$
פרסום ושיווק

ניתוח "כלכליסט": ביצועי מגה - החלשים ביותר בעידן דודי ויסמן

הרווח התפעולי של הרשת הקמעונאית צנח ל־1% בלבד, והיא היחידה מבין הרשתות שרשמה ירידה בהכנסות. אחרי שורת הבטחות ותכנונים שלא יצאו לפועל לאורך השנים, עכשיו עומדים על הפרק פיטורים וקיצוצים ובהם סגירת עשרה סניפים. מנכ"ל הרשת זאב וורמברנד: "נקטנו בצעדים משמעותיים, נביא תוצאות יותר טובות"

גיל קליאן 07:0030.05.12

רשת קמעונאות המזון של דודי ויסמן דיווחה אתמול על שפל ברווחיותה - מאז שרכש ויסמן את השליטה בה ב־2003. רשת המזון של הקבוצה, הפועלת בעיקר תחת המותג מגה, דיווחה כי ברבעון הראשון של 2012 נשחקה רווחיותה ל־1% בלבד ממחזור המכירות, לעומת 3% ברבעון המקביל. מדובר בנתונים קשים לרשת, ולדברי אחד הבכירים בענף, "משמעות נתון זה היא שהרשת מפסידה כסף בשורה התחתונה. אין משמעות אחרת". קמעונאי אחר אמר אתמול ל"כלכליסט" כי "1% רווחיות תפעולית זו טעות סופר. זה באותה מידה היה יכול להיות 0%".

 

הדו"חות לרבעון הראשון של 2012 סימנו עבור הפעילות הקמעונאית שפל גדול, אחרי רבעונים ארוכים שבהם השוק נאלץ לחכות לסינרגיה בין כל הפעילויות של קבוצת אלון - מתחנות הדלק דור אלון ואלונית, דרך AM:PM, רכישת עדן טבע מרקט, הכניסה לתחום הנון פוד וכמובן פעילות המותג מגה בעיקר באמצעות הרשתות מגה בעיר ומגה בול - נראה שאף אחד כבר לא מחכה. האנליסט מאיר סלייטר מדש ברוקראז' כתב אתמול על הקבוצה כי "עד שהחברה לא תציג שינוי במגמת התוצאות, קשה לומר שכדאי להשקיע בה ולכן המלצתנו נותרת תשואת שוק. אנו מעדיפים את ההשקעה בחברות־הבנות".

 

מנכ"ל מגה זאב וורמברנד (מימין) ובעל השליטה דודי ויסמן. לקראת שנה של התייעלות מנכ"ל מגה זאב וורמברנד (מימין) ובעל השליטה דודי ויסמן. לקראת שנה של התייעלות צילום: יובל חן

 

בשורת ההכנסות הציגה רשת המזון ירידה של 0.6% במכירות לכ־1.6 מיליארד שקל. רשת המזון של רבוע כחול היא היחידה מבין רשתות המזון הבורסאיות שמציגה ירידה בהכנסות, וזאת אף שברבעון הראשון של 2012 היתה השפעה של חג הפסח על המכירות, מה שהיה אמור להעלות את המכירות של כל רשתות המזון.

 

בעקבות תוצאות עגומות אלה הודיע מנכ"ל מגה קמעונאות זאב וורמברנד על שורת צעדים תפעוליים שמטרתם לחסוך 80 מיליון שקל בשנה, ולהעלות את הרווחיות התפעולית של הרשת ב־1% לפחות. את תוצאות הרבעון החולף בתחום המזון הסביר וורמברנד ב"מחירים תחרותיים שנתנו במהלך הרבעון".

 

"מיד בתום הרבעון נקטנו צעדים משמעותיים של צמצום עובדי מטה (50 עובדים - ג"ק) וצמצום עובדים בשטח (300 עובדים - ג"ק). המשמעות של זה עם צמצום בהוצאות נוספות כמו יועצים וספקים חיצוניים היא 80 מיליון שקל בשנה. זו בשורה חזקה וטובה. המתחרה הגדול שלנו (שופרסל - ג"ק) ירד באותה דלתא ברווחיות. מ־1% רווחיות תפעולית צריך רק לעלות. רק ההתייעלות תביא אותנו מעבר ל־2% רווחיות תפעולית, ועם מהלכים בסחר נביא תוצאות יותר טובות", אמר וורמברנד.

 

עוד מהלך שמבטיח וורמברנד לשיפור ברווחיות הוא מעבר לסדרנות עצמית. הרשת הפעילה פיילוט לסדרנות עצמית בכמה סניפים, וכעת מבטיחה להשלים את המהלך עד תחילת 2013. אתמול אמר וורמברנד כי הוא צופה שהמעבר לסדרנות עצמית ישפר את רווחיות הרשת החל מהרבעון האחרון של 2012.

