פרסום ושיווק

"נמכור תוצרת סין כמו כולם, רק בלי להתחבא"

ביולי הקרוב צפוי להיפתח בחיפה ה"סיניון" - קניון ראשון מסוגו בארץ, שמבקש להתהדר דווקא בכך שכל המוצרים שיימכרו בו מיוצרים בסין. בעלי החנויות בקניון יהיו היבואנים עצמם, שימכרו בזול את אותה סחורה סינית שהרשתות מוכרות ביוקר

ארי ליבסקר 08:4428.04.13

בכניסה הדרומית־מערבית של חיפה, לרגלי הר הכרמל, נמצא מרכז הקונגרסים השייך למתחם מת"מ. כאן אמור להיפתח ביולי הקרוב "הסיניון" - הראשון מבין חמישה קניונים שמתוכננים לקום בארץ ולמכור אך ורק מוצרים מסין.

 

 

אביבה כהן ושמוליק בן חיים, השותפים העומדים מאחורי המיזם, מתכננים לנסות בו קונספט ייחודי. בכל קניון יופעלו החנויות על ידי היבואנים עצמם, מה שיאפשר לדלג על הקמעונאים שגוזרים קופון בדרך ולהפחית מאוד את מחירי המוצרים לצרכן.

 

המודל של הרשת מבוסס על דמי שכירות נמוכים, שאמורים למשוך לכל אחד מהקניונים, בעיקר בעלי עסקים קטנים, שמתקשים כיום לשלם לקניונים את דמי השכירות הגבוהים שהם דורשים. איך בדיוק מתכננים היזמים להרוויח, הם לא בדיוק מסבירים, אלא רק מציינים שהם מוכנים להסתפק ברווח נמוך יותר מזה של הקניונים.

 

כהן ובן חיים מסבירים כי הרעיון להקים את הקניון נולד על רקע המצב הכלכלי של מעמד הביניים בשנים האחרונות.הוא תפס תאוצה על רקע התחזקות רשתות הדיסקאונט ברחבי הארץ והנכונות של אנשים לצאת מהעיר ולנסוע לחנויות דיסקאונט כדי לקנות מוצרים זולים.

 

מרכז הקונגרסים שבו יוקם הקניון הסיני הראשון מרכז הקונגרסים שבו יוקם הקניון הסיני הראשון צילום: אבישג שאר-ישוב

 

"אנחנו רוצים לקפוץ מעל המתווך ולהפגיש בין היבואן לצרכן", מסביר בן חיים את הקונספט שמאחורי הפרויקט. "עד היום הקמעונאים החביאו את המוצרים הסיניים תחת כל מיני שמות של מותגים, אף שכולם מיוצרים בסין, וכך גבו יותר כסף. מה שאנחנו עושים פה זה לשים את הדברים על השולחן. לומר את האמת ולא לשקר".

 

"נמכור ב־30% פחות"

 

אני פוגש את היזמים באתר שבו אמור לקום הקניון בחיפה. "אנחנו לא רוצים חנויות סגורות עם קירות וזכוכיות", אומרת כהן. "כאן זה יהיה ממש כמו הבזארים הסיניים, שוק פתוח. תוכל למצוא הכל ובמחיר הוגן. יהיה כאן יותר זול מבקניונים עם המחירים המופקעים".

 

אין לכם בעיה עם הדימוי הזול של המוצרים הסיניים?

בן חיים: "פעם לומר שהמוצר שלך יוצר בסין זה היה נחות, כמו להגיד שמדובר במוצר זול שמתקלקל מהר. היום משהו השתנה".

 

"לאנשים כבר אין בעיה עם סין", ממשיכה אותו כהן, "הם הבינו שבסין אפשר לקנות הכל, מהמוצר הכי נחות ועד למוצר הכי טוב. כל ילד, כשהוא פותח מוצר, רואה שכתוב איפשהו שהוא יוצר בסין. 'פוקס' - מיוצר בסין, 'קסטרו' - מיוצר בסין. הם רק מסתירים את זה, אבל חיים בעבר. היום האיכות תלויה בכמה תשלם לסיני. תשלם לו חצי דולר, ייצרו לך כוס טובה יותר".

 

המיזם נולד בטיול לסין שערכו כהן ובעלה לפני שנה. בטיול הם פגשו את בן חיים ואשתו שמתעסקת ברפואה אלטרנטיבית. כהן חיה כמה שנים בארה"ב ובעלה עסק שם בשיווק רהיטים. היא היתה מנהלת הכספים של הפדרציה היהודית, ולפני כן עבדה כחשבת בתעשייה האווירית.

