$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

טבע יוצאת מהאופטיקה ומפסיקה לשווק עדשות

חברת התרופות תסגור בפברואר את יחידת האופטיקה שלה, המעסיקה 7 עובדים, כחלק מתהליך ההתייעלות שהיא עוברת. טבע: החלטנו להתמקד בפעילות הליבה

אורנה יפת 06:5623.01.14

חברת טבע ישראל מפסיקה את פעילותה בתחום האופטיקה. ל"כלכליסט" נודע כי בסוף ינואר תופסק הפעילות, שלא היתה רווחית עבור החברה בישראל. מדובר בהחלטה שהתקבלה לפני שמונה חודשים על ידי המנכ"ל לשעבר ג'רמי לוין, שהחל בתוכנית התייעלות לפני שנאלץ לעזוב את החברה.

ההחלטה על הפסקת הפעילות התקבלה על בסיס כוונתה של טבע העולמית להתמקד בנושאי הליבה של החברה, ולקצץ בפעילויות שאינן בתחום ההתמחות של טבע ולא מניבות רווח מספיק לחברה. במסגרת המהלך הופסקה עבודתם של שבעה עובדי המחלקה, וחלקם קיבלו מכתבי פיטורים בימים האחרונים.

 

חן קידן עם צביקה הדר בעת השקת טבע אופטיקה ב-2011 חן קידן עם צביקה הדר בעת השקת טבע אופטיקה ב-2011 צילום: קובי בכר

 

"הודיעו לעובדים שסוגרים את הפעילות כבר לפני שמונה חודשים, אבל בסוף ינואר זה קורה בפועל", סיפר ל"כלכליסט" עובד טבע. "הטענה של החברה היא שהיחידה איננה רווחית. זה נשמע מוזר כי כל הספקים האחרים בתחום כן מרוויחים. אבל אולי אלה לא הרווחים שטבע רגילה להם".

 

מעדשות למשקפיים ועד בדיקות ראייה

 

יחידת האופטיקה של טבע, בניהולו של חן קידן, פועלת תחת טבע מדיקל, שהנה ספקית גדולה של ציוד רפואי ותרופות לבתי חולים. היחידה כללה שלוש חטיבות: חטיבה שעסקה בעדשות למשקפיים ומולטיפוקל, חטיבה שהתמקדה בעדשות מגע ותמיסות, וחטיבה מקצועית שעסקה בשיווק מכשירים לבדיקות ראייה לבתי חולים, קופות חולים ולסופר־פארם אופטיק.

 

מנכ"ל טבע ישראל, אבינועם ספיר מנכ"ל טבע ישראל, אבינועם ספיר צילום: עמית שעל

 

בין היתר שיווקה טבע עדשות מגע לסופר־פארם תחת המותג Life by Teva, ושיווקה עדשות מגע עבור אופטיקה הלפרין תחת המותג פלטינום. כמו כן שווקו עדשות משקפיים שאינן מולטיפוקל לחנויות אופטיקה פרטיות.

 

עם סופר־פארם התקשרה טבע בסוף 2010, כאשר למעשה שימשה כצינור ששיווק לרשת מוצרים של שתי חברות: יצרנית עדשות המולטיפוקל שמיר ויצרנית עדשות המגע חניתה.

 

ביולי 2011, באירוע השקה שנערך במלון דן אכדיה בהרצליה, הכריזה טבע ישראל על כינוס כלל מותגי האופטיקה שלה תחת המותג טבע אופטיקה. טבע הצהירה באירוע על שאיפתה להיות שחקנית מובילה בתחום האופטיקה, ועל הצד האמנותי של הערב הופקד צביקה הדר, שהרים כוסית עם קידן ועם מנכ"ל טבע מדיקל יוסי אופק להצלחת המותג החדש.

 

עם הכניסה לתחום האופטיקה קיוותה טבע שהחיבור עם רשתות קמעונאיות בתחום המשקפיים יקנה לחברה עוגן שעליו תוכל להישען. אלא ששיתוף פעולה שהיה בעבר לחברה עם אירוקה לא התרומם והופסק, ובתחילת 2013 הפסיקה רשת סופר־פארם את ההתקשרות עם טבע בתחום עדשות המולטיפוקל והתחברה ישירות עם ספק עדשות חלופי, חברת סגם.

 

סופר־פארם רכשה מטבע מדי שנה עדשות מולטיפוקל בכמה מיליוני שקלים, אך עבור טבע שהיתה שחקן חדש בתחום ותכננה אסטרטגית להתבסס על הרשתות, מדובר היה בהפסד משמעותי של לקוח. כיום משווקת החברה לסופר־פארם ליין מצומצם של עדשות מגע במסגרת הסכם ארוך טווח בין הצדדים שיסתיים בסוף 2014, ורשת הפארם משווקת במקביל עדשות מגע של ספק חלופי.

 

בספטמבר 2013 הפסיקה גם אופטיקה הלפרין לקנות עדשות מגע מטבע. טבע עצמה החליטה להפסיק את השיווק לאופטיקאים פרטיים, וזאת בשל הקשיים שלה להתמודד עם מוסר התשלומים הבעייתי בענף שנובע מהתחרות הגבוהה והשחיקה ברווחיות. כמו כן יצאה החברה מתחום המכשור האופטי המקצועי. לצד ההחלטה האסטרטגית להיפטר מתחומים שאינם בליבת העסקים של טבע תופסק הפעילות בתחילת חודש פברואר.

 

התייעלות רחבת היקף בכל טבע

 

לפני שלושה חודשים הודיעה טבע על תוכנית התייעלות, שבמסגרתה יפוטרו 10% מעובדי החברה. במסגרת המהלך הודיעה טבע כי תסגור מחלקות שאינן רווחיות ואינן בליבת עסקיה. הסיבה לקיצוצים היא פקיעת הפטנט על הקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, שצפויה להביא לירידה משמעותית בהכנסות החברה. לאחר ההודעה על הפיטורים הגיעה ההסתדרות להבנות עם טבע כי הפיטורים ייעשו בהסכמה איתה. מטבע נמסר בתגובה: "מתוך רצון להתמקד בפעילות הליבה שלנו, החלטנו לצמצם את עיסוקנו באופטיקה. מפברואר נחדל לשווק את המותג טבע אופטיקה ואת מוצרי עדשות חניתה לחנויות הפרטיות".

 

מעדשות חניתה נמסר: "השיווק של מוצרי החברה לחנויות הפרטיות יעבור לידי אופטיקה שמיר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x