$
הבריף

קיימוּת? לא בישראל

כשמנכ"ל קוקה־קולה העולמית משיק יוזמות להצלת כדור הארץ, אצלנו חושבים רק על השורה התחתונה

גלי ברגר 10:3206.10.09

כשמוכתר קנט, מנכ"ל קוקה־קולה העולמית, נאם את נאומו הראשון כמנכ"ל חברת המשקאות הגדולה בעולם, הוא לא בחר לדבר על המותג החזק בעולם, אלא על האחריות הכרוכה בכך. הוא לא דיבר על ניהול אלא על מנהיגות. ביוני 2008 מעל בימת כנס ה־CIES, אחד הכנסים החשובים של תעשיית המזון העולמית,

קנט הציג את משנתו וטען שתפקידה של קוקה־קולה הוא פחות או יותר להציל את העולם. "התפקיד שלנו הוא להגן על משאבי הטבע, לדאוג למקומות עבודה ולאמץ מודלים עסקיים שידאגו לצרכנים באזורים העניים... זה התפקיד של כל חברות המזון, ויש לשלב כוחות כדי להבטיח את קיימות העולם", הוא אמר אז.

 

המילים הללו לא היו מילים ריקות. באותו כנס קוקה־קולה, שהיתה מנותנות החסות העיקריות, הקדישה חלק מהביתן שלה למשקאות החדשים, אבל הרבה מאוד לנושא הקיימות (Sustainability). בין השאר הוקם מתקן שאם הכנסת אליו בקבוק פלסטיק קיבלת טי שירט שעליה הכיתוב "מיחזרתי חמישה בקבוקי פלסטיק וקיבלתי את הטי שירט הזו". אבל לא היה מדובר רק בגימיק. ב־2007 השיקה קוקה־קולה קו של טי שירטס העשויות בקבוקי פלסטיק ממוחזרים תחת הכותרת "Make Your Plastic Fantastic" בפתיחת מרכז המבקרים באטלנטה. ב־2008 הקו הורחב למוצרים נוספים ונמכר ב־1,500 נקודות מכירה בארצות הברית. לפי אתר החברה, עד היום נמכרו יותר ממיליון מוצרים מהקו הממוחזר, במחזור של 15 מיליון דולר. אולם חשוב מכך, נעשה שימוש ב־5 מיליון בקבוקי פלסטיק שמוחזרו.

 

קו האופנה הממוחזרת הוא רק חלק מהפעילות שקוקה־קולה העולמית עושה כדי להפחית את הזיהום ולשמור על כדור הארץ. החברה מפתחת בקבוקים בטכנולוגיה שמצמצמת את צריכת חומרי הגלם והמים. אם מישהו חשב שהמשבר הכלכלי ישנה את התפיסה של קוקה־קולה, זה לא קרה. קנט ביקר באוגוסט האחרון בישראל באירוע של אולימפיאדת הנכים, ונשא מסר זהה. המשבר הכלכלי, לטענתו, הוא תולדה של הבטחות שהופרו.

 

מעניין מה יחשוב קנט עכשיו, כשהחברה המרכזית למשקאות קלים, שבראשה עומד חברו הטוב רוני קוברובסקי, הצליחה "לכופף" את המשרד לאיכות הסביבה, ולהפוך את חוק המיחזור בישראל למשהו שלא שווה יותר מכיתוב על טי שירט.

 

בישראל נושא הקיימות רחוק מאיתנו. לנו יש את גלעד שליט, מלחמות הישרדות ושוק קטן מדי בשביל שנוכל לעסוק בזוטות כמו מיחזור ושמירה על כדור הארץ. כך מצליחות חברות מסחריות להטות את הכף לטובתן המסחרית, בלי שאף אחד חוץ מאיזו עמותה יגיד משהו.

 

לפני כשנה, ימים ספורים לאחר הכנס במינכן, חזר קנט על אותו נאום בדיוק מעל בימת כנס המזון באיירפורט סיטי בישראל, אלא שההתלהבות של הקהל נראתה פחותה בהרבה. בישראל לא מתאימות לנו השיחות האלה על קיימות. אנחנו עסוקים עכשיו בסגירת תנאי הסחר ונוטים להסתכל על הדברים רק דרך החור שבגרוש.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x