 

הדמיית קניון "סיניון" הדמיית קניון "סיניון"

 

בן חיים הוא איש קניונים ותיק והיה ממקימי מרכז חורב בחיפה. הם חושבים שיש סיכוי שיצליחו להתבלט מעל שאר מרכזי הקניות, היות שלדעתם הקהל מאס בהם. כהן: "כל הקניונים נראים אותו הדבר. כשאני עוברת מקניון לקניון נדרשות לי כמה דקות להבין איפה אני. אנשים רוצים לגוון, מחפשים לקנות דברים במחירים יותר נמוכים ואנחנו ניתן להם את זה".

 

השניים מפגישים אותי עם שני יבואנים, שמתכוונים לפתוח חנויות בקניון. אחד שמייבא אביזרים לטלפונים סלולריים ואחת בעלת חנות לצעצועים ובגדי ילדים, שמייבאת את המוצרים בעצמה. השניים מדברים על הפערים הגבוהים בין מחיר הקנייה של המוצרים בסין למחיר שבו אלה נמכרים בארץ, אחרי שמתווכים שונים בדרך גוזרים עליהם קופון.

 

הם טוענים כי מה שגורם למחירים לעלות עוד יותר הם דמי השכירות הגבוהים שגובים הקניונים מבעלי החנויות, ששוכרים מהם שטחים. לדברי יבואנית הצעצועים, ללא דמי השכירות הגבוהים היא היתה מסוגלת להוריד את המחיר לצרכן בעד 40%.

 

כהן ובן חיים מבטיחים מהפיכת מחירים לצרכן: "נעשה לאנשים שינוי בתודעת המוצר. הם יראו שהם מקבלים מוצר טוב במחירים שנמוכים מכל מקום אחר ב־20%–30%. אנחנו קונים היום את הג'ינסים שלנו ב־50 שקל, שלא כמו פעם ב־300–500 שקל. זו תופעה שקורית יותר ויותר בארץ".

 

לדברי בן חיים, על רקע המצב הכלכלי במשק, מתרחבת בארץ תופעה של יותר חנויות שיוצאות מהקניונים אל רחובות הערים: "יש היום נסיגה לרחובות. יותר חנויות שהיו פעם בקניונים יוצאות היום החוצה. הן הבינו את הפוטנציאל של המחיר הנמוך, ויש גם תופעה של יציאה ממרכזי הערים החוצה. לפעמים אתה נוסע גם שעה וחצי לכל כיוון בשביל חנות אאוטלט".

 

כהן: "עסקים קטנים לא שורדים היום בקניונים. אחד הסוחרים יעבור אלינו מקניון כי הוא לא יכול לשלם שם את דמי השכירות שמבקשים ממנו. הוא אומר לנו: 'שוחטים אותי. העסק שלי הוא עסק טוב שעובד יפה אבל אני לא יכול לעמוד בדמי השכירות'. הפלטפורמה שאנחנו מציעים לו היא 'בוא תשלם דמי שכירות הוגנים, לא של עושקים'".

 

בן חיים: "אני יכול להגיד לך שעל כל עשרה עסקים טובים יש גם עשרה עסקים כושלים. עזריאלי הגדול פתח שני מרכזים בפריפריה שלא כל כך הולך להם. הפריפריה שונה ממרכז הארץ. הרגלי הצריכה שם אחרים והעסקים שנופלים הם הקטנים והבינוניים. הם לא עומדים בדמי השכירות. הם מבינים שאם יש להם מוצר טוב, עדיף להם לעבור לרחוב. את זה אנחנו רוצים לנצל. העיקרון שלנו הוא לחסוך להם כסף".

 

שמוליק בן חיים: "אנחנו קופצים מעל המתווך ומפגישים בין היבואן לצרכן. נעשה שינוי בתודעה. אנשים יקבלו מוצר טוב במחיר נמוך" שמוליק בן חיים: "אנחנו קופצים מעל המתווך ומפגישים בין היבואן לצרכן. נעשה שינוי בתודעה. אנשים יקבלו מוצר טוב במחיר נמוך" צילום: אבישג שאר-ישוב

 

עיקרון נוסף שהם יעבדו לפיו הוא לחסוך את היד המתווכת בין היבואן לקונה. כהן: "אחד מהיבואנים אמר לי שהוא משמש 'בנק' לעסקים שהוא עובד איתם מכיוון שאף אחד לא משלם לו את הכסף במזומן. משלמים לו שוטף פלוס 60, שוטף פלוס 90 ולפעמים גם 120. זה לא שהיבואנים שיעבדו איתנו יפסיקו להיות יבואנים. מה שהקניונים שלנו יאפשרו להם זה תזרים מזומנים זמין".

