$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

הכללית מקבלת חצי מהכנסות דוכני הקפה והצרכנים משלמים

פרוטוקול ועדת המכרזים של הכללית חושף את המנגנון מאחורי תמחור הקפה בבתי החולים: הזכיינים נאלצים להעביר עד 55% מההכנסות לקופה, ויכולתם להוריד מחירים שואפת לאפס. היועצת המשפטית של הכללית הודתה: "המחירים לא זולים"

נורית קדוש 07:4221.01.14

קופת חולים כללית מקבלת חצי שקל מכל שקל שמשלמים הלקוחות שרוכשים קפה ומוצרים נלווים בשטח בתי החולים שבבעלותה. כך עולה מפרוטוקולים של דיונים שערכה ועדת המכרזים של הכללית בנובמבר 2011 ובמהלך 2012, בנוגע להפעלת עגלות קפה בבתי החולים ובקופות החולים במחוזות, אשר הגיעו לידי "כלכליסט".

 

דיוני ועדת המכרזים מאשרים את התחושה של חולים רבים ושל בני משפחותיהם, כי בשטח בית החולים אין להם אלטרנטיבה של ממש. דרישת הסף מהמשתתפים במכרז שפרסמה הכללית קבעה כי הצעת המחיר תהיה 35% אחוז ממכירות עגלות הקפה בבתי החולים המאופיינים בתנועת לקוחות ערה – והמתמודדים הסכימו לשלם הרבה מעבר לכך. לעומת זאת, בסניפי קופות החולים, המצויים לרוב בתוך הערים ובסביבה תחרותית, דרישת הסף עמדה על 20% בלבד, ורמת הביקוש מצד הזכיינים צנחה בהתאם. מסיבה זו במחוז תל אביב כלל לא היה ביקוש להפעלת דוכנים בסניפי הכללית.

 

הבוקר תקיים ועדת הכלכלה של הכנסת דיון על המחירים המופקעים שנגבים מצרכנים במקומות ציבוריים.

 

עמדת קפה בבילינסון. הקפה לצרכן, הקופון לכללית עמדת קפה בבילינסון. הקפה לצרכן, הקופון לכללית צילום: עמית שעל

 

"התמחור גבוה בגלל דרישות בתי החולים"

 

מהפכת המחירים שפוקדת בחודשים האחרונים את שוק הקפה פוסחת בשלב זה על בתי החולים. לדוגמה, בבית החולים איכילוב נדרשים הלקוחות להיפרד מ־11.5 שקל עבור כוס קפה הפוך, שעליה הם ישלמו בסניפי קופיקס או מקדונלד'ס הסמוכים כ־5 שקלים. הפער נשמר גם בבית חולים נוספים ברחבי הארץ, ובהם רמב"ם בחיפה הגובה 10 שקלים לכוס קפה או סורוקה בבאר שבע והדסה עין כרם בהם המחיר עומד על 10.3 שקלים. למרות המחירים הגבוהים, לטענת מפעילי עגלות הקפה מדובר בפעילות שאינה רווחית כלל – בשל התמלוגים העצומים שהם משלמים למוסדות הרפואיים.

 

"הצרכנים זועמים כשהם נדרשים לשלם 12 שקל לקפה בבית חולים ובצדק מבחינתם. יחד עם זאת, אין לנו כל ברירה, בגלל הדרישות של בתי החולים מאיתנו", קובל מנהל חברת קפה מובילה המתמודד במכרזים של בתי החולים. "כשאני יודע שמחצית מהסכום אני צריך להעביר לבית החולים, אני חייב לתמחר את המוצר במחיר גבוה. אין דרך למכור קפה ב־8 שקל, ולכסות את ההוצאות מתוך 3.5 שקלים שנשארים לי את כל ההוצאות".

 

מפרוטוקול דיון ועדת המכרזים של הכללית שנערך בנובמבר 2011 עולה כי זכייני דוכני הקפה התחייבו למחירי מקסימום לצרכן של שלושה מוצרים: 9 שקלים עבור קפה הפוך קטן, 12 שקל עבור הפוך בינוני ו־6 שקלים עבור כוס תה. בתגובה לכך אמרה נציגת היועץ המשפטי של הכללית, עו"ד איריס דובדבני: "המחירים הם לא זולים". נציג הרכש בוועדה, מאיר לוי, ענה בתגובה כי המחירים דומים לאלו הנגבים בבתי קפה ונענה על ידה: "זה לא דומה, כי הקהל כאן הוא קהל שבוי וזה אנשים שנמצאים במקום שעות ארוכות".

