$
פרסום ושיווק

ג'יימס ריצ'רדסון: "המכרז להפעלת הדיוטי פרי בנתב"ג פגום מהיסוד"

החברה דורשת לעכב את המכרז החדש שפירסמה רש"ת להפעלת חנות הבשמים והאלכוהול בנתב"ג מ־2014. לטענתה, מנגנון התשלום שנקבע במכרז אינו סביר

יצחק דנון 08:1628.05.13

ג'יימס ריצ'רדסון, המפעילה את חנות הבשמים והאלכוהול בנתב"ג 2000, דורשת לשנות את המכרז החדש שפירסמה רשות שדות התעופה להפעלת החנות. המכרז, שהיקפו הכספי מוערך ב־1.5 מיליארד שקל בשנה, הינו זיכיון להפעלת חנות הבשמים והאלכוהול לתקופה של 7 שנים החל מחודש אוקטובר 2014 וכולל גם תקופת אופציה של 34 חודשים.

 

לטענת ג'יימס ריצ'רדסון, "המכרז מכיל מספר רב של הוראות ותנאים בלתי סבירים בצורה קיצונית, המעמידים בספק את היכולת לתמחר בצורה מושכלת הצעות למכרז חרף היקפו הכספי הניכר". כך למשל, טוענת ג'יימס ריצ'רדסון, כולל המכרז הוראה ביחס לתשלום "דמי ההרשאה", הנדרשים מחברות המעוניינות לגשת למכרז.

 

נוסעים בחנות ג'יימס ריצ'רדסון נוסעים בחנות ג'יימס ריצ'רדסון צילום: שאול גולן

 

על פי העתירה, במכרז נקבע כי כל מציע יידרש לשלם את הסכום הגבוה יותר מבין שתי החלופות הבאות: תשלום שנתי מינימאלי של לפחות 150 מיליון דולר או אחוז קבוע מפדיון המכירות שנקבע במסגרת המכרז ונע בין 4%־35%, לפי קטגוריות. למרות זאת, טוענת החברה כי תנאי זה אינו הגיוני, מאחר שדמי ההרשאה בגובה 150 מיליון דולר גבוהים באופן קיצוני מדמי ההרשאה שנדרשים כשיעור מהמכירות.

 

על אף שהחברה טוענת כי סעיף זה אינו הגיוני, היא לא דורשת לשנות אותו, אלא מסתפקת בשינויים של שני תנאים אחרים במכרז, שלטענתה אינם סבירים. התנאי הראשון נוגע למנגנון התשלום שנדרש מהמציעות במסגרת המכרז. החברה מתייחסת בו למכרז נוסף שאותו תיכננה רש"ת לפרסם להפעלת חנויות הדיוטי פרי בטרמינל 1 (טרמינל המנהלים שאמור לקום במקום הטרמינל הישן בנתב"ג).

 

לטענת ג'יימס ריצ'רדסון, אף שרש"ת חזרה בה מכוונתה לערוך הליך התמחרות נפרד לדיוטי פרי שאמור לקום בטרמינל 1 וקבעה שיופעל על ידי מי שיזכה במכרז בטרמינל 3, היא הותירה במסגרתו שני מנגנוני תמחור נפרדים לשני הטרמינלים, מה שיוצר, לטענת החברה, "מצב בלתי סביר ומעוות לחלוטין". על פי העתירה, שני מנגנוני התשלום עלולים להעמיד את רשות שדות התעופה בניגוד אינטרסים מובנה, היות שהיא עלולה לבחור לווסת את תנועת הנוסעים בין טרמינל 3 לטרמינל 1 כדי למקסם את דמי ההרשאה שתקבל מהחברה הזוכה.

 

הסעיף השני, שאותו דורשת ג'יימס ריצ'רדסון לשנות נוגע להוראה המאפשרת לעדכן את דמי ההרשאה שנדרשים לשלם המציעים במכרז בעקבות שינויים רגולטוריים עתידיים. החברה טוענת כי "אף שהרשות היתה ערה לכך שלא ניתן להפקיר את המפעיל לכל שינוי בתקופת ההפעלה, מנגנון העדכון שנקבע אינו משרת את התכלית שלשמה נועד".

 

לטענת החברה, מנגנון העדכון מביא למצב אבסורדי שבו למפעיל לא יהא כל אינטרס לצמצם את נזקיו ולהתייעל, שכן כך יקטין את הפיצוי שלו הוא זכאי.

 

מרשות שדות התעופה נמסר כי הרשות תגיב על הטענות בבית המשפט.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x