$
מדיה

החל מ-2009: חברות הסלולר לא יוכלו לייקר תעריפים בתקופת ההתחייבות

שר התקשורת אריאל אטיאס: "אין זה סביר שבחוזה חד-צדדי החברה מעלה תעריפים כראות עיניה והלקוח נותר כבול להסכם". רק לפני שבועיים הודיעה סלקום על ייקור תעריפיה ב-6%. שבועיים לפני כן הודיעה פרטנר על מהלך דומה

אמיר טייג 12:5130.10.08

האם משרד התקשורת יצליח לעצור את העלאות המחיר הדחופות של חברות הסלולר? המשרד הודיע היום (ה') כי יתקן את רישיונן של חברות הסלולר כך שהחל מ-31 בדצמבר הן לא יוכלו לייקר את תעריפיהן במהלך תקופת ההתחייבות של המנוי. החברות יחויבו לקבוע תעריף ידוע מראש לכל תקופת ההתחייבות ולא

יוכלו לייקרו. מטרת המהלך היא למנוע מהחברות את הגמישות להעלות מחירים במהלך התקופה בה הלקוח מחויב לחברה והיכולת שלו לנטוש אותה היא מוגבלת.

 

יש לציין כי משרד התקשורת החל לדון בנושא כבר באמצע ינואר 2008. לקח למשרד 9 חודשים להגיע להחלטה סופית. במהלך תקופה זו הספיקו חברות הסלולר לייקר את תעריפיהן שלוש פעמים.

 

שר התקשורת אריאל אטיאס התייחס להחלטה ואמר כי "מחובתי להפסיק את הנוהג של העלאת התעריפים לציבור הצרכנים הסלולריים בישראל בתקופת ההתקשרות. אין זה סביר שבחוזה חד-צדדי החברה מעלה תעריפים כראות עיניה והלקוח נותר כבול להסכם". החלטה זו מגיעה בעיתוי מעניין, שכן רק לפני שבועיים הודיעה סלקום על ייקור תעריפיה ב-6%. שבועיים לפני כן הודיעה פרטנר על מהלך דומה. הערכות הן כי חברות הסלולר נערכו להחלטה זו של אטיאס, וייקרו את תעריפיהן החל מחודש נובמבר, כדי לנצל הזדמנות אחרונה.

 

במסגרת תנאי הרישיון הנוכחיים של החברות, הן מחויבות לתעריפים קבועים במהלך תקופת ההתחייבות. עם זאת, החברות מצאו פרצה בהוראות המשרד. הן שילבו בחוזה ההתקשרות מול הלקוח סעיף אשר מאפשר להן לייקר את התעריפים עד שיעור מוסכם כל שנה. במקרים מסוימים שיעור זה הגיע לכדי 30% בשנה. ההחלטה הנוכחית של המשרד אוסרת על החברות לקבוע שיעור ייקור מקסימאלי ומחייבת אותן לתעריף קבוע המופיע בחוזה המקורי של הלקוח. החלטה זו תקפה רק לגבי הלקוחות הפרטיים של חברות הסלולר, שהם הלקוחות בעלי עמדת המיקוח החלשה יותר.

 

במשרד התקשורת מסבירים כי המנגנון שאפשר לחברות לייקר תעריפים בתקופת ההתחייבות יצר מצב של היעדר שקיפות טרם התקשרות בין הלקוח לחברה. במשרד טוענים כי הדבר הקשה על הלקוח לבצע השוואת מחירים בין החברות ומנע מהלקוח לקבל החלטה צרכנית נכונה. עוד מציינים כי לקוחות רבים סבלו מייקור תעריפים זמן קצר לאחר תחילת ההתקשרות בינם ובין החברה. מאחר שהתחייבו לחברה, לא יכלו לנטוש אותה ללא קנס כספי. הדבר הגביל מאוד את כוח המיקוח שלהם.

 

לפי שעה, ההחלטה האמורה תהיה תקפה רק לגבי חברות הסלולר, כך שיתר חברות התקשורת יהיו פטורות ממנה. במשרד מסבירים כי חברות הסלולר הן חברות התקשורת היחידות אשר נהגו לייקר תעריפים בתקופת ההתחייבות, וכי הדבר לא מקובל תחומים אחרים של שוק התקשורת. חברות הסלולר נהגו עד לפני מספר חודשים לקשור את לקוחותיהם בהתחייבות ל-36 חודשים. מדובר בתקופת התחייבות ארוכה מאוד. לשם השוואה תקופת ההתחייבות מקובלת בתחום הגישה לאינטרנט (ISP) היא שנה בלבד. לאחרונה חייב משרד התקשורת את חברות הסלולר לקצר את תקופת ההתחייבות המקסימאלית ל-18 חודשים. רמה המקובלת בעולם.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x