אווזי מקימה רשת מזון מהיר
תנצל את תפוקת המרכז הלוגיסטי ביהוד להקמת 30 סניפים, שיופעלו לראשונה באמצעות זכיינים. איציק לוי, המנכ"ל: "זכיין אצלי ירוויח יותר מארומה"
רשת מסעדות אווזי מתרחבת ומקימה תת־רשת למזון מהיר בשם אווזי to go. לראשונה בתולדות הרשת, המונה 14 סניפים, יופעלו הסניפים החדשים בזכיינות.
המפתח למודל הזכיינות הוא המטבח המרכזי שאווזי מפעילה ביהוד, שהיא מרכז לוגיסטי של הרשת. במטבח, שהוקם לפני שבע שנים, מוכנים מדי יום הסלטים ומנות הבשר; במסעדות עצמן רק מכינים את הבשר על הגריל. "המסעדות מזמינות את הסחורה, ומקבלות אותה למחרת. זה מאפשר לנו לשמור על אותה רמה של אוכל בכל אחד מהסניפים", מסביר אדי אלקיים, סמנכ"ל ושותף ברשת.
השותפים בחברה זיהו שהמטבח המרכזי יכול לייצר מזון עבור מספר כפול של סניפים, וכדי למצות את הפוטנציאל החליטו לפתוח 30 סניפים של אווזי to go עד סוף 2009. הסניפים החדשים יוקמו על שטח של כ־60 מ"ר, בעיקר בקניונים ובתחנות דלק.
"אני במגעים עם חברות הדלק", אומר איציק לוי, מנכ"ל ושותף ברשת. "ב־yellow שלחו אותי לראות מקומות, עם ביג מרכזי קניות ופניתי לעטיה נכסים שימצאו לי מיקומים. התוכנית הזו יושבת אצלנו קרוב לשנה, אבל עד עכשיו היית עסוק בהקמת שני סניפים חדשים של המסעדה. עכשיו התפניתי ואני במשא ומתן עם זכיינים פוטנציאליים. זכיין אצלי ירוויח יותר מארומה".

לפי התחשיב השנתי שמציגה הרשת בתוכנית העסקית שלה, הכוללת את כל ההוצאות, אמור הזכיין להרוויח 108–948 אלף שקל בשנה, תלוי במחזור של הסניף. דמי הזיכיון יעמדו על 50 אלף דולר, ודמי הניהול יעמדו על 5% מהפדיון אם יעלה המחזור על 250 אלף שקל בחודש, ועל 10% מעבר לסף זה. על הזכיין יהיה לשאת בעלויות השיפוץ, המוערכות בכ־1,000 דולר למ"ר. הזכיינים מחויבים לנהל את המסעדה בעצמם ולגייס עוד ארבעה עובדים.
ברשת אווזי, שנוסדה ב־1970, מחזיקים חמישה שותפים שרכשו את שמה ב־1990. כל סניף שנפתח עד היום כולל שותף מקומי, שיכול להחזיק עד 49% מהמסעדה. "מישהו שגם ישים כסף וגם יחרוש בשביל להחזיר אותו",
לפני שנה וחצי, עם פתיחת הסניף בהרצליה פיתוח, עברה הרשת מיתוג מחדש ל"אווזי גריל בר", והתפריט בה שונה. התפריט החדש שם דגש על מנות כגון כנפיים וקבבונים ועל מגוון רחב יותר של יינות. "'לאכול וללכת' היה טוב עד המיתון הגדול של 2001", אומר אלקיים, שמנהל בפועל את הסניף בהרצליה. "היום אנשים רוצים לשבת, לאכול, לשמוע מוזיקה". לוי מוסיף שהרשת נהפכה "מחומוס־צ'יפס־סלט, לחומוס־צ'יפס־סלט עם סטייל".
לוי ואלקיים מודים שעליית מחירי חומרי הגלם, ובעיקר הבשר, מקשה על הרשת. "עד לפני שלושה חודשים היו לנו עסקיות של סלטים חופשי לאורך כל היום. היום השארנו אותן רק בין 17:00–12:00, אבל אם תמשיך העלייה, לא תהיה ברירה אלא לייקר את המנות", מסביר אלקיים. "בכל אופן רואים שיש ירידה בתדירות הביקורים. אם פעם היו באים פעמיים בשבוע, היום זה פעם אחת. אבל שרדנו שנים קשות, ונעבור גם את זה".


