$
פרסום ושיווק

"רמי שביט יתקשה למצוא עכשיו קונה לאופיס דיפו"

בעל השליטה במשביר הודיע שהוא מחפש את הדרך החוצה מאופיס דיפו. ב־2010 הוא שילם על הרשת 178 מיליון שקל. כעת מעריכים בענף ש"אף אחד לא ישלם עליה יותר מ־100 מיליון שקל". ויש גם משקולת שתרבוץ על הקונה: התחייבות לתמלוגים לפי מיליארד שקל ב־2015 בעוד המכירות מתקשות לחצות את ה־600 מיליון

גיל קליאן 08:3612.08.12

"בשוק של היום אני מעריך שיהיה קשה מאוד למצוא קונה לאופיס דיפו, בטח בשווי שיהיה קרוב אפילו לשווי שבו רכש רמי שביט את אופיס דיפו ישראל מהרשת העולמית", כך העריך בסוף השבוע גורם בכיר באחת הרשתות הקמעונאיות הגדולות. לדברי אותו גורם, "השוק היום קשה. יש האטה ברורה בקניות של הצרכנים, דמי השכירות הורגים את כולם, ולא ברור מתי ואם זה ישתפר. תראה את סטימצקי, כבר חודשים שהיא על המדף ואף אחד לא קונה".

 

ביום חמישי דיווחה לבורסה קבוצת המשביר לצרכן של רמי שביט כי היא בוחנת יציאה מהשקעתה באופיס דיפו, אם בהכנסת משקיע שיזרים מזומנים לפעילות הרשת, או אם במכירת הרשת כולה לגורם שלישי. על פי דיווח החברה, אחד מאותם גורמים הוא צחי פישביין, מנכ"ל הרשת שנקרא לשוב אליה לאחרונה, לאחר פיטוריו של המנכ"ל הקודם ניסים ממו על רקע "טעויות חשבונאיות".

 

במקור היה פישביין אחד היזמים שעמדו מאחורי הקמת הרשת בישראל. הוא שימש כמנכ"ל שלה לאורך תקופה ארוכה בשנים 1994-2007. "עכשיו פישביין עובד ברשת וחובש שני כובעים", אומר גורם המקורב לרשת. "כובע של מנכ"ל שכיר, וכובע של מישהו שמתעניין ברכישת החברה ומנהל עם הבעלים משא ומתן על המחיר. זה בטח לא עושה טוב לתפעול השוטף של החברה".

 

סניף אופיס דיפו סניף אופיס דיפו צילום: דימטרי שבצ'ינקו

 

מהלך שעלול להטיל צל על תוצאות הרשת

 

החדשות מכיוונה של המשביר הגיעו לאופיס דיפו בתקופה הקריטית ביותר לרשת: חודש אוגוסט המרכז את מכירות החזרה לבית הספר. מדובר בחודש המהותי ביותר להכנסות הרשת, שמרכזת 28% מהכנסותיה ברבעון השלישי (בחודשים יולי־ספטמבר). ניהול לא נכון של הרשת באוגוסט יכול להטיל צל כבד על תוצאותיה בשנה כולה. לראיה, אחרי שהרשת לא עמדה ביעדי המכירות בעונת החזרה לבית הספר של 2011, הוחלפו בה 15 מנהלי סניפים בחודש אחד. במקביל יצאה הרשת למהלכים של צמצום שטחי מכירה ופיטורי עובדים כדי לקצץ בהוצאות.

 

מהלכים אלה לא הספיקו, וכפי שנחשף ב"כלכליסט" בחודש שעבר, אופיס דיפו מנסה לצאת מ־12 סניפים שככל הנראה מפסידים כסף. לכך צריך להוסיף את השוק הבעייתי שבו פועלת אופיס דיפו, שוק הציוד המשרדי. הציוד המשרדי המסורתי הולך ונעלם מהנוף, ומוחלף בציוד אלקטרוני. לראיה, 62% ממכירות אופיס דיפו ב־2011 היו מכירות של מכשור אלקטרוני, מה שהופך את הרשת בפועל לרשת אלקטרוניקה הרבה יותר מציוד משרדי. למרות זאת, הרשת עדיין ממוצבת כרשת ציוד משרדי.

 

רמי שביט קנה את אופיס דיפו באוקטובר 2010 תמורת 178.6 מיליון שקל. מאז נאלץ להזרים לרשת כספים נוספים כדי שתוכל להמשיך את פעילותה. לדברי בכיר המתחרים בשביט, "אני לא רואה מי יסכים לשלם יותר מ־80–100 מיליון שקל עבור אופיס דיפו. מדובר ברשת מפסידה, וגם אם תצא איתה למסלול של שנתיים שבסופו היא תעבור לרווח, עדיין תצטרך להזרים לרשת עוד 30–40 מיליון שקל לפחות כדי לכסות את ההפסדים באותן שנתיים".

 

עוד גבנון משמעותי שסוחבת אופיס דיפו מאז נרכשה על ידי רמי שביט היא שיעור התמלוגים שעליו התחייב בפני הרשת האמריקאית. כחלק מהסכם הרכישה התחייב שביט להעביר 1.35% מהכנסות הרשת כתמלוגים. המוקש יגיע ב־2015, אז התחייבה הרשת לשלם תמלוגים לפי מכירות של מיליארד שקל, בלי קשר למכירות בפועל. בשלוש השנים האחרונות לא הצליחו המכירות לצמוח משמעותית מעל 600 מיליון שקל, וקשה לראות כיצד רשת שבינתיים מצמצמת שטחי מכירה תוכל להגיע לרף מכירות כל כך גבוה.

 

מה יקרה אם אופיס דיפו לא תגיע למכירות של מיליארד שקל ב־2015? במקרה כזה היא עדיין תשלם תמלוגי מינימום לפי מיליארד שקל מכירות. כלומר 13.5 מיליון שקל בשנה. מדובר במשקולת כבדה על הרשת ובאחד הדברים הראשונים שפישביין ניסה לשנות. כעת הוא מנהל על כך מו"מ עם הרשת הבינלאומית, ללא תוצאות.

 

 

רוצים שיפוי מהרשת העולמית על הטעויות

 

במקביל לניסיונות להפחתת התמלוגים מנהלת המשביר מגעים משפטיים עם הרשת העולמית, בעקבות "הטעויות החשבונאיות" שהתגלו באופיס דיפו. לאחר הרכישה גילה שביט בעיות ברישום המלאי של אופיס דיפו, וכן שורה של נושאים חשבונאיים אחרים שלא טופלו כנדרש וחייבו אותו לבצע הפחתות הון בהיקף של 37 מיליון שקל. על אותם סכומים מבקש שביט לקבל שיפוי מהאמריקאים, שמן הסתם לא ששים להיענות לבקשתו.

 

בכלל, לרשת האמריקאית יש צרות משלה. הרשת דיווחה בשבוע שעבר על הפסד של 64 מיליון דולר ברבעון השני - כמעט הכפלה של ההפסד בשורה התחתונה לעומת הרבעון המקביל ב־2011. הכנסות החברה העולמית באותו רבעון ירדו ב־7% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, ועמדו על 2.5 מיליארד דולר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x