$
פרסום ושיווק

שפל של שנתיים בהיקף המבצעים על מוצרי מזון

מנתוני נילסן לחודש אוקטובר עולה כי רק 15% מהמכירות בחנויות המזון היו של מוצרים שהוגדרו כמבצע. עם זאת, מוצרי המזון התייקרו רק ב־2.5% בשנתיים האחרונות

גיל קליאן 08:2121.11.12

קמעונאי המזון צמצמו את המבצעים למינימום, ושיעור המכירות של מוצרי מזון שהוגדרו במבצע צנח לשפל של שנתיים, כך עולה מסיכום נתוני נילסן לחודש אוקטובר.

 

המשמעות של נתון זה היא למעשה שהעלאת מחירי המזון לצרכן החלה עוד הרבה לפני ההודעה הרשמית של שופרסל החודש על ייקור המוצרים הנמכרים בסניפיה - הודעה שהובילה את שאר הרשתות לנקוט צעד דומה. במקביל, מדד המחירים של נילסן מראה כי למרות מלחמות המחירים בין הקמעונאים לפני החגים, במחירי המזון נרשמה דווקא ירידה באוקטובר בהשוואה לחודש ספטמבר.

 

 

15.3% - שיעור מכירות המזון במבצע

 

באוקטובר 2011 המכירות של מוצרים שהוגדרו במבצע היוו 20.5% מכלל המכירות של רשתות המזון, אך באוקטובר השנה ירד נתון זה ל־15.3%. למעשה, בדיקת נתוני נילסן מגלה כי בשנתיים האחרונות היו רק שני חודשים - אוגוסט 2012 ואוקטובר 2012 - שבהם שיעור המכירות במבצע ירד מתחת ל־20%. הנתונים מעלים עוד כי למרות הטענות של הקמעונאים במהלך תקופת החגים כי המבצעים ברשתות המזון השונות יצאו משליטה, בספטמבר האחרון שיעור המכירות במבצע היה 22% מכלל מכירות הסופרים, לעומת שיעור של 32.1% בספטמבר אשתקד.

 

2.5% - התייקרות המזון מלפני שנתיים

 

אף שהמכירות במבצע ירדו לשפל, מחירי המזון באוקטובר לא המריאו מעל ומעבר ועלו ב־2.5% בלבד בהשוואה לאוקטובר 2010. כך עולה ממדד נילסן למחירי המזון. לשם השוואה, מדד המחירים לצרכן של הלמ"ס עלה באותה תקופה ב־5.4%. לפי מדד נילסן, מחירי המזון הגבוהים ביותר בשנתיים האחרונות נרשמו באפריל 2011, ערב המחאה החברתית. אז עלו המחירים בשיעור של 6.9% לעומת מדד הבסיס של נילסן בחודש אוקטובר 2010.

 

מוצרי מזון (ארכיון) מוצרי מזון (ארכיון) צילום: בלומברג

 

עם זאת, באוקטובר האחרון נרשמה עלייה של 7% במחירי המשקאות בהשוואה לחודש המקביל ב־2010. ניתוח מחירי המשקאות בדו"ח נילסן מעלה מגמה מעניינת - מחירי המשקאות יורדים בתקופת החמסינים של הקיץ, וממריאים בחודשים הקרים של החורף. כך, הגיעו מחירי המשקאות לשיא בדצמבר 2011, אז נרשמה עלייה של 14% ביחס למדד הבסיס של נילסן באוקטובר 2010.

 

נתוני אוקטובר מראים זחילה דומה של המחירים כלפי מעלה, ולא מן הנמנע כי נראה גם השנה בשיא החורף עליות מחיר דו־ספרתיות בקטגוריית המשקאות. במפתיע או שלא, בהיקף המכירות של משקאות נרשמה באוקטובר ירידה של 2.4% לעומת אוקטובר בשנה שעברה.

