$
פרסום ושיווק

הפרסומת הסקסיסטית של 2011: FIX של באומן בר ריבנאי

הפרסומת לחזיה של חברת גיבור סברינה קיבלה את "אות הקלון" של ויצו. זוכות נוספות בתואר המפוקפק: גולדסטאר, פרופורציה מרכז רפואי, מטבחי דו-איט ודיאודורנט AXE

כלכליסט 14:2106.03.12

הפרסומת לחזיה של חברת FIX של משרד הפרסום באומן בר ריבנאי הוכרזה הבוקר במסגרת קמפיין "אות הקלון" של ויצו, כפרסומת הסקסיסטית ביותר לשנת 2011. באירוע בכנסת, בשיתוף הוועדה לקידום מעמד האישה, חשפה ויצו את הדירוג הסופי של 5 הפרסומות הפוגעניות ביותר כלפי נשים, כפי שנבחרו ע"י ועדת שיפוט מקצועית.

 

זוכות נוספות בתואר המפוקפק, גולדסטאר – טמפו (מקאן אריקסון) עם הסלוגן "תגיד תודה שאתה גבר", פרופורציה מרכז רפואי (ארועטי ברמן GPS) עם הסלוגן "אילו רק יכולתי למלא את מחשוף השמלה", מטבחי דו-איט (אליקים הרמן-נהרדעא) עם מודעה שבה נראית אישה שוכבת בתוך כוס מרטיני ודיאודורנט AXE – יוניליוור ישראל (מקאן אריקסון) עם הכיתוב "אפילו הילדות הטובות ייפלו".

 

ע"פ נימוקי הוועדה, הפרסומת של FIX הקוראת לנערות לצלם עצמן בחזייה ולהעלות התמונות לדף הפייסבוק לתחרות נושאת פרסים, חוצה קו אדום בהחפצת גוף האישה ובהצגתו כאובייקט מיני. "מודעה זו חוצה קו אדום, משום שהיא מעודדת נערות וקטינות להשתתף באופן אקטיבי ובזוי בשיווק מוצר בדרך שמתייחסת אל נשים כאל אובייקט מיני. יש חשש שהדחיפה להצטלם בצורה "מדליקה", תתפרש בצורה קיצונית ותקבע בקרב בני נוער את התפיסה שניצול גוף האישה לגיטימי".

 

יו"ר ויצו ישראל, גילה אשרת: "כדי למכור חזיה לא צריך להפשיט ילדות! ההנחה ש"מין מוכר" גובה מחיר כבד מדי של פגיעה בכבוד האישה ובחירותה ובהנצחת נחיתותן של נשים בכל תחומי החיים. כל הפרסומות שנבחרו משקפות תמונה עגומה של הצגת נשים ונערות באופן מבזה ומשפיל המנציח תפיסות מעוותות ופרימיטיביות של דמות האישה ושל היחסים בין המינים, מכילות אלמנטים פורנוגראפיים המחפיצים את גוף האישה ומקבעים סטראוטיפים של אישה כנועה ,שטחית, תלותית או טיפשה".

 

ח"כ ציפי חוטובלי, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה, אמרה: הפריים טיים הישראלי מציג נשים כגוף שאין בו נשמה. משרד פרסום הוא אמנם לא משרד החינוך אך לפחות תפגינו קצת אחריות ולא תשדרו תכנים מבזים ומשפילים נשים. הצעת חוק חדשה שהגשתי קובעת קנס כספי כבד למפרסמים שיבזו נשים".

  

אות הקלון של ויצו מוענק זו השנה הרביעית ברציפות, בשנה שעברה הוענק האות לקמפיין "קניון ארנה" (זרמון-גולדמן). בשנים קודמות הוענק האות גם לפרסומת למי עדן בהשתתפות בר רפאלי ולפרסומת לסבון כלים Fairy בהשתתפות ישראל אהרוני וגברי בנאי.

 

הדירוג הסופי של חמש הפרסומות הפוגעניות ביותר ובחירת המפרסמים ש"זכו" באות הקלון דורג על ידי ועדת מומחיות, נציגות ארגוני נשים, אקדמיה, עיתונות והמשפט. בין חברות הוועדה: ד"ר רוני הלפרן, ראש התכנית למגדר במכללת האקדמית בית ברל, מיכל רוזין, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית ועו"ד ליאת קליין, היועצת

המשפטית של האיגוד, שלומית ליר, בלוגרית וחוקרת תרבות, נורית חג'ג', פעילה חברתית מזרחית פמיניסטית, שרון צ'רקסקי, מנהלת קשרי ממשל של ויצו, עו"ד עירית גזית, מנהלת מערך הסיוע המשפטי של ויצו, מיכל הלפרט, נציגת האגף לקידום מעמד האשה בויצו.

 

יוסי לובטון, מנכ"ל באומן בר ריבנאי, אמר בתגובה: "חבל שחבורת הצדקניות לא הבינה את מהות הקמפיין. בניסיונה של ויצו לחולל כותרות היא פוגעות בציבור עליו היא מתיימרת להגן. בפרסומת לחברת חזיות, כן יש מוצר כזה, לא התבקשו נשים להצטלם בחזייה כפי שטעו להבין בויצו אלא בסה"כ להצטלם כשהן מחזיקות את מודעת החזייה של FIX. מוטב היה לו ארגון ויצו היה משקיע את משאביו בלקדם את המטרות אותן הוא אמור לקדם במקום לעסוק בפרובוקציות זולות, מביכות ומבישות ולבזבז את זמנם של חברי הכנסת".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x