 

מהפרוטוקול עולה כי הוועדה קיבלה לבסוף הצעות גבוהות בהרבה מדרישות הסף שהציבה לבתי החולים. חברת פלפלת משלמת לכללית 55% מהכנסותיה בבית החולים כרמל בחיפה, 54% מההכנסות בבית לוינשטיין ברעננה, 52% ממכירותיה בבילינסון ו־50% מההכנסות בבית החולים השרון הסמוך בפתח תקווה. חברת קופי טיים, שהגישה הצעות נמוכות יותר, עדיין נאלצת להיפרד מ־45% מהמחזור שלה בהפעלת עגלות קפה בבתי החולים קפלן ברחובות ומאיר בכפר סבא ומ־44% מהכנסותיה בסורוקה.

 

 

בקופות החולים, בהן תנועת הלקוחות נמוכה יותר ולעגלת הקפה מתחרים עסקיים סמוכים, הציעה פלפלת 48% מהמכירות במחוז צפון. אולם בשאר המחוזות משלמים המפעילים 29%–20%. בהקשר זה ציין חבר הוועדה לוי כי "לפלפלת יש ההצעות הגבוהות ביותר. לטעמי, על פי מה שאני מכיר בתחום, הן הצעות מאוד גבוליות ברווחיות שלהן". גם נציגי הכללית הטילו ספק בכדאיות הכלכלית של ההצעה, וזימנו חלק מהמציעים לדיון.

 

בדיון הנוסף, שהתקיים במרץ 2012, הוסיף לוי כי מעולם לא קיבלה הכללית הצעה שעולה על 42%. אולם בפועל לא מדובר במחיר יוצא דופן עבור מכירת קפה בבית החולים. כך למשל, במכרז שפרסם באוגוסט האחרון בית החולים רמב"ם, שאינו שייך לכללית אלא למדינה, נבחרה חברת נטו אינווסטמנט שהציעה 141 אלף שקל בחודש או 42.9% מהמחזור על הפעלת שלוש עגלות קפה.

 

"הצרכנים אינם קהל שבוי בבתי החולים", טוען בכיר באחד מבתי החולים בארץ. "עם זאת, אנחנו ערים לכך שמרבית המבקרים קונים בסופו של דבר בעגלת הקפה ורק מבקרים קבועים מתחילים להתמצא בסביבה ולאתר חלופות". לטענת גורמים בבתי החולים, המערכת הציבורית מצויה בגירעונות כבדים, וההכנסות מהקפה מהוות כלי להתמודדות עם הקשיים.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה כי ברכבת ישראל דרישות המינימום פחות חריגות מאלו של בתי החולים, אבל עדיין לא נמוכות, ומחיר הקפה עומד על כ־12 שקל. במכרז שפרסמה הרכבת, עומדת הדרישה להפעלת 43 עגלות קפה על 9 מיליון שקל בשנה, ותוספת של 12% מהמחזור ברוב הדוכנים. לעומת זאת, בגופים ציבוריים אקדמיים דרישות הסף נמוכות בהרבה. לדוגמה, במכרז שפרסמה אוניברסיטת תל־אביב להפעלת עגלת קפה בבניין מקסיקו בקמפוס עמדה הדרישה על 6,000 שקל לחודש או 6% מהמחזור. מחיר הקפה ומוצרים נלווים כמו כריכים נמוך משמעותית ואינם עולים על 8 שקלים.

 

הכללית: "יש חלופות רבות בבתי החולים"

 

משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "במסגרת המכרז הוגדרו מחירי מקסימום הנמוכים ממחירי השוק למוצרים המרכזיים שנמכרים בעגלות הקפה. יש לזכור כי קיימות חלופות רבות בבתי החולים לרכישה בעגלות, גם מצד המכונות האוטומטיות וגם מצד קפיטריות. ועדת המכרזים בחנה את התוכניות העסקיות והתחשיבים הכלכליים של המציעים וקיבלה החלטתה על סמך תוכניות אלו".

 

מבית החולים רמב"ם נמסר בתגובה: "מפאת סודיות מסחרית אנו לא חושפים את נתונים הזוכה במכרז. אנו סומכים ידינו על כך שכל מציע מכלכל צעדיו בתבונה כך שיוכל למכור במחיר תחרותי מספיק, אשר יאפשר לו להמשיך ולהתקיים בבית החולים".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x