 

44.6% מהמכירות היו ברשתות גדולות

 

מפילוח המכירות בחודשים ספטמבר־אוקטובר עולה כי 44.6% ממכירות מוצרי הצריכה בחגים היו ברשתות הגדולות. למעשה, מדובר במכירות ברשתות שהוגדרו על ידי נילסן כ"שוק מאורגן" - שופרסל ומגה, לצד רשתות הפארם ותחנות הדלק. מניתוח הנתונים עולה גם כי חלקו של השוק המאורגן עלו בתקופת החגים האחרונה, בדומה למגמה שהתרחשה בפסח האחרון. סיבה מרכזית לכך יכולה להיות תווי הקנייה, שלרוב ממומשים בשופרסל ובמגה.

 

פילוח מכירות המזון בינואר־אוקטובר לפי סוג החנות מעלה כי 48.9% מהמכירות היו ברשתות הדיסקאונט. בתקופה המקבילה אשתקד עמד נתח השוק של חנויות הדיסקאונט על 48.2%. אך כדי לראות את הנתח האמיתי של שוק הדיסקאונט צריך להוסיף לנתונים אלה את מכירות החנויות המוגדרות כפונות לציבור חרדי, שבלא מעט מקרים זוכים לקהל חילוני שפשוט מחפש מחירים נמוכים. הסופרים במגזר החרדי ריכזו בינואר־אוקטובר נתח שוק של 11.4% לעומת 11.2% בתקופה המקבילה ב־2011. העלייה בנתח השוק של החנויות המוזלות הגיעה, שלא במפתיע, על חשבון החנויות השכונתיות והמינימרקטים.

 

 

11% הירידה במכירות הקוטג'

 

ב־12 החודשים שהסתיימו באוקטובר האחרון נרשמה ירידה של 11% בהיקף המכירות הכספיות של קוטג' בהשוואה לתקופה המקבילה שבין אוקטובר 2010 לאוקטובר 2011, הירידה הגדולה ביותר במכירות מבין המוצרים שנבדקו. את הירידה במכירות הקוטג' ניתן להסביר על ידי הירידה במחירו בעקבות מחאת הקוטג' שפרצה ביוני 2011, אך כאשר מצרפים את הירידה בקוטג' לירידה במכירות מוצרי החלב האחרים, שלא הוזלו בתקופה המדוברת, מבינים שהסיבה היא לא רק המחיר.

 

כך, מכירות יוגורט עם פרי ירדו ב־8%, בהיקף המכירות הכספיות של מעדני החלב נרשמה ירידה של 6%, גבינות לבנות ורכות רשמו ירידה של 3%, יוגורט לבן הראה קיפאון מוחלט במכירות וגבינות צהובות ירדו ב־1%. במילים אחרות: כמעט שנה וחצי אחרי המחאה החברתית, מכירות מוצרי החלב לא מצליחות להתאושש.

 

9% העלייה במכירות שימורי הדגים

 

הקטגוריה שהראתה את הצמיחה הגבוהה ביותר במכירות ב־12 החודשים שהסתיימו באוקטובר האחרון היא דווקא קטגוריית שימורי הדגים, שהציגה צמיחה של 9% במכירות הכספיות לעומת התקופה המקבילה. נתון זה לא מצביע על כך שהצרכנים התחילו לאכול טונה בלי הפסקה, אלא על כך שיצרני הטונה היו היחידים שהעלו את מחירי המוצרים שלהם במהלך השנה האחרונה, להוציא כמובן את גל העלאות המחירים בחגים.

 

שלוש קטגוריות של ממתקים וחטיפים - החטיפים המלוחים, טבלאות השוקולד, והעוגיות והביסקוויטים - הציגו צמיחה בשיעור זהה של 5%. כאן לא היתה העלאת מחיר מצד הספקים, לפחות לא עד אוקטובר האחרון, ולכן ניתן לסמן מגמה - משקי הבית אוכלים פחות מוצרי חלב, ויותר ממתקים וחטיפים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x