$
פרסום ושיווק

מקדונלד'ס פותחת סניף של מק'קפה בשדרות רוטשילד בת"א

מקדונלד'ס ישראל מיישרת קו עם האסטרטגיה השיווקית של הרשת העולמית ותפתח בקרוב בדומה לארה"ב סניף ייעודי לקפה, אשר יציע קפה פרימיום וינסה להתחרות ברשתות הוותיקות באזור

אורנה יפת 09:5107.10.08

בסוף החודש אמורה הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לאשר את מכירת בורגראנץ' לברגר קינג ב־25 מיליון שקל. אלא שהממונה, שהתנגדה בעבר למיזוג בין רשתות המזון המהיר, ציינה בחוות דעת שהגישה לבית המשפט כי יש סיכוי שהיא לא תאשר את העסקה. בינתיים, ממשיכה מקדונלד'ס ישראל לצמוח

על חשבון המתחרות המקרטעות. בשבועות הקרובים תפתח הרשת סניף של מק'קפה בשדרות רוטשילד בתל אביב. הסניף יקום על חורבות הסניף הוותיק של מקדונלד'ס שפעל במקום. ההשקעה בסניף מוערכת ב־300 אלף דולר.

 

"הולכים בעקבות הקפה" - תחת כותרת זו מתנוסס על דלת הסניף ברוטשילד שלט שבו כתוב: "דרושים בריסטות לסניף... עבודה באמנות הקפה". בסניפי מק'קפה מציעה מקדונלד'ס את כל סוגי הקפה החם והקר וכן סוגים שונים של מאפים וכריכים משולשים.

 

קהל יעד חדש

 

הסניף ברוטשילד, אגב, סגור זה כשנה. בענף מסבירים כי עמרי פדן, מנכ"ל מקדונלד'ס ישראל, דרש עבורו דמי פינוי גבוהים ולכן הסניף עמד מיותם. את סגירת הסניף מסבירים בענף בכך שלא תאם את הנוף הסביבתי. ברוטשילד נמצאים בעיקר אנשי עסקים, והמזון המהיר לא מהווה עבורם פתרון לארוחת צהריים כאשר מסביב פועלות המובילות שברשתות בתי הקפה: ארקפה, מקס ברנר, קפה הלל, קקאו, בנדיקט, קפה קפה, אספרסו בר וארומה, הממוקמת ברחוב יהודה הלוי.

 

עכשיו גם פדן מצטרף לתעשיית הקפה בשדרה. אמנם הוא הצהיר כי אינו מתכוון לפתוח רשת של סניפי קפה, אך הסניף בשדרות רוטשילד יהיה כבר השלישי במספר שייפתח בקונספט זה, והוא יצטרף לשני סניפי מק'קפה בנתב"ג. הקונספט של התת־רשת מק'קפה, שבה מוגש הקפה בספלי פורצלן בצד מיני מאפה ועוגות, הובא ממקדונלד'ס העולמית. תחום הקפה משלים את תחום ההמבורגר, שכמעט אינו צומח בארה"ב. את סניף מק'קפה הראשון פתחה מקדונלד'ס ב־2001 בארה"ב בניסיון להשתלט על חלק מנתח שוק הקפה שצמח באותם ימים בהובלת רשת סטארבקס.

 

אבל לא רק במק'קפה נמכר האספרסו. הרשת החליטה באחרונה להוסיף לתפריט שלה מגוון משקאות אספרסו על בסיס חלב ולייצר כך תחרות מול סטארבקס ורשתות קפה אחרות. התהליך נמצא לפי שעה בשלבים ראשוניים והוא אמור להתרחב בקרוב.

 

הרשת בישראל קיבלה היתר מהרשת העולמית להיכנס לעסקי הקפה על בסיס הקונספט המיושם בחו"ל, לרבות המכונות והציוד שמיובאים ממקדונלד'ס העולמית. עם זאת, לפי הדיווחים, הרשת העולמית, שבדיוק החלה לגייס כספים לשיפוץ אלפי הסניפים שנכללים בתוכניות הקפה שלה, נתקלת בבעיה בעקבות המשבר הפיננסי שפקד את וול סטריט ושבעקבותיו הפסיק בנק אוף אמריקה להקצות לחברה אשראי. זכיין לשעבר של הרשת אמר כי בעלי הזיכיונות נדרשים להשקיע עד 100 אלף דולר, והחברה מכסה 40% מסכום זה.

 

בארצות הברית ניתן למצוא ב־14% מתוך 14 אלף סניפי הרשת את מוצרי הקפה פרימיום. על פי הדיווחים, נפח המכירות של החברה עולה בהתמדה מאז החלה למכור ב־2006 קפה מסוג חדש המכיל תערובת חזקה יותר. בחברה מסבירים כי העלייה במכירות קשורה לכך שהצרכנים שקונים קפה רוכשים גם ארוחת בוקר. בעקבות כך הוחלט כי עד 2009 יהיו הלאטה והמוקה זמינים כמעט בכל הסניפים בארצות הברית.

 

"קיים פוטנציאל לעוד רשת בתי קפה"

 

בישראל המצב מעט שונה. מקדונלד'ס לא שמה דגש בסניפיה על תחום הקפה, ומק'קפה אולי לא עתידה להפוך לרשת קפה בפריסה רחבה, אך אין מניעה כי ייפתחו תחת קונספט זה סניפים נוספים, בהתאם להצלחת הסניף ברוטשילד. "קיים פוטנציאל היום להקמת עוד רשת בתי קפה בישראל, למרות ההערכה שהשוק מיצה את הפוטנציאל שבו", אומר תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר.

 

על רקע הניסיון של מקדונלד'ס להתחרות בבתי הקפה האחרים באזור לא ניתן להתעלם מהעובדה שרשתות קפה ותיקות בישראל סובלות מקשיים כלכליים. קפה נטו, למשל, היתה אמורה להימכר לארקפה, אך בסופו של דבר העסקה התפוצצה. גם הרשתות קופי בין ולחם ארז מנהלות מו"מ למיזוג, אך ל"כלכליסט" נודע כי גם עסקה זו תקועה. באחרונה גם אילן שנהב, הבעלים של רשת אילנ'ס, מכר מחצית מהרשת לעמוס לוזון ומשה (שינו) זוארץ, בטענה כי הוא מעוניין להרחיב את הרשת מחוץ לתל אביב ואף לחו"ל.

 

נשאלת השאלה אם מקדונלד'ס תצליח לייצר יתרון תחרותי לרשת מק'קפה על פני בתי הקפה האחרים. במיקום הספציפי בשדרת רוטשילד מק'קפה בוודאי תצטרך להמציא את עצמה מחדש.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x