$
פרסום ושיווק

מנכ"ל אסם בתחזית קודרת: "הגזירות הכלכליות יקטינו את הצריכה במהלך 2014"

אסם רשמה עלייה של 3.7% ברווח הגולמי ברבעון השלישי למרות קיפאון במכירות. הסיבות: צעדי התייעלות והתחזקות השקל, שהוזילה את חומרי הגלם

נורית קדוש 08:4725.11.13

"החלטות הממשלה בנוגע לקצבאות, למיסוי ולמע"מ ישפיעו על ההכנסה הפנויה של הישראלים במהלך 2014. הדבר יבוא לידי ביטוי בהיקפי הצריכה והמשק לא ייהנה משיעורי צמיחה כבעבר", כך העריך אתמול מנכ"ל אסם איציק צאיג, על רקע פרסום תוצאות החברה לרבעון השלישי.

 

לדברי צאיג, הגזירות הכלכליות אמנם ישפיעו על היקפי הצריכה, אבל בענף המזון תהיה להן השפעה מוגבלת: "ענף המזון חסין יותר לתקופות מיתון. התפקיד שלנו הוא למצוא דרך, גם בתקופה שבה יש ירידה בביקושים להביא חדשנות שתביא להמשך הצמיחה".

 

קיפאון במכירות בגלל העיתוי של ראש השנה

 

מכירות אסם ברבעון השלישי עלו ב־1% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב־1.08 מיליארד שקל. העלייה הצנועה הוסברה בעיתוי החגים שחלו במלואם בספטמבר, חודש שהתאפיין במיעוט ימי הפצה. לטענת פיני קימלמן, סמנכ"ל הכספים של אסם, בנטרול החגים המכירות היו צומחות בכ־4%.

 

אף שהעלייה במכירות היתה מינורית, החברה רשמה שיפור משמעותי ברווח הגולמי. ברבעון השלישי הסתכם הרווח הגולמי של אסם ב־462.9 מיליון שקל, עלייה של 3.7% ביחס לתקופה המקבילה. הרווחיות הגולמית עלתה אף היא ל42.7% מהמכירות, לעומת 41.6% אשתקד. לדברי צאיג, "כל עוד יש לנו התייעלות שמגדילה את הרווח הגולמי, הדבר מאפשר לנו להשקיע יותר בשיווק. זו תופעה חיובית שמאפשרת לנו לחזק את המותגים שלנו". הרווח התפעולי ברבעון השלישי של 2013 צמח ב־2.8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והסתכם ב־142 מיליון שקל.

 

 

פעילות אסם בחו"ל סבלה משחיקת שערי החליפין, אולם כקבוצה שעיקר פעילותה (85% מהמכירות) בישראל ומייבאת לארץ חלק ניכר ממוצריה, אסם נהנתה בעיקר משחיקת שערי המטבע. לדברי צאיג, "שחיקת שערי המטבעות פגעה במכירות בחו"ל, אבל עשתה טוב למחירי חומרי הגלם שאנחנו מייבאים. אלו, עם תהליכי ההתייעלות, הביאו בסופו של יום לשיפור הרווחיות".

 

השבוע נתן דירקטוריון אסם אישור לביצוע שינוי מבני שמוביל צאיג ונועד לחזק את פעילות אסם בחו"ל. במסגרת זו, מבנה חטיבת המזון המוכן ישתנה ותוקם חטיבה שתכלול את פעילות טבעול באירופה, פעילות סלטי טרייב בארה"ב ופעילויות אסם בריטניה וארה"ב.

 

לדברי קימלמן, מטרת המהלך אינה לשנות את היחס בין פעילות אסם בישראל ובחו"ל, אלא רק לאפשר ניהול ממוקד יותר של הפעילות בחו"ל. ביחס לפעילות אסם בחו"ל מסר צאיג: "בחודשים האחרונים ניקינו חלק משמעותי מהפעילות שסבלה מרווחיות נמוכה או שלילית. אני מקווה שבעתיד נוכל ליהנות מצמיחה בפעילות הבינלאומית".

 

צאיג. "ענף המזון חסין יותר להאטה" צאיג. "ענף המזון חסין יותר להאטה" צילום: יוסי צבקר

 

מיקוד ברווח התפעולי ופחות ביעדי המכירות

 

בניתוח תוצאות הקבוצה לפי מגזר, ניתן לזהות מגמה של מיקוד בשורת הרווח התפעולי. התחום הקולינרי, הכולל בין היתר פסטה, מרקים, עזרי אפייה ורטבים, רשם ברבעון השלישי ירידה של 3.4% במכירות לעומת הרבעון המקביל, זאת בעוד שהרווח בתקופה זו עלה ב־20.8%. מכירות תחום החטיפים ודגני הבוקר עלו ברבעון השלישי ב־2.3% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, אלא שהעלייה ברווח התפעולי בתקופה זו היתה חדה בהרבה (17.2%). תחום המאפה והמשקאות הכולל, בין היתר, מאפים מלוחים ומתוקים, שוקו וקפה נמס, עלה ב־2.8% ביחס לתקופה המקבילה. במקביל, הרווח התפעולי במגזר זה זינק בתקופה האמורה ב־50%.

 

הפער בין המכירות לרווח התפעולי בא לידי ביטוי גם במזון לתינוקות, שבו עלו מכירות מטרנה ב־6.5% בעוד שהרווח התפעולי זינק ב־25.9%. השיפור ברווחיות מגזרים אלו מוסבר בדו"ח בתהליכי התייעלות וחדשנות. "העלייה ברווחיות במזון לתינוקות נובעת מהפסקת חלוקת קופוני ההנחה, שגרמו להורדת מחיר", אמר צאיג. "הביטול הוביל לגידול ברווח, וזו מגמה טובה שאנחנו רוצים להמשיך".

 

שני מגזרים מוכווני חו"ל שנפגעו משחיקת שערי החליפין הם תחום המזון המוכן, שבו נרשמה ירידה של 21.6% ברווח התפעולי לעומת הרבעון המקביל, ותחום נוסף הכולל בין השאר את פעילות הגלידות, פעילות נסטי ופעילות המזון לבעלי החיים, שירד ב־44.3%.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x