 

 

הבטחות לא ממומשות

 

ההיסטוריה של אלון רבוע כחול רצופה בתכנונים שלא מומשו. כך למשל, פעילות הנון פוד שנרכשה בשלבים החל מ־2005 והיתה אמורה להשלים את פעילות המזון. בפועל, החברה לא הצליחה לייצר סינרגיה בכל הפעילויות, ובסוף 2011 הוחלט למכור את הרשתות הכל בדולר וכפר השעשועים. שאר הרשתות החלו להשתלב בתוך סניפים גדולים של הרשת, אך היה מדובר במהלך שהגיע רק שש שנים לאחר רכישת הפעילות.

 

כך גם עם רכישת עדן טבע מרקט: הרשת שנרכשה ב־2007 ונתנה למגה ראשוניות בתחום המזון האורגני והבריאותי, היתה אמורה להגיע לאיזון תפעולי ב־2010. כך לפחות הבטיח וורמברנד עם פרסום הדו"חות הכספיים ל־2009. לבסוף הגיעה הרשת לאיזון רק ב־2011, כשלטענת וורמברנד היתה רווחית ברבעון הראשון של 2012.

 

החזון שהציג וורמברנד מעל כמה במות בשנים האחרונות הוא של קבוצת קמעונאות חזקה, שבה כל חנות תורמת לשנייה. חזון זה עדיין לא התממש במלואו, אם לשפוט לפי רווחיות פעילות המזון ופעילות הנון פוד של הקבוצה.

בתחום המזון, ורמברנד דיבר תמיד על איזון של 50־50 בין הדיסקאונט (מגה בול) לעירוני (מגה בעיר). בסוף מרץ, עם פרסום הדו"חות ל־2011, הודתה אלון רבוע כחול כי נעשו טעויות בפורמט הדיסקאונט שלה ויש לתקנן.

 

בכל הקשור לפורמט העירוני, מגה בחרה בכיוון שמנוגד לכיוון השוק. אנשי הקמעונאות מדברים על צרכן שהולך לחנויות דיסקאונט גדולות לקניות הגדולות, וקונה בחנויות נוחות קטנות השלמות קטנות ליד הבית. לפי גישה זו, מגה בעיר היא סוג של פורמט ביניים שאין לו מקום בשוק החדש.

 

על כך אמר אתמול וורמברנד: "הלקוח מחפש שני דברים: שירות טוב ומחירים הוגנים בעיר, ודיסקאונט מחוץ לעיר. היתרון הכי גדול שלנו הוא שיש לנו רשתות מאוזנות מאוד. 50% בעיר זה איזון נכון. אנחנו נצא לחנויות גדולות מחוץ לעיר ואנחנו נדע לתת רמת שירות טובה בתוך העיר".

 

עם פרסום הדו"חות לרבעון הראשון הודיעה מגה כי תשקול סגירה של עשרה סניפים מפסידים בשטח כולל של 20 אלף מ"ר, במקביל לפתיחת תשעה סניפים עד סוף השנה בעיקר בפורמט מגה בעיר.

 

 

הנון פוד משתפר

 

נקודת אור בדו"חות ניתן לראות דווקא בפעילות הנון פוד, שברבעון הרביעי של 2011 עוד הציגה הפסד תפעולי גבוה של 28 מיליון שקל עקב מחיקות והוצאות חד־פעמיות במעבר למרלו"ג (מרכז לוגיסטי) חדש. פעילות הנון פוד של אלון רבוע כחול אמנם הציגה ירידה של 1.6% בהכנסות ל־114.2 מיליון שקל, אך הציגה שיפור ברווח התפעולי שצמח מ־2.7 מיליון שקל ברבעון המקביל ל־4.7 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2012.

 

למרות שיפור זה, ההשפעה המכרעת בפעילות הקמעונאות היתה של הרווח התפעולי של רשת המזון - שקרס ב־65.3% לסכום של 17.2 מיליון שקל בלבד.

 

השחיקה ברווחיות התפעולית של מגה החלה עוד ברווחיות הגולמית, שנשחקה אצל כל השחקנים בענף פרט לוויקטורי וטיב טעם. הרווחיות הגולמית בסופרמקטים של מגה הגיעה ברבעון הראשון של 2012 לשיעור של 26.8%, לעומת שיעור של 28% ברבעון המקביל של 2011. ברשת הסבירו את השחיקה במחאה החברתית ובהתגברות התחרות בין הרשתות.

 

בדו"חות הכספיים עצמם ציין בעל השליטה בקבוצה, דודי ויסמן, בעיקר את השיפור בעסקי הנון פוד של הקבוצה. לרשת המזון הוא בחר שלא להתייחס בהרחבה, ורק ציין כי "בימים אלו רשת מגה עוברת שינויים רבים כדי להחזירה לפסים רווחיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x