 

מעבר למראה, כדי לתת לקניון צביון "סיני" מתכוונים כהן ובן חיים לכלול בקניון גם מסעדה סינית, מרכז לרפואה סינית ובית מרקחת סיני.

 

"לא מפחד מהדימוי"

 

יובל כהן (31), יבואן של אביזרים נלווים לטלפון סלולרי, עומד להקים חמש חנויות במיזם הסיני. "בתחום הזה יש הצפה בארץ, יש כ־3,000 יבואנים, אבל אנחנו ייחודיים מכיוון שהקמנו מותג של עצמנו שמוכר כיסוי איכותי לסלולר", אומר כהן. "פה נמכור את המגן יותר בזול, משום שזה קונספט מוזל ליבואנים. אם בחנות שלנו ברמת גן המוצר עולה 150 שקל, אז כאן נמכור אותו ב־90–100 שקל. ככה גם נעבוד עם כל שאר המוצרים. הרעיון פה מבחינתנו הוא למכור הרבה יותר בזול. אני גרתי ארבע שנים בחו"ל ושם אתה מרגיש שלכל קניון יש את הייחוד שלו, בארץ אין כזה דבר, חוץ אולי מדיזנגוף סנטר, שם יש חנויות קטנות וכל אחת היא קצת שונה".

 

 

אביבה כהן: "פוקס -  מיוצר בסין, קסטרו -  מיוצר בסין. הם רק מסתירים את זה. הם חיים בעבר. היום לאנשים אין בעיה עם מוצרים מסין" אביבה כהן: "פוקס - מיוצר בסין, קסטרו - מיוצר בסין. הם רק מסתירים את זה. הם חיים בעבר. היום לאנשים אין בעיה עם מוצרים מסין" צילום: אלעד גרשגורן

 

לא מפריע לך שידבק בעסק שלך הדימוי שאתה מוכר מוצרים סיניים?

"ידוע לכולם שהכל מיוצר בסין ותלוי באיך שאתה מציג את הדברים. אני לא מפחד שזה יפגע לי בעסק, זה עניין של הסברה. חשוב שיידעו שהכל תלוי באיך שאתה עובד עם הסינים כי הם מייצרים את מה שמבקשים מהם. אפשר לבקש מהם גם לייצר מוצר טוב. אם תבדוק שהמוצר מיוצר בדיוק כמו שאתה רוצה אז הוא יהיה איכותי. פעם ביקשתי להוריד את המחיר ולקבל הנחה, הם לא התווכחו איתי, רק ייצרו כיסוי באיכות פחות טובה וכך קרה שקיבלתי כיסויים דמויי עור לסמארטפונים שאחרי כמה ימים נקרעו לי. לקוחות מבינים שגם כשקונים תוצרת סין לא כדאי תמיד לחפש את הכי זול, יש שם גם איכות".

 

שלמה עמר הוא יבואן ובעל מפעל לייצור צעצועים, שעומד להיכנס למיזם החדש ולפתוח חנות בכל אחד מסניפיו. "אני רוצה לחסוך לצרכן את כל המתווכים שבדרך שגורמים לעליית המחירים".

 

אתה חושב שתהיה מסוגל לעמוד בתחרות מול רשת טויס אר אס ורשתות גדולות אחרות המתמחות במכירת צעצועים?

"טויס אר אס גדולה בשם אבל לא במחירים. זו רשת עם מחירים מופרזים, אני מכיר הרבה עסקים קטנים שמוכרים צעצועים והפדיון שלהם עובר את טויס אר אס. אתה יכול למכור את אותו מוצר בכמות גדולה עם רווח נמוך, אבל בסוף היום הקופה תהיה יותר גדולה".

 

מה יהיה היתרון של המיזם הזה?

מחירים אטרקטיביים וחוויית קניה. אם לא תהיה חוויית קניה ואתה לא תרגיש כאילו אתה נמצא בסין או בחוץ לארץ אז לא עשינו בזה כלום. זה ייראה כמו כל קניון שיעבוד כמה שנים ואחר כך ייסגר".

 

אתה מרגיש שלעסקים כמו שלך יש בעיה להיכנס לקניונים?

"עסקים קטנים לא ייכנסו לקניונים כי הם יאכלו להם את הרווחים. אני צריך לשלם היום בקניונים סכומי עתק על דמי אחזקה ודמי ניהול, מה שלא מאפשר לי כמעט לשרוד. בעל הקניון מקבל כל יום את הכסף שלו ורק אני צריך להתרוצץ ולהשיג פרנסה. פה לא קורעים אותנו במחירים ומשום שהמחירים יהיו נמוכים יחסית תהיה פה תנועה יותר גדולה מבמקומות אחרים, כך אני מאמין לפחות".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x