$
מדיה

yesMax ו־HOT VOD מקדמות את תוכניות הנישה

סדרות ישנות ותוכניות נישה שנדחקו מחוץ לפריים טיים זוכות לעדנה בזכות הממירים המקליטים, שמשחררים את הצופים מאילוצי לוח המשדרים. נרשמת עלייה חדה בצפייה בתוכניות אלו

אמיר טייג 11:3306.05.09

שירות ה־VOD של HOT והממיר המקליט yesMax של חברת הלוויין, שנכנסו לישראל בשנים האחרונות, חוללו מהפך בהרגלי הצפייה בביתם של מאות אלפי ישראלים. שני השירותים מאפשרים לצופי הטלוויזיה לתכנן בעצמם את לוח המשדרים ולצפות בתוכניות שנדחקו על ידי עורכי התוכן לשולי שעות הצפייה, ובכך למעשה מעבירים את השליטה לידי הצופים.

 

מהלך זה מאפשר גם לחשוף את הרגלי הצפייה האמיתיים של הצופים, כאלו שאינם מושפעים משיקולים מסחריים של ספקי התוכן או התשתיות.

 

הנישה עוברת למרכז

 

מנתונים שסיפקו HOT ו־yes ל"כלכליסט" עולה תופעה מעניינת: ציבור הצופים מנצל את ה־VOD וה־Max כדי לצפות בתוכני נישה, המשודרים בשעות הבוקר והצהריים או לחלופין בשעות הקטנות של הלילה וזוכים לרייטינג נמוך מאוד ואף שולי. לפי כמה דוגמאות שסיפקה HOT, שירות ה־VOD מגדיל את שיעור הצפייה בתוכנית נישה בשיעור של כ־20% בממוצע: הצפייה באופרת הסבון האוסטרלית "קרוב רחוק", למשל, המשודרת בשעות הבוקר, עולה ב־21%, אם כוללים בספירה את הצופים שראו את התוכנית בזמנם החופשי באמצעות ה־VOD. תוכנית הראיונות "שיחות נפש", המשודרת ב־23:30 מדי יום, עולה ב־18%, אם סופרים גם את צופי ה־VOD.

 

ומה קורה ב־yes? מאחר שהשימוש ב־yesMax מצריך ניהול אקטיבי של הצופה, שמחליט אילו תוכניות להקליט, לחברה אין נתונים אמיתיים על שיעור הצפייה. עם זאת, הערכות המבוססות על מחקרים וסקרים מלמדות שהטכנולוגיה החדשה הגדילה את שיעור הצפייה.

 

"מהסקרים שלנו עולה שמכשיר ה־Max מגדיל את זמן הצפייה בטלוויזיה בכחצי שעה ביום, שהם תוספת של 15% לזמן הצפייה הכולל", אומר דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של yes. "אין לי ספק שהשירות מגדיל את שיעור הצפייה בתוכני נישה. במחקר שערכנו לפני שנה בקרב לקוחות yesMax, כדי לבדוק אילו תוכניות מוקלטות, עלו תוכניות בוקר ותכנים מעט אזוטריים, כמו 'מומחים עם סגנון'".

 

בהט מגבה את הממצאים במגמות מחו"ל: "מנתוני הרייטינג של נילסן ניתן לראות שיש בארצות הברית תוכניות שנתוני ה־Live Rating שלהן נמוכים יחסית, המצליחות למשוך צופים באמצעות צפייה במועד אחר, בזכות מכשירי ה־PVR. ה־Live Rating של בברלי הילס 90210 עומד על 0.84% בלבד, אך כאשר מוסיפים לו את נתוני הרייטינג של ה־PVR הרייטינג כמעט מוכפל - ומגיע ל־1.51%".

 

הפנסיונרים לא נרתעים

 

בהט גם מציין מחקר שערכה חברת NDS הישראלית, המספקת תוכנות קידוד וניהול שידורים לחברות לוויין וכבלים, שהעלה ממצא מעניין: 70% מבני ה־60 פלוס משתמשים ב־PVR באופן שוטף. 60% מהם דיווחו שתפעול המכשיר קל יותר מאשר תפעול מכשיר הווידיאו. מתברר שדווקא הקהל המבוגר, שאינו נוהג לאמץ בקלות שינויים טכנולוגיים, מצליח להשתלט על שירותי הצפייה הנדחית. שירותים אלו אינם דורשים מהצופים לנטוש את הטלוויזיה המוכרת. עוד הסבר להצלחת השירות הוא העובדה שמבוגרים ממעטים להשתמש באינטרנט כחלופה לטלוויזיה.

 

HOT מדווחת שכ־50% מלקוחותיה כבר מנויים על שירותי ה־VOD. שיעור מחזיקי ה־yesMax עומד על 30%, אך עתיד לעלות בשנתיים הקרובות ל־50% על רקע מאמצי ההחדרה של ה־Max התומך בשידורים באיכות HD. שתי החברות מדווחות על שיעור גבוה מאוד של צפייה בתכנים נדחים: ב־yes הוא עומד על 65% מזמן הצפייה, וב־HOT על 50%.

 

עוד שירות שמשנה את הרגלי הצפייה הוא start over של HOT, המאפשר צפייה מהתחלה גם באמצע השידור. לפי נתוני החברה, 21% מהצפייה בערוץ 3 מתבצעת באמצעות שירות זה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x