופיעות בו יותר מ־10 רובריקות והמון מלל, בזמן שבאתר סלולרי צריך להופיע מעט מידע. האתר של קופיקס עדיף ויזואלית על אחרים, אך כדי למצוא מידע צריך לגלול הרבה למטה.

 

לסיכום, אם אתם מנהלי שיווק עשו לעצמכם טובה, ובעיקר לצרכנים: השקיעו משאבים במדיה החשובה והזולה ביותר שקיימת בעולם הסמארטפון.

 

הכותב הוא מנכ"ל המכללה לשיווק סלולרי

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x