$
פרסום ושיווק

"רשתות המזון ייפגעו בחגים"

קמעונאי המזון ייאלצו לוותר בתקופת החגים על שני ימי מכירה בהשוואה לספטמבר־אוקטובר 2011. "יומיים פחות זה המון, הדבר ייצור לחץ תפעולי כבד", אומר קמעונאי מזון בכיר. גיל אונגר: "ערב חג באמצע השבוע הוא דווקא יתרון"

גיל קליאן 07:0627.08.12

עונת החגים הקרובה מזמנת לקמעונאי המזון, האופנה והמתנות פחות ימי מכירה ולוחות זמנים צפופים הרבה יותר למכור לנו מזון לארוחות החג ומתנות לחותנת. השנה, בניגוד לעונת החגים של 2011, ערב ראש השנה חל ביום ראשון, ומשאיר למעשה רק את יום ערב החג עצמו ואת מוצאי השבת של סוף השבוע שקודם לערב החג כדי להצטייד במזון ומתנות של הרגע האחרון. לאחר מכן, יום כיפור משבית לקמעונאים יום באמצע השבוע, כאשר בתקופת החגים הקודמת חל יום כיפור ביום שבת - יום שבו ממילא החנויות סגורות.

 

בסיכומו של דבר, בספטמבר־אוקטובר 2012 יקבלו הקמעונאים שני ימי מכירה פחות מספטמבר־אוקטובר 2011. כך, הרבה מהעלויות של הרשתות נותרות זהות באותם חודשים לעומת חודשים רגילים, החל מדמי שכירות וכלה בשכר העובדים שאינם מקבלים שכר שעתי, והמכירות מצטמצמות. במקביל, עונת החגים הנוכחית חלה קרוב יותר לסוף החופש הגדול ועונת קניות החזרה לבית הספר, וכן האיום הביטחוני והמצב הכלכלי עלולים להעיב אף הם על אווירת החג.

 

"נערכים לוגיסטית"

 

"אני שם סחורה של חג בחנויות ואנשים לא יודעים מה אני רוצה", אמר ל"כלכליסט" אחד הבכירים ברשתות הנון פוד. "אנשים מחזירים את הילדים לבית הספר, חזרו מחופשות. אין הרגשה של חג. הכל לצד המצב הביטחוני יוצר מצב מאוד חריג. רשתות יבכו. מי שלא קורא את המפה יבכה. אני ביום שלישי כבר התחלתי פעילות חג, אני גונב ימים".

 

מי שמצפה להרוויח מהמצב היא רשת טיב טעם שפתוחה בשבתות וחגים, וצופה כי לקוחות רבים יבחרו להצטייד אצלה בזמן שהרשתות הרגילות סגורות. "התזמון של החגים הוא בעייתי לשוק הרגיל בגלל העובדה שהחגים לא נופלים באופן חופף על סופי שבוע אלא באמצע השבוע, ולא מותירים ימי עבודה לרשתות ולא פחות חשוב - ימי ייצור ואספקה לספקים", אומר יוסי שליו, ראש אגף הסחר והשיווק של טיב טעם.

 

לדברי שליו, "אנחנו נערכים מבחינה לוגיסטית בייצור ואספקה כדי לשרת את אלה שיגיעו אלינו, והשנה יש לנו יתרון גדול מאוד בתזמון של החגים. לחנויות הקונבנציונליות יש בעיות עם אספקה של בשר, אין ימי שחיטה, יש קושי רב מאוד. אצלנו זמינות הבשר תהיה מלאה, אנחנו נהיה ערוכים טוב לחג הזה. בשוק הכשר יש בעיה".

 

טיב טעם. "יתרון גדול בתזמון" טיב טעם. "יתרון גדול בתזמון" צילום: צביקה טישלר

 

קמעונאי השוק הכשר דוחים את נבואות הזעם. רמי לוי אמר כי "אני לא צופה שום בעיה. אנשים יקנו גם לשבת וגם לחג". את דבריו מחזק אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, שציין כי יום ראשון הוא ממילא יום מכירות חלש, ולרשתות המזון אין בעיה גדולה לאבד אותו לטובת ערב חג. כך גם גיל אונגר, לשעבר מנכ"ל רבוע כחול ואיקאה וכיום יועץ לקמעונאים, שאמר כי "ערב חג באמצע השבוע זה יתרון, מרוויחים ארוחת חג ובנוסף לא מפסידים ארוחות שישי. זה מצוין לעסקים". לדבריו, "כל השנים הקמעונאים בוכים - אם חס וחלילה ערב החג נדבק לסוף שבוע. אבל זה אחד האירועים המשמחים, אוכלים ארוחת שבת, אוכלים ארוחת חג ואז שוב ארוחת שבת. זה חג לקמעונאי המזון".

 

רמי לוי. "לא צופה בעיה" רמי לוי. "לא צופה בעיה" צילום: ענת זכאי טמיר

מנגד אמר יובל לובנשטיין, מנכ"ל סיטי שופ כיום ולשעבר בכיר בשופרסל, כי "רשתות המזון אולי ייפגעו פחות - אבל הן ייפגעו. יש פחות ימי מכירה. שני ימי מכירה מתוך 26–27 ימי מכירה סך הכל בתקופת החגים זה המון. בנוסף, כל הקניות של המתנות, הרשתות בקניונים, יצטמצמו מאוד. זה מהותי, גם בשוק המזון". אחד מקמעונאי המזון הבכירים ציין: "מספר ימי המכירה נמוך יחסית. זה לא אמור להקטין את היקף המכירות - אבל זה יוצר לחץ תפעולי כבד, כי אותה כמות של מכירות מתרכזת על פחות ימים".

 

"לא פגיעה מהותית"

 

גרשון ויסמן, סמנכ"ל הסחר של מגה, אמר: "אני לא חושב שתהיה בעיה במכירות. כן יכולה להיות בעיה לוגיסטית, בעיקר במחלקות הבשר והירקות. אבל גם אם יהיו בעיות כאלה, לא מדובר בפגיעה מהותית ברשתות המזון כיוון שלפחות לחלק מהמוצרים הטריים כמו בשר יש תחליפים קפואים".

 

ראש השנה הוא השיא השני של מכירות המזון לצד חג הפסח. עם זאת, בשוק מציינים שהנהירה לחנויות של השנים הקודמות כבר לא כל כך מתקיימת בפועל, בשל ריבוי החנויות שפתוחות בחג.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x