$
מדיה

בלוקבסטר יצאה במכרז לרכישת 10,000 ממירים לשידורי טלוויזיה ו־VOD

התוכנית של רשת השכרת הסרטים להפוך לספקית תוכן יוצאת לדרך: החברה עומדת להתחיל בשידורי טלוויזיה בשנה הבאה, ובינתיים משיקה אתר להורדת סרטים וסדרות כבר בחודש הקרוב. אלטרנטיבה ל־yes ו־HOT?

אמיר טייג 09:1508.09.08

שידורי הטלוויזיה עומדים לעבור טלטלה בחודשים הקרובים: חברת בלוקבסטר, שמתכננת להיכנס לתחום בשנתיים האחרונות, צפויה להשיק בחודש הקרוב אתר אינטרנט להורדה ולצפייה בסרטים ובסדרות - בתשלום. מדובר בתוכנית עסקית המשותפת לבלוקבסטר ישראל ולחברת אורקה אינטראקטיב מקבוצת פראנס טלקום.

 

בשלב השני, שמתוכנן לרבעון הראשון של 2009, צפויה בלוקבסטר להשיק שירותי טלוויזיה שישלבו שירותי וידיאו על פי דרישה (VOD) עם שידורי טלוויזיה של חמישה ערוצים פתוחים בחינם. החברה לא תפעל לבדה בתחום זה: פרטנר צפויה להשיק שירות דומה בזמן הקרוב. עד כה השקיעה בלוקבסטר 20 מיליון שקל במיזם. סכום זה הופנה לרכישת זכויות תוכן לסדרות וסרטים מששת האולפנים הגדולים בארצות הברית, לפיתוח טכנולוגיה הכוללת אבטחה מפני חדירות פיראטיות ולתמיכה משפטית במהלך.

 

סניף של בלוקבסטר (ארכיון) סניף של בלוקבסטר (ארכיון) צילום: יריב כץ
מחיר הסרטים באתר החדש של בלוקבסטר עתיד להיות דומה למחיר שבו מושכרים כיום סרטים ברשת הקמעונאית של החברה: 17-15 שקל. הורדת סרט באתר תאפשר לשוכר לצפות בו על גבי המחשב למשך שבוע מתום ההורדה. מתחילת הצפייה הוא יוכל לראות את הסרט במשך 24 שעות בלבד. במועד השקת האתר יוצעו בו כ־150 סרטים.

 

השלב השני במודל העסקי מעניין הרבה יותר. בתקופה האחרונה מנהלת בלוקבסטר מכרז בין ספקים לרכישת ממירים שישלבו בין שירותי הטלוויזיה הקרקעית לבין שירותי וידיאו על פי דרישה. ממירים אלו כוללים כונן קשיח, חיבור אלחוטי (WiFi), אפשרות לשידורי היי־דפינישן (HD) וחיבור לאינטרנט. מחיר ממיר מסוג זה ינוע בין 120 דולר ל־250 דולר, תלוי בתוכנות שלו. גורמים בשוק הטלוויזיה מעריכים כי בלוקבסטר תגבה תשלום קבוע של כמה עשרות שקלים לחודש עבור הממיר. החברה מתכוונת לרכוש 100 אלף ממירים מסוג זה במהלך שלוש השנים הראשונות לפעילות המיזם, ובשלב הראשון תזמין עשרת אלפים ממירים. ממירים אלו יהיו ערוכים לשדרוג לאינטרנט המהיר של בזק, ואמורים לתמוך במהירות הורדת תכנים של עד 50 מגה־ביט לשנייה במסגרת רשת NGN העתידית של בזק.

 

הממיר יוצב בבית הלקוח ויחובר לטלוויזיה ובמקביל יספק שירות של אינטרנט מהיר. הוא יאפשר לקלוט מהאוויר את שידורי הערוצים הפתוחים, וכן לצפות בתוכן על פי דרישה שיגיע דרך האינטרנט. הצפייה בתוכן זה תיעשה בתשלום (VOD) ומחירה יהיה דומה להשכרת סרטים באתר החברה או ברשת החנויות שלה. בשלב הראשון יוצע השירות רק ללקוחות האינטרנט המהיר של בזק (ADSL).

 

שלב זה של הפרויקט צפוי לעלות לבלוקבסטר כ־20 מיליון דולר. בלוקבסטר מסתמכת על הפלטפורמה הטכנולוגית של אורקה אינטראקטיב, המחזיקה במחצית ממניות בלוקבסטר דיגיטל, שעומדת מאחורי הפרויקט. החברה מנסה לקבל את עזרתה של פראנס טלקום, שמפעילה שירות דומה בצרפת. שאלת מימון הפרויקט עדיין נותרה פתוחה: בעלי המניות עשויים להזרים את ההון הדרוש, ובמקביל בוחנת החברה הכנסת שותפים אסטרטגיים.

 

עדיין לא ברור אם משרד התקשורת ידרוש רישיון מיוחד מבלוקבסטר עבור השלב השני באסטרטגיה הדיגיטלית שלה. ייתכן כי תידרש לפנות למשרד התקשורת ולבקש רישיון למתן שירותי VOD, וזאת בהתאם לחקיקה החדשה שאושרה בתחילת 2007.

 

בלוקבסטר ישראל מוחזקת על ידי רשת סופר־פארם. את הפעילות הדיגיטלית של החברה מובילה ענת שן־צור, ובראש בלוקבסטר עומד יו"ר החברה עופר לוי, לשעבר מנכ"ל וואלה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x